Investigating efl learners' language learning strategy use and their language achievement during online education
Citation
Kandilci, Tuğçe.(2021).Investigating efl learners' language learning strategy use and their language achievement during online education.Abstract
The aim of the current mixed-method approach-based study was to investigate what language learning strategies that EFL learners employ at the School of Foreign Languages considering variables like gender and English learning span, and reveal the relationship between EFL learners' LLS use and their EFL achievement during online education in Covid-19 pandemic 2020-2021 term. Both qualitative and quantitative research design were used for the study. 139 EFL learners were chosen as respondents through simple random sampling within 23 classrooms. The results of the study revealed that EFL learners' overall LLS use level was medium. In accordance with results there was a statistically significant difference between two groups, male and female, in favor of female learners, which indicated that gender is a determinative factor in the use of overall LLS. No statistically significant difference was calculated between the two groups, the ones whose English learning span was at least 7 years and the ones whose English learning span was less than 7 years, which indicated that EFL learners' English learning span is not a determinative factor in the use of LLS for this study. It was discovered that there was a positive and statistically significant correlation between EFL learners' overall LLS use and their EFL achievement. When learners' LLS use level increases, their EFL achievement increases as well. Mevcut karma yönteme dayalı çalışmanın amacı Çağ Üniversitesi Yabancı Dil Okulu'nda çevrimiçi eğitim gören öğrencilerin cinsiyet ve İngilizce öğrenme yılı gibi değişkenleri göz önünde bulundurarak dil öğrenme stratejileri kullanım düzeyleri ve dildeki başarıları arasındaki ilişkiyi araştırmaktı. Çalışma için nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. 23 sınıf içerisinden rastgele 139 öğrenci katılımcı olarak seçildi. Çalışma sonuçları öğrencilerin dil öğrenim stratejilerini orta seviyede kullandığını ortaya çıkardı. Erkek ve kadın öğrencilerin dil öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri arasında kadın öğrencilerin lehine anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Dil öğrenme süresi en az yedi yıl olan öğrenciler ile dil öğrenme süresi yedi yıldan az olan öğrenciler arasında dil stratejilerini kullanma düzeyleri bakımından anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Buna göre, cinsiyet öğrencilerin dil stratejilerini kullanma düzeylerini etkiyen bir faktör olurken, İngilizce öğrenme süresi öğrencilerin dil stratejilerini kullanma düzeylerini etkileyen bir faktör değildir. Öğrencilerin dil öğrenme stratejileri kullanım düzeyleri ile dildeki başarıları arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmuştur ve bu öğrencilerin dil kullanım düzeyleri arttığında dildeki başarılarının da arttığını ortaya çıkarmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Beliefs about language learning and language learning strategy use in an EFL context
Geyimci, Gülşah (Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015)Çalışma, Beykent üniversitesi hazırlık sınıflarında 218 öğrencinin yabancı dil öğrenme hakkında inançlarını ve dil öğrenmeyle ilgili strateji kullanımını araştırdı. Çalışmanın ikinci amacı öğrencilerin dil öğrenimiyle ... -
Investigating students' social and emotional language learning competences at a university context
Berk, Ozan (Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020)In the last quarter-century, the importance of fostering students' social and emotional skills alongside their academic growth has been proven repeatedly by researchers and educators (Durlak et al., 2015). Traditionally, ... -
The differences in the perceptions of online language instruction: Turkish and American undergraduate students
Öztürk, Altan (Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021)2020 Mart ayı Covid 19 yüzünden asla normal bir bahar ayı gibi hatırlanmayacaktır. İnsan hareketleri hayatta kalmanın birinci öncelik olmasından dolayı kısıtlanmak zorunda kaldığı bir dönemin başlangıcıdır bu dönem. Tüm ...