Yazar "Bilir, Arzu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde ana-baba tutumu ile sınav kaygısı arasındaki ilişki: Adana ili örneği(Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Bilir, Arzu; Özpoyraz , NurgülEğitim hayatları bakımından sınavlarla dolu bir eğitim-öğretim sistemi içerisinde sınavdan sınava koşuşturan çocuklarımız/gençlerimiz girmek istedikleri okullar için yarış halinde oldukları yaşıtlarıyla yoğun bir çalışma süreci geçirmekte ve yaşamlarını bu hızlı akış içinde sürdürmektedirler. Sınav kaygısı yaşayan öğrencilerde fiziksel, psikolojik, zihinsel ve bedensel olarak olumsuzluklar görülebilmektedir. Sınav kaygısına neden olan faktörlerin çeşitliliği söz konusudur. Bu çalışmada bu değişkenlerden ana-baba tutumlarının sınav kaygısı üzerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmaya, lise son sınıfta olan ya da mezun olup sınava tekrardan hazırlanan 17-19 yaş aralığında toplam 220 öğrenci alınmıştır. Araştırmada, Sınav Kaygısı Envanteri, Ana-Baba Tutum Ölçeği ve sosyodemografik bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi bilgisayar ortamında istatistik paket programıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, kadınlarda sınav kaygısı toplam puanı ve alt boyut puanları erkeklere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Kardeş sayısı arttıkça ailede demokratik ana-baba tutumu azalmakta, otoriter ana-baba tutumu artmaktadır. Ailenin aylık geliri, anne ve baba eğitim düzeyi ve çalışma durumu ile sınav kaygı düzeyi arasında ilişki bulunmamıştır. Öğrencilerin ders başarısı azaldıkça sınav kaygı puanları istatistiksel oranda anlamlı olarak artmaktadır. Ders başarısı yüksek ve düşük öğrenciler için sınav kaygısı envanteri puanlarında belirlenen kesme noktalarına göre uzmandan destek almanın öngörülebileceği anlaşılmıştır. Sınav kaygısı toplam ve alt boyut kuruntu puanı ile koruyucu-istekçi ve otoriter ana- baba puanları arasında pozitif yönlü, demokratik ana-baba tutumu puanları arasında negatif yönlü doğrusal ilişki bulunmuştur. Öğrencilere yapılan ölçekle hissedilen sınav kaygısı şiddetinin düzeyi ile sınav kaygısı toplam ve alt boyut (kuruntu ve heyecansallık) puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar literatür eşliğinde yorumlanıp tartışılmıştır.












