Teachers' perceptions of classroom based language assessment in tertiary level English language programs in Turkey
Abstract
Bu çalışma "sınıf bazlı ölçme değerlendirme" sistemine yüksek öğrenim İngilizce hazırlık programlarındaki öğretim elemanlarının algılarını keşfetmeyi amaçlamaktadır.Türkiye'deki yüksek öğrenim İngilizce hazırlık programlarındaki hali hazırdaki algılar, uygulamalar ve prensipler de çalışmada yer almıştır. Çalışmanın ilk bölümünde dil ölçme ve değerlendirme teorilerini baz alarak, daha sonra da yüksek öğrenimdeki sınıf bazlı dil ölçme değerlendirme sistemlerinin bu teorilere ne kadar yakın olduğu tartışılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümü anket sonuçlarının bulgularını sunar. Öğretmenlerin sınıf bazlı ölçme değerlendirmelerindeki dört aşama tartışılır: planlama, uygulama, gözlem ve kayıt. Anket bulguları istatistiksel ve nitel olarak analiz edilmiştir. Gönüllü katılımcılarla yapılan görüşmeler ek nitel data olarak çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmanın sonuçları gösterdiki aslında öğretmenler dil ölçme değerlendirmesinde sınıf bazlı ölçme değerlendirmeyi esas alan kendi algılarını uygulamaktadırlar. Bununla birlikte, öğretmenlerin ölçme uygulamalarından kaynaklanan çeşitli durumlar da mevcuttur. Anketin sonuçları gösterdi ki öğretmenler birçok prensiplerini uygulamaya da koymamaktadırlar. Bunların, görüşmeler esnasında öğretmenler; merkezi sınav sistemi, kısıtlı zaman ve müfredat yoğunlu, öğrencilerin ilköğretim ve liseden getirdikleri eğitim altyapısı gibi nedenlerden kaynaklandığını belirtmişlerdir. This study aims to explore teachers? beliefs and their application with relating to classroom based language assessment. It examines the teachers? current operational principles of assessment and their practices in higher education in Turkey. The first part of the study discusses concerning the theories of language assessment; then it considers how closely classroom based language assessment in higher education matches up to those theoretical principles. The second part of the study presents the findings of a questionnaire. Four stages in teachers? classroom based language assessment were discussed; planning, implementation, monitoring, and recording and dissemination. The findings of the questionnaire were analyzed statically and qualitatively. Extra qualitative data was additionally collected and analyzed through interviews with volunteer participants. The results of the study showed that usually the teachers hold and exercise their own firm beliefs concerning classroom based language assessment. Beside this, there has been variety of issues that arose from their assessment beliefs and their application. The results of the questionnaire showed that they did not put a number of their principles into application. Throughout the interview, they mentioned that in some cases they do not have chance to put their beliefs into application like central assessment system of the institution, intensive syllabus that they have to finish in a very restricted time and students? educational background that they brought from primary and secondary schools? education system.
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]