A case study examining the impact of scaffolding on the summary writing of 6th grade students
Özet
Bu alan araştırmasında, yabancı dilde altıncı sınıflara yönelik yazma becerilerinin öğretilmesinde scaffolding stratejileri kullanılması konusu ele alınmıştır. Bu çalışmada yazma becerinin geliştirilmesinde Vygotsky'nin ortaya attığı (1978,1986) Yakınsal Gelişim Alanı'nın (YGA) sosyo-kültürel özelliği ile Ross 'un (1976) "scaffolding" yazma stratejileri kuramsal olarak kullanılmıştır. Bu araştımada scaffolding'in altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin geliştirilmesindeki etkisini ve öğrencilerin sınıfta yapılan uygulamalara karşı tutumları araştırılmıştır.Araştırmanın amacı altıncı sınıf öğrencilerine "scaffolding" uygulaması yapıldığında yazma becerilerinin gelişip gelişmediğini ortaya çıkarmaktır. Bu amaç için Gaziantep TED Koleji altıncı sınıf öğrencilerinden 20 kişilik bir gruba uygulama yapılmıştır. Bu araştırmada öğrencilere, bilgi toplamak üzere uygulamanın başında ve sonunda birer test verilmiş ve ayrıca öğrencilerle mülakat yapılmıştır. Uygulama toplam sekiz hafta sürmüştür. Sekiz hafta boyunca öğrencilerden kısa hikaye okumaları ve özet çıkarmaları istenmiş ve toplanan yazılar belli rubrikler kullanarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerle yapılan mülakat sonucunda, öğrencilerin uygulamadan ve öğretmen yardımından memnun oldukları ve arkadaşları ile çalışmayı sevdiklerini söylemişlerdir. This case study explores the implementation of scaffolding in foreign language writing in a sixth grade classroom setting. In this study, Vygotsky's (1978, 1986) socio-cultural framework of the Zone of Proximal Development (ZPD) and scaffolding writing (Ross,1976) are used as the theoretical basis to study the development of foreign language writing. The study aims at investigating the impact of scaffolding on sixth grades level of students' writing, the students' attitude towards teacher scaffolding and peer review. The main purpose of the study is to determine if the students who received teacher's scaffold on their writing and peer checked themselves would score better on writing summary or not. For this purpose, 20 primary students (in the sixth grade) at TED Gaziantep College participated in the study. The data were collected through quantitative and qualitative data collection instruments. The pre-test and post-test were given and the results provided the quantitative data along with the teacher scaffold on the students' writing summaries for eight weeks. The qualitative data came from the interview made at the end of the study. During eight weeks' period, students wrote summaries of short stories and the summaries were corrected and evaluated using rubrics. The analysis of the quantitative data indicated that the students who received scaffolding improved in writing after six weeks' implementation. The analysis of the questionnaire showed that the students enjoyed writing learning with the guidance of teacher scaffold and studying with their peers during the process.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]