A study on the attitudes of ELT teachers toward computer assisted language learning
Abstract
Bu çalışmada İngilizce öğretmenlerinin bulundukları okullardaki bilgisayar destekli dil eğitimine karşı tutumlarının ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışmada betimleyici yaklaşım araştırma yöntemi olarak belirlenmiş ve araştırma soruları bu bağlamda değerlendirilmiştir. Çalışmaya Zirve Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu'ndan 42 okutman katılmıştır. Araştırmada uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan anket Christensen ve Knezek (1998) tarafından geliştirilmiştir. Anket soruları 5 farklı alt kategoride yer almaktadır: ilgi, endişe, üretkenlik, kaçınma ve elektronik postanın dil öğrenimi için kullanılması. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin bilgisayar destekli dil eğitimine karşı nispeten az sayıda olumsuz tutumları ve buna kıyasla daha fazla olan olumlu tutumları ortaya çıkmıştır. Elde edilen bu bulgular ilgili literatür ışığında incelenmiştir. This study is an attempt to identify the attitudes of English language teachers toward Computer Assisted Language Learning in the School of Foreign Languages at a private university. A descriptive research design was used to answer the research questions. Forty-two English language teachers working in School of Foreign Languages at Zirve University participated in the study. A questionnaire developed by Christensen and Knezek (1998) was used as a data collection instrument. The questionnaire is composed of questions, which correspond to 5 different subgroups such as enthusiasm, anxiety, productivity improvement, avoidance and e-mail use for classroom learning. According to the results of the study, the findings asserted that teachers have less negative attitudes toward Computer Assisted Language Learning when compared to positive attitudes, which have the majority in overall aspect. Those findings were thoroughly discussed in the light of the current literature.
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]