Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Irmak, Esma" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Asymmetric linkages between public-private partnership, environmental innovation, and transport emissions
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022) Liu, Li; Anwar, Ahsan; Irmak, Esma; Pelit, Irem
    No one denied the significant role of transportation infrastructure in economic development; however, it is also considered a major contributor to global warming. Therefore, to achieve sustainable development, it is imperative to transform the transport sector investment into low-carbon transportation choices. The public-private partnership investment in the transport sector could be proved a suitable tool for sustainable transport and efficiency. Therefore, we investigate the significance of public-private partnership investment (PPP) on transport emissions by incorporating the role of environmental innovation, economic growth, and population. Our preliminary findings confirm that all variables are abnormally distributed and embodied with structural breaks that distort true parameters in traditional regression. In compliance, we employ Quantile ARDL (QARDL) technique which provides more reliable results in case of non-normality, dynamic trends, and structural changes in data. The long-run empirical outcomes indicate that PPP reduces transport emissions mainly from middle (40th) to highest (95th) emissions quantiles. Similarly, environmental innovation reduces transport emissions from 60th to 95th quantiles. These results imply that the emissions-mitigating effect of PPP and environmental innovation is only pronounced at higher levels of transport emissions. The results provide valuable policy recommendations.
  • [ X ]
    Öğe
    COVID-19’un Türkiye’nin Dış Ticaretine Etkisi
    (2022) Pelit, İrem; Irmak, Esma
    2019 Aralık ayında C?in'in Wuhan eyaletinde görülen, Dünya Sağlık Örgütü’nün pandemi olarak adlandırdığı COVİD-19 du?nyayı etkisi altına almıs? ve ülke ekonomilerini zarara uğratmıştır. Salgının solum yoluyla bulaşması nedeniyle; insan sag?lıg?ına olumsuz etkilerini azaltmak ic?in, hu?ku?metlerce alınan yasaklar ve önlemler, dış ticaretinde negatif yönde ilerlemesine yol açmıştır. Küresel çapta arz-talep dengesizliği yaratarak u?retim ve tu?ketimin daralmasına neden olmuş, ithalat ve ihracat durma noktasına gelmiştir. Bu olumsuzluklar neticesinde de küresel tedarik zinciri sekteye uğramıştır. Ülkelerin gelişmişlik seviyelerinin önemi kalmamıştır. Bu su?recin ne kadar devam edeceği belirsizliğini korumaktadır. Bu c?alıs?mada, 2020 yılının mart ayında Türkiye de ortaya çıkarak etkisini go?stermeye başlayan Covid-19'un, Türkiye’nin dış ticaret hacmine (2018-2021) etkisinin tespit edilmesi ve geleceğe yönelik politika önerileri yapılmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    DIGITALIZATION IN INTERNATIONAL TRADE: E-EXPORT WITHIN THE SCOPE OF E-COMMERCE
    (Cenk AKSOY, 2023) Irmak, Esma
    E-commerce has undergone significant transformation with the rapid advancement of information technologies and the widespread proliferation of the internet. In recent years, technological developments and the integration of the internet into everyday life have reshaped conventional shopping habits. Transactions such as online shopping, banking, and information sharing are now routinely conducted over the internet, creating space for e-commerce systems alongside traditional commerce. E-commerce and e-export are pivotal concepts that have spurred a substantial transformation in today's business landscape. These two terms have established a faster, more efficient, and global trade environment compared to traditional trade methods. E-commerce has reduced the costs associated with international trade and encouraged trade between nations. E-export, on the other hand, can be regarded as a subset of e-commerce. E-export, on the other hand, is a trade model in which products are offered to international customers through online sales channels. In this model, businesses communicate with customers and sell their products through e-commerce platforms. During the sales process, special invoices related to Value Added Tax (VAT) are issued, and an Electronic Commerce Customs Declaration (ETGB) is created using the micro-export method. Micro-export is a method that enables small and medium-sized enterprises to sell their products and services in the global market. Products can be quickly sent to foreign countries through authorized courier companies, resulting in savings on customs consultancy fees and transaction costs. The scope of micro-export is subject to specific limitations and controls. Micro-export has facilitated small entrepreneurs' access to customers worldwide, thanks to the rapid development of technology and the widespread adoption of the internet. The aim of this study is to provide a general overview of the recent trends in e-commerce and highlight the significance of e-export in this context, elucidating the advantages it can offer to businesses. Within the realm of e-commerce, e-export is gaining increasing importance in today's global trade environment.
  • [ X ]
    Öğe
    Does freight and passenger transportation industries are sustainable in BRICS countries? Evidence from advance panel estimations
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2022) Zhang, Huixin; Razzaq, Asif; Pelit, Irem; Irmak, Esma
    Freight and passenger transportation profoundly impacts environmental degradation due to the higher fossil fuel consumption and respective emissions. Therefore, this study explores the impact of freight and passenger transportation on environmental pollution (particulate matter 2.5(PM 2.5)) in BRICS countries using annual data from 1990 to 2018. We employed various advanced econometric approaches to handle issues arising from panel data, such as the presence of unit root, cross-sectional dependency, structural break, and parameters heterogeneity. The overall results show that freight and passenger transportation significantly contribute to a higher concentration of PM 2.5; however, the impact of freight transportation is almost double that of passenger transportation. Similarly, economic growth also caused higher environmental pollution. Moreover, this study confirms the presence of the Environmental Kuznets Curve hypothesis in the long run. These results provide valuable suggestions to achieve a sustainable environment.
  • [ X ]
    Öğe
    The Dynamic effects of Foreign Direct Investment Services and Energy Consumption on Information and Communication Technology Sector
    (Econjournals, 2023) Rawoof, Hira Abdul; Said, Laila Re Iana; Irmak, Esma; Pelit, Irem; Shabbir, Malik Shahzad
    This study scrutinises the influence of foreign direct investment (FDI) inflows, energy consumption on Information and Communication services (ICTs) in selected economies of South Asia. This research is based on heterogenous and second generation framework of panel data-set from 1999 to 2021. This study used augmented mean group (AMG), mean group (MG), and common correlated effects mean group (CCEMG) assessors, which further promotes the substantial and favourable influence of FDI services, and energy consumption on ICTs. However, the impact of terrorism is insignificant on ICTs in the region of South Asia. The results indicate that economies of these region must embrace investment reform measures in order to draw FDI into the services sector, increase exports of services, and progress towards economic stability. © 2023, Econjournals. All rights reserved.
  • [ X ]
    Öğe
    The Dynamic Relationship among Domestic Stock Returns Volatility, Oil Prices, Exchange Rate and Macroeconomic Factors of Investment
    (Econjournals, 2023) Shabbir, Malik Shahzad; Said, Laila Refiana; Pelit, Irem; Irmak, Esma
    This study investigates the impact of oil price variations, exchange rates, macroeconomic factors and domestic stock volatility in selected south Asian countries. This study employs a general autoregressive heteroskedastic (GARCH) model using quarterly data from 2001 to 2021. The results reveal that there is a significant relationship between the domestic stock of credit and macroeconomic factors. We find surprising results for the set of the countries; there is a negative impact of asset portfolio investment in the domestic stock for Bangladesh, and Pakistan. There is a positive impact on the economic growth in the majority of countries with the exception of Pakistan and Bangladesh. Inflation seems to increase while there is an increase in the credit in the economy. © 2023, Econjournals. All rights reserved.
  • [ X ]
    Öğe
    Türkiye’de Lojistik Sektörünün Değerlendirilmesi (2000-2018)
    (2020) Irmak, Esma; Pelit, İrem
    Küresel ekonomik yapılar, mesafelerin uzaması, müşteri çeşitliliğinin artması, pazarların genişlemesi birçok konuda değişim yaratmıştır. Bu bağlamda lojistik diğer tüm sektörlere bağlı olan ve her sektörün ihtiyaç duyduğu alan olması bakımından bazı değişimler lojistik sektöründe de yaşanmıştır. Dünya üzerinde karayolu, denizyolu, demiryolu, havayolu modlarının gelişimi ile kombine taşımacılıkta lojistiğin gelişimine destek olmuştur. Ulaştırma modlarının ve lojistik faaliyetlerinin optimum düzeyde kullanıması konusu önem kazanmıştır. Küresel ortamda işletmeler tedarik zincirleri ile rekabet etmeye başlamışlardır. Lojistik sektörü tedarik zincirinin en önemli parçasından biridir. 2000’li yıllardan sonra küreselleşmenin etkisiyle lojistik sektörü hem dünya da hem de Türkiye’de daha da önemli bir konuma gelmiştir. Uluslararası ticaretin de artması lojistiğin ilerlemesine destek olmuş olup, birbiriyle senkronize bir şekilde ilerlemiştir. Uluslararası ticaretin artması dış ticaret hacmini genişletmiş, lojistiği daha da kilit bir sektör haline getirmiştir. 2000’li yıllardan sonra lojistik sektörü ile ilgili Türkiye’deki yabancı yatırımlar artmış, büyük lojistik firmaların şubeleri Türkiye’de açılmış, bu durumda ekonomiye olumlu yansımış olup, istihdamı da arttırmaya destek olmuştur. Ancak son yıllarda uluslararası arenadayaşanan gerilimler, 2016 yılında gerilen Türkiye-Rusya ilişkileri, bölgemizde ve Türkiye’de yaşanan terör olayları ticaret hacmini etkilediği için Türk lojistik sektörünün gelişimini olumsuz yönde etkilediği gözlemlenmektedir. Bu çalışmada, 2000 yılından sonra Türkiye’nin lojistik sektörünün durumu değerlendirilmiş ve ekonomi, dış ticaret ve istihdam ile ilişkisi incelenmiştir.Türkiye’nin ulaşım altyapısını güçlendirmesi, lojistik ile teknolojiyi entegre etmesi, sektörde kalifiye elemanlar yetiştirmesi vebu alandaki yatırımlarını güçlendirmesi durumunda gelecekte lojistik sektörü daha da ilerleme kaydedecektir.
  • [ X ]
    Öğe
    Türkiye’deki Cari Açık Sorunu: Yapısal Nedenleri ve Çözüm Önerileri
    (2023) Irmak, Esma
    Cari işlemler dengesinin, ekonominin en önemli hesap grubu olduğu konusunda genel kabul vardır. Cari işlemler açığı, özelikle gelişmekte olan ülkeler için istikrarlı bir ekonomik yapıya ulaşma hedefine engel olmaktadır. Bir ülkenin cari işlemler hesabı açık verdiğinde; dışarıdan gelen paradan daha fazlasını göndermiş demektir. Ayrıca yaşanan ekonomik krizlerin en önemli tetikleyicilerinden biri olması, konunun güncelliğini ve önemini korumaktadır. 1980’den sonra Türkiye ekonomisinin en önemli sıkıntısı olarak yıllar itibariyle sürekli hale gelmiştir. Türkiye’de özelikle 2001 krizi ile artan cari açık, 2011 sonrasında azalma eğilimine girmişse de ciddi oranda kalıcı hale gelmiştir. Türkiye’nin cari açık sorunu konusunda ortak görüşler bulunmaktadır. Enerji ihtiyacında dışarıya olan aşırı bağımlılık, yatırım-tasarruf oranı, dış ticaret dengesi ve cari açığın finansman yapısı en önemli faktörler olarak belirtilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin 2000-2021 yılları arasında sahip olduğu cari işlemler dengesini incelemektir. Bu hesap grubuna ait belirleyiciler ile açıkların nasıl finanse edildiği ve açıklara neden olan yapısal nedenlere karşı çözüm önerileri sunmaktır.
  • [ X ]
    Öğe
    Uluslararası Ticarette kullanılan Akreditif Ödeme Yönteminde Blokzincir Teknolojisi ve Akıllı Sözleşmeler
    (İlhan ÖZTÜRK, 2023) Irmak, Esma
    Akreditif ödeme yöntemi, ihracat ve ithalat işlemlerinde güvenli ödeme sağlama amacıyla kullanılan bir finansal araçtır. Blokzincir teknolojisi ise, dağıtık ve şeffaf bir yapıya sahip olan işlemlerin zaman damgasıyla kaydedildiği bir veri tabanı teknolojisidir. Blokzincir teknolojisi sayesinde, akreditif sürecindeki belge ve bilgi paylaşımı daha güvenli, şeffaf ve otomatik bir şekilde gerçekleştirilebilmektedir. Aynı zamanda akıllı sözleşmelerin kullanımı ile işlemler daha hızlı ve hatasız bir şekilde tamamlanmaktadır. Bu çalışmada, blokzincir teknolojisinin dış ticarette kullanılan akreditif ödeme yöntemindeki potansiyel kullanımı ve akıllı sözleşmelerin rolü ele alınmıştır. Dış ticarette sıklıkla kullanılan akreditif ödeme yönteminin blokzincir teknolojisine entegrasyonu incelenerek dış ticarette dijitalleşmenin önemi vurgulanmıştır. Bu çalışma, blokzincir teknolojisinin akreditif ödeme yöntemine getirdiği yenilikleri ve potansiyel avantajları ortaya koymayı amaçlamaktadır.

| Çağ Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Mersin, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim