Bir Yabancı Dil Sınıfında Öğrencilerin Farklı Seslere Nasıl Saygı Gösterdiklerinin Araştırılması
Künye
Altaş, B., & Şahinkarakaş, Ş. (2020). Bir yabancı dil sınıfında öğrencilerin farklı seslere nasıl saygı gösterdiklerinin araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Advance online publication. doi: 10.16986/HUJE.2020063456Özet
Differences in learners’ cultural, religious, linguistic, and social backgrounds are seen as a problem in today’s centralized and hierarchical world system (Apple, 2018). As a consequence of the conservative restoration in the social system, nationalism and ethnocentrism have become pervasive ideologies in social and academic platforms. Thus, respecting different voices in social and academic life is a significant issue in the educational field. However, there is no consensus regarding how learners could respect others’ opinions, ideas, and feelings according to ontological and philosophical accounts of human existence. Based on Bakhtin’s philosophy of language, a mutually responsive understanding is the epitome of dialogue (Lachmann, 2004). Dialogue forms mutual relations between individuals and provides a shared responsibility, which requires being ready to answer to other persons (Gardiner, 1996). In this regard, Bakhtin’s dialogue and responsibility address responsiveness to the other’s word (Lachmann, 2004). Building this type of ethical relationship with other people through dialogue consists of a loving, not a disinterested point of view (Bakhtin, 1990). Therefore, otherness is no longer associated with the foreign or alien, because differences are perceived as a generative opportunity. This case study aims to investigate how learners respect alien voices in a foreign language classroom. Drawing from Bakhtin’s philosophy of dialogue, classroom dialogues, written responses, and personal reflections were conducted with 17 beginner level students at the Preparatory school of a Turkish university. Data results obtained from students demonstrated that learners could respond to others and be open to different perceptions, opinions, and views without stereotyping and judging in language learning and teaching. Öğrencilerin kültürel, dini, dilsel ve sosyal geçmişlerindeki farklılıklar günümüzün merkezi ve hiyerarşik dünya sisteminde bir sorun olarak görülmektedir (Apple, 2018). Sosyal sistemdeki muhafazakâr restorasyonun bir sonucu olarak, milliyetçilik ve etnomerkezcilik sosyal ve akademik platformlarda yaygın ideolojiler haline gelmiştir. Bu nedenle, sosyal ve akademik yaşamda farklı seslere saygı gösterilmesi eğitim alanında önemli bir konudur. Ancak, öğrenenlerin insan varlığının ontolojik ve felsefi açıklamasına göre başkalarının görüşlerine, fikirlerine ve duygularına nasıl saygı gösterebilecekleri konusunda bir fikir birliği yoktur. Diyalog, bireyler arasında karşılıklı ilişkiler oluşturur ve aynı zamanda diğer kişilere cevap vermeye hazır olmayı gerektiren ortak bir sorumluluk sağlar (Gardiner, 1996). Diyalog yoluyla diğer insanlarla bu tür bir etik ilişki kurmak, ilgisiz bir bakış açısını değil, sevgi dolu bir bakış açısını içerir (Bakhtin, 1990). Böylece, ötekilik artık yabancı veya farklı ile ilişkili değildir, çünkü farklılıklar üretken bir fırsat olarak algılanır. Bu vaka çalışması, öğrencilerin yabancı dil sınıfındaki farklı seslere nasıl saygı gösterdiklerini araştırmayı amaçlamaktadır. Bakhtin’in diyalog felsefesinden yola çıkarak, bir Türk üniversitesinin hazırlık okulunda başlangıç seviyesi 17 öğrenciyle sınıf içi diyaloglar, yazılı yanıtlar ve kişisel yansımalar gerçekleştirildi. Öğrencilerden elde edilen veri sonuçları, öğrencilerin dil öğrenimi ve öğretiminde klişeleştirmeden ve yargılamadan diğer bireylere yanıt verebildiğini ve farklı görüşlere ve fikirlere açık olabildiğini göstermiştir