Yazar "Kaya, Muhammed Talha" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Erken Çocukluk Döneminde Beden Algısı ve Beden Memnuniyetsizliği(Cukurova University, 2024) Kale, Mustafa; Gül, Ebru Deretarla; Kaya, Muhammed Talha; Çakmak, SonerBu araştırmada, erken çocukluk döneminde çocukların bedenlerine ilişkin algıladıkları ve arzu ettikleri beden algısı puanları ile beden memnuniyetsizlikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Adana ilinde yedi devlet anaokuluna devam eden 4-6 yaş arası toplam 539 çocuk (268 oğlan ve 271 kız) dâhil edilmiştir. Beden algısının belirlenmesinde, Collins (1991) tarafından geliştirilen çocuklar için piktogram ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca çocukların beden kitle endeksi hesaplaması için antropmetrik ölçümler yapılmıştır. Veriler, mevcut vücut şekline göre kız ve oğlan çocuklarının BMI z skorlarının dağılımına göre analiz edildi. Verilerin normal olmadığı göz önüne alındığında, her iki cinsiyette BMI z-skoru ile mevcut vücut boyutu ve vücut memnuniyetsizlik derecesi arasındaki korelasyonu doğrulamak için Spearman korelasyon katsayısı kullanıldı. Verilerin analizinde SPSS 26 istatistik paket programı kullanılmıştır. Çocuklardan kızlar daha ince bir vücut isterken, oğlanlar aksine daha büyük bir vücut istemektedir. Ayrıca, katılımcı çocukların yaklaşık %34'ü vücut memnuniyetsizliğine sahiptir.Öğe Özel yetenekli çocuklarda öznel iyi oluş ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişki(Çağ Üniversitesi, 2022) Kaya, Muhammed Talha; Metin, ÖzgeBu çalışmada özel yetenekli çocukların öznel iyi oluşları ve mükemmeliyetçilikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Adana ilindeki Çukurova Bilim ve Sanat Merkezi'ne devam eden, 66 kız ve 74 erkek toplam 140 özel yetenekli öğrenci oluşturmuştur. Veriler "Kişisel Bilgi Formu", "EPOCH Öznel İyi Oluş Ölçeği", "Çocuk Yaşam Doyum Ölçeği" (ÇYDÖ), "Çocuk ve Ergen Mükemmeliyetçilik Ölçeği" (ÇEMÖ) kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde IBM SPSS 26.0 Windows paket programı kullanılmıştır. Çalışmamızda cinsiyet, yaş grupları, aile gelir düzeyi, ebeveynlerin çalışma durumu değişkenleri ile ölçek puanları arasında ilişki saptanmamıştır (p>.05). Sosyal kaynaklı mükemmeliyetçilikteki (SKM) artış, ders notlarında azalmayla ilişkili bulunmuştur (r=- .20; p<.05). Anne ve baba eğitim düzeyi orta-lise ve üniversite olan öğrencilerin öznel iyi oluş düzeyleri, ilkokul ve altı eğitim düzeyi olan öğrencilere göre daha yüksek saptanmıştır (p<.05). Kendine yönelik mükemmeliyetçilikte (KYM) artışın; bağlılık (r=.32; p<.01), kararlılık (r=.44; p<.01), iyimserlik (r=.22; p<.01), ilişkililik (r=.27; p<.01), mutluluk (r=.23; p<.01) alt boyutları ve toplam öznel iyi oluş düzeyinde (r=.37; p<.01) artışla ilişkisi gösterilmiştir. SKM ile öznel iyi oluşun bağlılık alt boyutu arasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (r=.24; p<.01). KYM'nin yaşam doyumu ile pozitif yönde anlamlı ilişki gösterdiği saptanmıştır (r=.17; p<.05). Cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, yaşam doyumu ve KYM'nin öznel iyi oluşu yordadığı bulunmuştur [F(6,133)=13.72; p<0.001]. Yaşam doyumu ve KYM, öznel iyi oluştaki değişimin %38'ini açıklayabilmektedir. Sonuç olarak, bu çalışmada elde elde edilen bulguların çalışmanın amacı doğrultusunda elde edilen temel hipotezleri desteklediği görülmüştür. Özel yetenekli öğrencilerde mükemmeliyetçilik özelliklerinin öznel iyi oluş ve yaşam doyumu ile ilişkili olduğu, bu ilişkide mükemmeliyetçilik alt boyutuna özgü farklılıklar gözlendiği bulunmuştur.