A descriptive study on self-concept and its relation to language learning strategy use
Özet
Bu çalışma 2014-2015 akademik yılında Osmaniye'de liselerde eğitim gören 95 lise öğrencisinin benlik kavramı algıları ve dil öğrenme stratejileri kullanımını araştırdı. Öğrencilerin benlik kavramı algıları ve öğrenme stratejileri kullanımına ilişkin elde edilen betimleyici bilgiler ışığında, diğer amaç öğrencilerin benlik kavramı algıları ve öğrenme stratejileri kullanımı arasındaki ilişkiyi saptamaktır. "Kişisel ve Akademik Benlik Kavramı" ve "Dil Öğrenme Stratejiler" ölçeği ile nicel veri toplandı. SPSS 20 istatistik programı kullanılarak veriler, betimsel analizler ve Pearson r korelasyon hesaplanarak analiz edildi. Araştırmada, öğrencilerin dil öğrenme stratejilerini orta seviyede kullandıkları belirlendi. Ayrıca, katılımcıların en sık biliş üstü stratejileri kullandıkları saptandı. Buna ek olarak, benlik kavramı alt gruplarının kullanımı arsında istatistiksel bir fark görülmedi. Son olarak, Pearson r korelasyon katsayısına göre benlik kavramı ve dil öğrenme stratejileri arasında zayıf bir ilişki olduğu belirlendi. This present study investigated a sample of 95 high school learners' perceptions of self-concept and their use of language learning strategies in high schools in Osmaniye in 2014-2015 academic year. The aim of the study was to explore the learners' perceptions of self-concept and their use of learning strategies in order to find out the relationship between the learners' perceptions of self-concept and their use of language learning strategies. The current study gained data by means of quantitative research methods. The quantitative data was gathered through Personal and Academic Self-Concept Inventory (PASCI) (Fleming & Whalen, 1990) and Strategy Inventory for Language Learning (SILL) (Oxford, 1990). Descriptive analyses and Pearson correlation r were computed to analyze the data via Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version 20.This study revealed that the participants use language learning strategies at a medium level. Also, the participants reported that they use metacognitive strategies most frequently. Additionally, no significant differences were found between the uses of subgroups of self-concept. Finally, as to Pearson r correlation coefficient there was a weak correlation between self-concept and language learning strategies.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]