Investigating novice and experienced young learner Turkish EFL teachers' self-efficacy beliefs
Künye
Yoldaş, Gülcan.(2019).Investigating novice and experienced young learner Turkish EFL teachers' self-efficacy beliefs.Özet
The purpose of the present study is to investigate both novice and experienced
young learner Turkish EFL teachers' self-efficacy beliefs and to reveal whether there are
any differences between their beliefs pertaining to three main areas of classroom
practice, namely classroom management, instructional strategies, and student
engagement. Drawing on this purpose, two data collection tools were utilised; the short
version of the Teacher Self-efficacy Scale (TSES) with 12 items by Tschannen-Moran
and Woolfolk Hoy (2001) and a semi-structured interview. The participants included
158 young learner Turkish EFL teachers in Turkey. 87 of the participants were
experienced young learner EFL teachers, and 71 of them were novice young learner
EFL teachers.
It was signified in the findings of the study that there was no statistically
significant difference in novice and experienced young learner EFL teachers' selfefficacy beliefs concerning student engagement and instructional strategies. However,
the Mann-Whitney U test results demonstrated that there was a statistically significant
difference in their beliefs pertaining to classroom management. Furthermore, the
teachers who were interviewed agreed that the number of years of teaching experience
was an indicator of classroom management skills, for the reason that working for years
with young learners might give experienced teachers the chance to handle different
types of students and teaching situations. As a result, there are certain implications of
the study for curriculum developers and young learner EFL teachers. Firstly, pre-service
and in-service training sessions might give the teachers the opportunity of increasing
their self-efficacy levels. Secondly, seminars, conferences or workshops provide an
enriching professional experience to develop teachers' self-efficacy beliefs. Lastly,
VII
experienced teachers can share their experiences with novice teachers via semistructured, informal meetings for the reason that mastery experiences have a great
contribution to teachers' self-efficacy for both novice and experienced young learner
EFL teachers. In this process, possible issues that the novice might experience in the
teaching profession, such as classroom management, could be addressed and dealt with.
In this sharing practice, experienced teachers can mentor novice teachers so as to
encourage their strengths and help them anticipate possible issues during their career. Bu çalışmanın amacı mesleğe yeni başlayan ve deneyimli ilkokul İngilizce
öğretmenlerinin öğretmen öz-yeterlik inançlarının araştırılması ve sınıf uygulamalarının
üç ana alanı olan sınıf yönetimi, öğretim stratejileri, ve öğrenci katılımı inançları
arasında fark olup olmadığını ortaya koymaktı. Bu amaçla, iki veri toplama aracı
kullanıldı; Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy (2001) tarafından 12 maddeden oluşan
Öğretmen Öz-yeterlilik Ölçeğinin 12 maddelik kısa versiyonu ve yarı yapılandırılmış
görüşmeler. Çalışmanın katılımcıları, Türkiyede çalışan 87 deneyimli ve 71 mesleğe
yeni başlayan olmak üzere toplamda 158 ilkokul İngilizce öğretmenidir. Çalışmanın
bulguları, mesleğe yeni başlayan ve deneyimli ilkokul İngilizce öğretmenlerinin
öğrencilerin katılımı ve öğretim stratejileri konsuundaki öz yeterlik inançları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Ancak, Mann-Whitney U
test sonuçları, sınıf yönetimi ile ilgili inançları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
fark olduğunu göstermiştir. Dahası, görüşülen öğretmenler, yıllarca ilkokul
öğrencileriyle çalışmanın deneyimli öğretmenlere farklı öğrenci karakterleri ve eğitim
seviyeleriyle başa çıkma şansı verebileceği için, öğretmenlik tecrübe yılının sınıf
yönetimi becerilerinin bir belirleyicisi olabileceğine karar vermişlerdir. Sonuç olarak,
bu çalışmanın sonuçlarının eğitim programcılar ve ilkokul öğretmenleri için bazı
uygulama alanları vardır. İlk olarak, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim oturumları
öğretmenlere öz yeterlilik seviyelerini arttırma fırsatı verebilir. İkinci olarak, seminer,
konferans veya uygulamalı çalışmalar öğretmenlerin öz yeterlik inançlarını geliştirmek
için zenginleştirilmiş bir profesyonel deneyim sunabilir. Son olarak, ustalık
deneyimlerinin, hem mesleğe yeni başlayan hem de deneyimli ilkokul İngilizce
öğretmenleri açısından öğretmen öz yeterliliklerine büyük bir katkısı olmasından dolayı,
deneyimli öğretmenler yarı yapılandırılmış, gayrı resmi toplantılarla tecrübelerini yeni
başlayan öğretmenler ile paylaşabilir. Deneyimli öğretmenler mesleğe yeni başlayan
öğretmenlerin güçlü yönlerini desteklemek ve kariyerleri boyunca karşılaşacakları olası
problemleri öngörmeleri konusunda mentörlük yapabilirler.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]