Okul öncesi öğretmenlerinin tükenmişlik ve iş doyumu düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, özel kurumlarda çalışan okul öncesi öğretmenlerinin mesleklerindeki tükenmişlik ve iş doyumu düzeylerinin yaş, hizmet yılı, mezun olunan okul türüne göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını incelemektir. Araştırmanın örneklemini, Adana ili Çukurova ilçesinde yer alan okul öncesi kurumlarda görev yapan 150 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan grubun, tükenmişlik düzeylerinin belirlemek amacıyla 'Tükenmişlik Ölçeği' ve iş doyumu düzeylerini belirlemek için ise 'İş Doyum Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler SPSS 21 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Tükenmişlik ile iş doyumu düzeylerinin yaş, mezun olunan okul türü, hizmet yılına göre anlamlı bir fark olup olmadığını anlamak için varyans analizi yapılmıştır. Katılımcıların yaş değişkeni açısından tükenmişlik alt ölçekleri ve iş doyumu düzeylerine göre anlamlı farklılıklar olmadığı, katılımcıların mezun olunan okul türü değişkeni açısından tükenmişlik alt ölçekleri ve iş doyumu düzeylerine göre anlamlı farklılıklar olmadığı görülmüştür. Katılımcıların hizmet yılı değişkeni açısından tükenmişlik alt ölçekleri düzeylerine göre anlamlı farklılık olduğu, tükenmişliğin özellikle 21-25 yıl hizmet süresi olan öğretmenlerde yoğun yaşandığı, iş doyumu düzeylerine göre anlamlı farklılıklar olmadığı görülmüştür. Araştırma sonucunda yaş ve hizmet yılı değişkeni arttıkça öğretmenlerin mesleklerindeki tükenmişlik düzeyleri arttığı ve iş doyumlarının azaldığını, mezun olunan okul türü değişkeninin tükenmişlik ve iş doyumu düzeyini etkilediği görülmektedir. The aim of this study is to investigate whether the burnout and job satisfaction levels of pre-school teachers working at private pre-schools show significant differences with respect to age, teaching experience, and the university they graduated from. The sample group of the study consists of 150 teachers working in pre-schools in the central districts of Adana. The "Burnout Inventory" was used in order to detect the burnout level of the participants while the "Job Satisfaction Survey" was used to determine the level of their job satisfaction. The data gathered during the study was analyzed with SPSS 21. Subsequently a variance analysis was employed to determine whether there was a significant difference between the burnout and the job satisfaction levels according to age, the university they graduated from, and their job experience. It was detected that there was no significant difference between the burnout sub-questionnaires and the job-satisfaction with regard to age and the university they graduated from. It was detected that the years of experience of the participants showed a meaningful difference in the burnout sub-scales and that notably teachers with 21-25 years of experience had a high burn-out level but no significant differences were found in terms of job-satisfaction. As a result of the study it was seen that a higher level of teachers' burnout and lower job satisfaction correlate with an increasing age and incremental years of experience as well as that the university they graduated from had an impact on burnout and job-satisfaction.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]