Teacher development: Critical friends group
Özet
Owing to the changes in economy and politics, the education system in Turkey has been exposed to educational reforms. One of the key elements in implementing the educational reforms into the classroom is the professional development of teachers, which has received a great deal of attention for a long time. Thus, the Ministry of National Education has implemented teacher development meetings and workshops to enhance the qualities of teachers. However, the study of Baran and Çağıltay (2006) reveal that not many teachers have engaged in the teacher development activities willingly since they feel that these activities do not contribute to their professional development. As Yumru (2000) suggests, a sense of ownership rests on the core of professional development of teachers. In this study, it was aimed to explore whether Critical Friends Group (CFG), a kind of teacher development program based on reflective teaching, can contribute to teachers? professional development through creating opportunities for them to share their experiences and dilemmas related to their teaching in collegiality. The researcher acted, as a participant observer, called CFG facilitator and 4 participant teachers were included in this study lasted 8 weeks. The data was collected using diary keeping, the researchers? field notes, questionnaires and semi-structured interviews. The findings revealed that Critical Friends Group programs could contribute to professional development of teachers by enabling teachers to work in collaboratively to improve their professional knowledge and teaching in a supportive and reflective professional community. Ekonomi ve siyasetteki değişimler, Türk Eğitim Sistemi'nde birtakım yenilikleri doğurmuştur. Sınıf ortamında eğitime yönelik yenilikleri gerçekleştirmenin temel unsurlarından biri de, uzun zamandır büyük önem verilen bir konu olan öğretmenlerin mesleki gelişimidir. Bu nedenle, Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenlerin vasıflarını arttırmak amacıyla öğretmen gelişimine yönelik toplantı ve seminerler düzenlemektedir. Ancak Baran ve Çağıltay'ın (2006) çalışması pek çok öğretmenin bu çalışmaların kişisel mesleki gelişimlerine katkıda bulunmayacağını düşündükleri için öğretmen gelişimi çalışmalarına gönülsüzce katıldığını ortaya çıkarmıştır. Yumru'nun (2000) ileri sürdüğü üzere, öğretmenlerin mesleki gelişiminin temelinde aidiyet duygusu yatmaktadır. Bu çalışmada, Eleştirel Arkadaş Grubu'nun, yansıtıcı öğretimi esas alan bir öğretmen gelişimi programı, öğretmenlerin mesleki gelişimine, onlara meslektaş dayanışması dahilinde tecrübe ve çelişkilerini paylaşabilecekleri bir ortam sunarak, katkıda bulunup bulunamayacağını araştırmak hedeflenmiştir. Araştırmacının Eleştirel Arkadaş Grubu yöneticisi olarak katılımcı gözlemci konumunda bulunduğu 8 hafta süren bu çalışmada, 4 katılımcı yer almıştır. Veriler günlük tutma, araştırmacının saha notları, anketler ve yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Bulgular, Eleştirel Arkadaş Grubu programlarının, öğretmenlerin mesleki gelişimine onlara mesleki bilgilerini arttırma ve aynı zamanda destekleyici ve yansıtıcı bir mesleki ortamda öğretmenlik yapma olanağı sunarak katkıda bulunabildiğini göstermektedir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]