dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı; ebeveynlerin mükemmeliyetçilik düzeyi ve özyeterlik
inançlarının, sosyal medya kullanımı ve diğer demografik değişkenlerle olan ilişkisini
incelemektir. Araştırma Türkiye genelinde 0 – 6 yaş grubunda çocuğu olan gönüllü
ebeveynlerle gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, kolay ulaşılabilen
örnekleme yöntemiyle seçilmiş 324 anne ve 86 baba olmak üzere toplam 410 ebeveyn
oluşturmaktadır. Katılımcılara; Bilgilendirilmiş Onam Formu, Demografik Bilgi
Formu, Berkeley Ebeveyn Özyeterlik Ölçeği ve Frost Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik
Ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde IBM SPSS Statistics 22 paket programı
kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenleri olan özyeterlik ve mükemmeliyetçilik
puanlarının normal dağılıma uygun olmamasından dolayı parametrik olmayan
testlerden faydalanılmıştır. Bu doğrultuda; araştırmada ebeveynlerin özyeterlik ve
mükemmelliyetçilik düzeylerinin ebeveyn rolleri açısından farklılaşıp farklılaşmadığı
Mann Whitney U Testi ile incelenirken; çocuk sayısı, yaş, eğitim düzeyi, gelir düzeyi,
sosyal medya kullanım sıklığı ve sosyal medyadan etkilenme düzeyi açısından
farklılaşıp farklılaşmadığı ise Kruskal Wallis Testi aracılığı ile incelenmiştir. Ebeveyn
özyeterliği ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkiler ise Spearman Sıra Farkları
Korelasyon Katsayısı aracılığı ile hesaplanmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında;
ebeveyn özyeterliği ile mükemmeliyetçiliğin 3 alt boyutu arasında negatif yönde
anlamlı bir ilişki (rho=-,143, p<,001) olduğu ve ebeveynlerin özyeterlik düzeyleri
arttıkça mükemmeliyetçilik düzeyinin azaldığı görülmüştür. Sosyal medya kullanımı ile
ebeveyn özyeterlik inançları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit
vii
edilmiştir (U=1231.5, p<,008). Sosyal medya kullanım süresi artan ebeveynlerin
(Günlük 4 saat kullanım) özyeterlik düzeyinin diğer ebeveynlerden daha düşük olduğu
belirlenmiştir. Sosyal medyadan etkilenme düzeyi ile ebeveyn özyeterliği arasında
istatiksel olarak anlamlı bir farka rastlanmıştır (U=774,5, p<,005). Sosyal medyanın
ebeveynlik rollerinde etkili olduğunu düşünmeyen ebeveynlerin özyeterlik seviyelerinin
diğer ebeveynlerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Ebeveyn özyeterliği ile diğer
demografik değişkenler arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Mükemmeliyetçilik
değişkeni ile ebeveynlerin sosyal medya kullanımı, sosyal medyadan etkilenme düzeyi,
aylık gelir ve eğitim düzeyi arasında istatiksel açıdan anlamlı farklılıklar tespit
edilmiştir. Bulgular, alanyazındaki diğer bulgularla karşılaştırılıp tartışılmıştır | en_US |