A case study on a vocabulary development program based on multiple intelligence theory
Abstract
İngilizce Öğretimi günden güne daha önemli oluyor. Dahası, kelime öğretimi dil öğretiminde çok önemli bir şey, çünkü kelimler hislerimizi, duygularımızı ve fikirlerimizi göstermede önemli bir rol oynuyor. Bu yüzden, duygularını ve düşüncelerini iletmekte başarılı öğrenciler üretmek için, kelime öğretimi öğretmenler için önemli. Bunun yanında, öğrenciler dil öğrenme sürecinde güçlü ve zayıf yönlerini bilmeliler. Türkiye'de ki Anadolu Liselerinde öğrenciler farklı alt yapılardan geliyorlar ve farklı zekâ türlerine sahipler. Bunun yanında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından tasarlanan bu farklılıkları temel alan özel bir müfredat veya ders programı yok. Her türde ki okul için sadece bir müfredat var. Bu çalışma 13 Şubat 2014'te başladı ve 27 Mart 2014'te bitti. Tamamlanması 7 hafta sürdü. İlk hafta çoklu zekâ anketi öğrenciler tarafından dolduruldu ve araştırmacı tarafından analiz edildi. Daha sonra Milli Eğitim Bakanlığı'nın Anadolu Liseleri, 9 sınıf öğrencileri için belirlediği "Yes You Can" isimli kitaptan kelimeler seçildi. 6 hafta boyunca, çoklu zekâ teorisine göre hazırlanan ders planlarına göre kelimeler öğretildi. Veri toplama aracı olarak, çoklu zekâ teorisi temel alınarak bir kelime geliştirme programının nasıl inşa edileceği ve yürütüleceğini ve bu programının öğrencilerinin kelime pratiği aktivitelerine katılım seviyesini arttırıp artırmayacağını belirlemek için bir çoklu zekâ anketi, araştırmacının günlüğü ve öğrencilerle yapılan görüşmeler kullanıldı. Çalışmanın sonunda çoklu zekâ öğretimini temel alan bir kelime programının nasıl inşa edilip yürütüleceği gösterildi. Bunun yanı sıra görüldü ki bu program öğrencilerimin kelime geliştirme pratiği aktivitelerine katılımı arttırdı. Teaching English is getting more and more important day by day. Furthermore, teaching vocabulary is a very important thing in language teaching, since words play a significant role in showing our feelings, emotions, and ideas. Therefore, teaching vocabulary effectively is important for teachers to produce learners who are successful in communicating their ideas and feelings. Moreover, students should know their weaknesses and strengths in the language learning process. In Turkey students at Anatolian High Schools come from different backgrounds and they have different multiple intelligences profiles. Moreover, there is no special curriculum or syllabus designed by Ministry of Education based on these differences. There is only one curriculum for every type of school. This study started on 13th of February 2014, and continued until 27th of March 2014. The study took 7 weeks to complete. First week, Multiple Intelligences Survey was completed by the students and then analyzed by the researcher. Then, the vocabulary items were selected for each week from the course book; "Yes You Can", which the Ministry of Education chose for the ninth graders of Anatolian High Schools for the second term. During the last 6 weeks, the vocabulary items were taught according to lesson plans, which were design based on MI. As a data collection instrument, a Multiple Intelligence Survey, researcher's diary and interviews that were conducted with the students were used in order to learn how to establish and conduct a vocabulary-development program using multiple intelligence theory as a basis and to determine whether involvement in vocabulary-development program increase my students' level of participation in vocabulary practice activities or not. At the end of the study, we learned how to establish and conduct a vocabulary-development program using multiple intelligence theory as a basis. We also learned that involvement in this vocabulary-development program increase students' level of participation in vocabulary practice activities.
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]