Yazar "Pelit, İrem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe COVID-19’un Türkiye’nin Dış Ticaretine Etkisi(2022) Pelit, İrem; Irmak, Esma2019 Aralık ayında C?in'in Wuhan eyaletinde görülen, Dünya Sağlık Örgütü’nün pandemi olarak adlandırdığı COVİD-19 du?nyayı etkisi altına almıs? ve ülke ekonomilerini zarara uğratmıştır. Salgının solum yoluyla bulaşması nedeniyle; insan sag?lıg?ına olumsuz etkilerini azaltmak ic?in, hu?ku?metlerce alınan yasaklar ve önlemler, dış ticaretinde negatif yönde ilerlemesine yol açmıştır. Küresel çapta arz-talep dengesizliği yaratarak u?retim ve tu?ketimin daralmasına neden olmuş, ithalat ve ihracat durma noktasına gelmiştir. Bu olumsuzluklar neticesinde de küresel tedarik zinciri sekteye uğramıştır. Ülkelerin gelişmişlik seviyelerinin önemi kalmamıştır. Bu su?recin ne kadar devam edeceği belirsizliğini korumaktadır. Bu c?alıs?mada, 2020 yılının mart ayında Türkiye de ortaya çıkarak etkisini go?stermeye başlayan Covid-19'un, Türkiye’nin dış ticaret hacmine (2018-2021) etkisinin tespit edilmesi ve geleceğe yönelik politika önerileri yapılmıştır.Öğe Türkiye'nin Ülke Gruplarına Göre İthalat ve İhracatının Kümeleme Analizi İle İncelenmesi: 2013-2022 Dönemi(İlhan ÖZTÜRK, 2023) Pelit, İremBu çalışma, gelişmekte olan Türkiye'nin ülke gruplarına göre ithalat ve ihracatının kümeleme analizi ile incelenmesini amaçlamaktadır. Küreselleşme ve uluslararası ticaretin giderek önem kazandığı günümüzde, ülkelerin ticaret ilişkilerini anlamak ve analiz etmek, ekonomik politikaların belirlenmesi ve stratejilerin oluşturulması açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışma için, Türkiye'nin ticaret verileri ve beş (5) ayrı ülke gruplarına ayrılmış dış ticaret verileri kullanılmıştır. 2013-2022 dönemine ait ithalat ve ihracat veri setleri, Türkiye İstatistik Kurumu’ndan (TUİK) elde edilmiştir. Çalışmanın amacına göre; k-ortalamalar yönteminden yararlanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; Türkiye'nin belirli ülke gruplarıyla olan ticaret ilişkilerinde iki ayrı grup elde edilmiş ve hem ihracatta hem de ithalatta gruplar benzer özelikler göstermiştir. Avrupa Birliği ve OECD Ülkeleri 2. grupta, EFTA, Karadeniz Ekonomik İş Birliği ve Ekonomik İş Birliği Teşkilatı 1. grupta yer almaktadır.Öğe Türkiye’de Lojistik Sektörünün Değerlendirilmesi (2000-2018)(2020) Irmak, Esma; Pelit, İremKüresel ekonomik yapılar, mesafelerin uzaması, müşteri çeşitliliğinin artması, pazarların genişlemesi birçok konuda değişim yaratmıştır. Bu bağlamda lojistik diğer tüm sektörlere bağlı olan ve her sektörün ihtiyaç duyduğu alan olması bakımından bazı değişimler lojistik sektöründe de yaşanmıştır. Dünya üzerinde karayolu, denizyolu, demiryolu, havayolu modlarının gelişimi ile kombine taşımacılıkta lojistiğin gelişimine destek olmuştur. Ulaştırma modlarının ve lojistik faaliyetlerinin optimum düzeyde kullanıması konusu önem kazanmıştır. Küresel ortamda işletmeler tedarik zincirleri ile rekabet etmeye başlamışlardır. Lojistik sektörü tedarik zincirinin en önemli parçasından biridir. 2000’li yıllardan sonra küreselleşmenin etkisiyle lojistik sektörü hem dünya da hem de Türkiye’de daha da önemli bir konuma gelmiştir. Uluslararası ticaretin de artması lojistiğin ilerlemesine destek olmuş olup, birbiriyle senkronize bir şekilde ilerlemiştir. Uluslararası ticaretin artması dış ticaret hacmini genişletmiş, lojistiği daha da kilit bir sektör haline getirmiştir. 2000’li yıllardan sonra lojistik sektörü ile ilgili Türkiye’deki yabancı yatırımlar artmış, büyük lojistik firmaların şubeleri Türkiye’de açılmış, bu durumda ekonomiye olumlu yansımış olup, istihdamı da arttırmaya destek olmuştur. Ancak son yıllarda uluslararası arenadayaşanan gerilimler, 2016 yılında gerilen Türkiye-Rusya ilişkileri, bölgemizde ve Türkiye’de yaşanan terör olayları ticaret hacmini etkilediği için Türk lojistik sektörünün gelişimini olumsuz yönde etkilediği gözlemlenmektedir. Bu çalışmada, 2000 yılından sonra Türkiye’nin lojistik sektörünün durumu değerlendirilmiş ve ekonomi, dış ticaret ve istihdam ile ilişkisi incelenmiştir.Türkiye’nin ulaşım altyapısını güçlendirmesi, lojistik ile teknolojiyi entegre etmesi, sektörde kalifiye elemanlar yetiştirmesi vebu alandaki yatırımlarını güçlendirmesi durumunda gelecekte lojistik sektörü daha da ilerleme kaydedecektir.Öğe TÜRKİYE’DEKİ SERBEST BÖLGELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ: SAMSUN SERBEST BÖLGESİ’NİN ETKİSİ(2023) Pelit, İremMali, hukuki, ticari, idari sorumlulukların uygulanmadığı, dış ticaret, gümrük ve vergi mevzuatlarından muaf tutulan Serbest Bölgeler; ihracat artışı, istihdam yaratma, yabancı sermaye oluşumu nedeni ile hem bulundukları ülkenin ticareti hem de uluslararası ticaret (özellikle de gelişmekte olan ülkeler) için oldukça büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada, Türkiye’de bulunan serbest bölgelerin dış ticaretteki yerleri ve performansları incelenmiş; kuruluş amaçlarına göre, Türkiye dış ticaretinin yaklaşık %20 sinin serbest bölgelerden sağlandığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca serbest bölgelerin bir parçası olan Samsun Serbest Bölge’si dış ticareti 2016-2021 yılları ile araştırılmıştır. Ulaşılan bilgiler doğrultusunda Samsun Serbest Bölgesi’nin, ülkemizde bulunan diğer serbest bölgeler içerisindeki konumu değerlendirilmiştir. İnceleme sonucunda; Türkiye’de aktif olarak faaliyette bulunan diğer serbest bölgelere göre kısmen daha aşağılarda olsa da, ülke ekonomine ve dış ticaretine olan katkısının önemli olduğu ve daha çok desteklenmesi-geliştirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.Öğe Türkiye’nin Lojistik Performans Endeksinin İncelenmesi(2023) Pelit, İremÜlkelerin lojistik kapasiteleri ve alt yapıları uluslararası ticarette kilit bir noktadır. Bu açıdan ülkeler, Lojistik Performans Endeks sıralamasında üst sıralarda olabilmek adına daha çok performans göstermek durumunda kalmışlardır. Lojistik Performans Endeksi, ülkelerin lojistik faaliyetlerine ilişkin durumları göstermektedir. Lojistik performans endeksinde, ülkelerin gümrük düzenlemeleri, lojistik maliyetleri ve taşıma modlarında kullanılan altyapının durumu hakkında bilgiler yer almaktadır. Lojistik Performans Endeksi, anket yöntemi ile ülkelerin lojistik durumlarını altı farklı alt boyutta değerlendiren (‘1:en düşük, 5:en yüksek) bir puanlama sistemidir. Bu çalışmada, Dünya Bankası’nın yayınladığı Lojistik Performans Endeks raporları esas alınmıştır. Lojistik Performans Endeksi’nin ilk yayınlandığı yıl 2007 yılı, son yayınlandığı yıl ise 2018 yılıdır. Bu çalışmada 2007-2018 yılları arasındaki veriler baz alınmıştır. Lojistiğin küresel boyutu ve Türkiye’nin Lojistik Performans Endeksi (LPE) incelenmiştir. Türkiye son yıllarda lojistik performans değerlemesinde ve alt bileşenler bazında ilerleme kaydetmiştir ancak Dünya sıralamasındaki yerinde çok da önemli bir farklılık olmamıştır. Türkiye, Lojistik Performans Endeksi’nin tüm alt boyutunu iyileştirmek için gerekli teknik ve hukuki düzenlemeler konusunda daha yoğun çalışmalar yapmalıdır.