dc.contributor.author | Bakır, Esra | |
dc.date.accessioned | 2021-12-28T06:25:28Z | |
dc.date.available | 2021-12-28T06:25:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.date.submitted | 2021-09-17 | |
dc.identifier.citation | Bakır, Esra.(2021).Examination of students' social emotional language learning competences at a university context. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12507/1649 | |
dc.description.abstract | Over the last two decades, there has been a significant increase in interest in social and emotional learning (SEL) in education (Humphrey, 2013; Durlak, Domitrovich, Weissberg, & Gullotta, 2015). SEL is a global educational movement that is gaining traction and it is defined as the ability to detect and control emotions, solve problems efficiently, and form positive relationships with others (CASEL, 2003). One of the main target of this study is to investigate "Social Emotional Foreign Language Learning" (SEFLL) competences of university English language preparatory class students. This study also aims to investigate whether there are any significant differences in students' SEFLL competences based upon their demographic characteristics such as their gender, age, the school they graduated from, their place of growth, their parents' educational background, their parents' knowledge of foreign languages and their family income status. For the investigation of participants' SEFLL competences "Social Emotional Foreign Language Learning Scale" (SEFLLS), developed by Zaimoğlu (2018) was used. This study was conducted at the School of Foreign Languages of a Turkish university. The sample of this study consists of 746 university English language preparatory students. The results revealed that participants had relatively higher competency in social relations and decision-making competences compared to self-regulation. The results also revealed that participants' parents' knowledge of foreign language affected teheir SEFLL competences. | en_US |
dc.description.abstract | Son yirmi yılda, eğitimde sosyal ve duygusal öğrenmeye ilgide önemli bir artış olmuştur (Humphrey, 2013; Durlak, Domitrovich, Weissberg ve Gullotta, 2015). Sosyal duygusal öğrenme ilgi çeken küresel bir eğitim hareketidir ve duyguları tespit etme ve kontrol etme, problemleri verimli bir şekilde çözme ve başkalarıyla olumlu ilişkiler kurma yeteneği olarak tanımlanır (CASEL, 2003). Bu çalışmanın temel hedeflerinden biri, üniversite İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin "Sosyal Duygusal Yabancı Dil Öğrenme" yeterliliklerini araştırmaktır. Bu çalışma aynı zamanda öğrencilerin sosyal ve duygusal yabancı dil öğrenme becerilerinin cinsiyet, yaş, mezun oldukları okul, büyüdükleri yer, ebeveynlerinin eğitim durumu ve yabancı dil bilgisi ve son olarak gelir durumu gibi demografik özelliklerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını araştırmayı amaçlamaktadır. Katılımcıların sosyal ve duygusal yabancı dil öğrenme yeterliliklerinin araştırılması için Zaimoğlu (2018) tarafından geliştirilen "Sosyal Duygusal Yabancı Dil Öğrenme Ölçeği" kullanılmıştır. Bu çalışma bir Türk üniversitesinin Yabancı Diller Yüksekokulunda yapılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini 746 üniversite İngilizce hazırlık öğrencisi oluşturmaktadır. Sonuçlar üniversite öğrencilerinin Sosyal İlişkiler becerileri ve Karar Verme becerilerinin Öz düzenleme becerilerine göre nispeten daha yüksek olduğunu göstermektedir. Sonuçlar ayrıca katılımcıların ebeveynlerinin yabancı dil bilgilerinin katılımcıların sosyal ve duygusal yabancı dil öğrenme becerileri üzerinde bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Social and Emotional Competence (SEC) | en_US |
dc.subject | Social and Emotional Learning (SEL) | en_US |
dc.subject | Social and Emotional Foreign Language Learning (SEFLL) | en_US |
dc.subject | Social and Emotional Foreign Language Learning Scale (SEFLLS) | en_US |
dc.title | Examination of students' social emotional language learning competences at a university context | en_US |
dc.title.alternative | Sosyal duygusal dil öğrenme yeterliklerinin üniversite bağlamında incelenmesi | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |