dc.contributor.advisor | Şahinkarakaş, Şehnaz | |
dc.contributor.author | Kaya, Kevser | |
dc.date.accessioned | 2019-07-25T07:18:57Z | |
dc.date.available | 2019-07-25T07:18:57Z | |
dc.date.issued | 2017 | en_US |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12507/787 | |
dc.description.abstract | Bu nitel çalışma, üç örnek vakanın özerkliğini araştırmak için yürütülmüştür. Araştırma Tassinari tarafından 2012 yılında geliştirilen Öğrenen Özerkliği Dinamik Model'ine dayandırılmıştır. Bu model öğrenen özerkliğinin bilişsel -biliş ötesi, eylem odaklı, duyuşsal - güdüsel ve sosyal olmak üzere temel dört bileşenini, kavramın karışık ve dinamik yapısını vurgulayarak ele almıştır. Özerk öğrenene ait, literatüre dayandırılmış on altı özellik, bu dört öge içerisinde analiz edip yorumlanmıştır. Bu üç öğrenenin özerkliği ile ilgili detaylı bilgi edinebilmek için nicel araştırma tekniği kullanılmıştır. Veriler, anket, röportaj, günlük ve beyin haritası aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın niteliğinden dolayı, elde edilen bulguları analiz edip yorumlayabilmek için içerik analizi tercih edilmiş ve on altı karakteristiği içeren bir kodlama şeması oluşturulmuştur. Her bir ögenin analizi üç öğrencinin de farklı seviyelerde özerkliğe sahip olduğunu göstermiş ve elde edilen veriler özerkliğin karışık bir kavram olduğunu desteklemiştir. Özerkliğin hem birbirleriyle hem de diğer ögelerle etkileşim içerisinde olan farklı etkenler gerektirdiğini ve bu şekilde özerkliğin doğrusal olmayan, dinamik ve içiçe yuvalanmış sistemini oluşturan karışık bir kavram olduğunu ortaya çıkarmıştır. | en_US |
dc.description.abstract | This qualitative study was carried out to investigate the three cases' autonomy. The research was based on the dynamic model of learner autonomy proposed by Tassinari (2012). The model mainly discussed four components such as cognitive-metacognitive, action-oriented, affective-motivational and social component of learner autonomy, focusing on the complexity and dynamism of the concept. The sixteen characteristics of an autonomous learner, grounded on the literature of learner autonomy, were analyzed and interpreted within these four dimensions. The qualitative method of inquiry was implemented to get a detailed understanding of the three learners' autonomy. The data was collected through qualitative research methods including questionnaire, interview, journal and mind-map. Due to the nature of the study, content analysis was preferred to analyze and interpret the collected data and a coding scheme consisting of sixteen characteristics was created (See Appendix A). The analysis of each component displayed that the three learners had varied degrees of autonomy and the obtained data supported the notion of autonomy as a complex system. It revealed that autonomy is a complex phenomenon which necessitates different agents interacting not only with each other but also with other components, by this way constitutes the non-linear, dynamic and nested system of autonomy. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | en_US |
dc.subject | Özerkliğin Dinamizmi | en_US |
dc.subject | Özerkliğin Karışıklığı | en_US |
dc.subject | Öğrenen Özerkliği | en_US |
dc.subject | Dynamism of Autonomy | en_US |
dc.subject | Complexity of Autonomy | en_US |
dc.subject | Learner Autonomy | en_US |
dc.title | Understanding the complex nature of language learner autonomy | en_US |
dc.title.alternative | Dil öğrenicisinin özerkliğinin karmaşık yapısını inceleme | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |