The relationship between mindfulness and foreign language anxiety at a University context
Künye
Koçali, Zeynep.(2020).The relationship between mindfulness and foreign language anxiety at a University context .Özet
Language learning has become a must in today’s world due to various reasons.
Thus, foreign language learning has become one of the most widely studied topics in
social sciences. When considered about foreign language learning, one of the most
frequently studied term is foreign language anxiety (FLA). As it is seen as an inhibitor
to language learning process, researchers aim to find alternative solutions in order to
reduce the harmful effect of FLA. Recently, a term called mindfulness has started to be
studied in educational contexts in addition to medical and psychological contexts. Most
of the studies revealed that mindfulness help individuals manage anxiety and stress
effectively. In accordance with a similar purpose, mindfulness and foreign language
anxiety were investigated together in this study. The purpose of this study is to
investigate the relationship between mindfulness and foreign language anxiety with 157
students at a state university in central Anatolia. The data was collected by means of
Mindful Attention Awareness Scale (MAAS), Foreign Language Classroom Anxiety
Scale (FLCAS) and semi-structured interviews. During the analysis, descriptive
statistics, independent two samples t-tests, one-way ANOVA and Pearson correlation
were utilized in order to analyse the quantitative data while content analysis was made
to comprehend participants’ responses to the interview questions. As a result of
descriptive statistics, the participants were found to have a moderate level of FLA and
mindfulness. Qualitative findings also demonstrated that the participants were
moderately anxious. However, the level of mindfulness was found higher according to
qualitative findings. As for the relationship between mindfulness and FLA, mindfulness
was observed to affect the level of FLA among university students. Dil öğrenimi çeşitli nedenlerden dolayı günümüz dünyasında bir zorunluluk
haline gelmiştir. Böylece, yabancı dil öğrenimi sosyal bilimlerde en çok çalışılan
konulardan biri haline gelmiştir. Yabancı dil öğrenimi düşünüldüğünde, en sık çalışılan
terimlerden biri yabancı dil kaygısıdır. Dil öğrenme sürecinin bir inhibitörü olarak
görüldüğü için, araştırmacılar yabancı dil kaygısının zararlı etkisini azaltmak için
alternatif çözümler bulmayı amaçlamaktadır. Son zamanlarda, tıbbi ve psikolojik
bağlamlara ek olarak eğitim bağlamında bilinçli farkındalık (mindfulness) adı verilen
bir terim incelenmeye başlamıştır. Çalışmaların çoğu, bilinçli farkındalığın bireylerin
kaygı ve stresi etkili bir şekilde yönetmesine yardımcı olduğunu ortaya koydu. Benzer
bir amaç doğrultusunda, bu çalışmada bilinçli farkındalık ve yabancı dil kaygısı birlikte
araştırılmıştır. Bu çalışmanın amacı İç Anadolu'daki bir devlet üniversitesinde 157
öğrenciyle bilinçli farkındalık ve yabancı dil kaygısı arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Veriler Bilinçli Farkındalık Ölçeği (BİFÖ), Yabancı Dil Sınıfı Kaygı Ölçeği (YDSKÖ)
ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Analiz sırasında nicel verilerin
analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t-testleri, tek yönlü ANOVA ve
Pearson korelasyonu kullanılırken katılımcıların görüşme sorularına verdikleri cevapları
kavramak için içerik analizi yapılmıştır. Betimsel istatistiklerin bir sonucu olarak,
katılımcıların orta düzeyde yabancı dil kaygısı ve bilinçli farkındalığa sahip oldukları
bulunmuştur. Nitel bulgular da katılımcıların orta derecede endişeli olduğunu
göstermiştir. Ancak, nitel bulgulara göre bilinçli farkındalık düzeyi daha yüksek
bulunmuştur. Bilinçli farkındalık ve yabancı dil kaygısı arasındaki ilişkiye bakıldığında
ise, farkındalığın üniversite öğrencileri arasında yabancı dil kaygı seviyesini etkilediği
gözlenmiştir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]