Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBakır, Esra
dc.date.accessioned2021-12-28T06:25:28Z
dc.date.available2021-12-28T06:25:28Z
dc.date.issued2021en_US
dc.date.submitted2021-09-17
dc.identifier.citationBakır, Esra.(2021).Examination of students' social emotional language learning competences at a university context.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12507/1649
dc.description.abstractOver the last two decades, there has been a significant increase in interest in social and emotional learning (SEL) in education (Humphrey, 2013; Durlak, Domitrovich, Weissberg, & Gullotta, 2015). SEL is a global educational movement that is gaining traction and it is defined as the ability to detect and control emotions, solve problems efficiently, and form positive relationships with others (CASEL, 2003). One of the main target of this study is to investigate "Social Emotional Foreign Language Learning" (SEFLL) competences of university English language preparatory class students. This study also aims to investigate whether there are any significant differences in students' SEFLL competences based upon their demographic characteristics such as their gender, age, the school they graduated from, their place of growth, their parents' educational background, their parents' knowledge of foreign languages and their family income status. For the investigation of participants' SEFLL competences "Social Emotional Foreign Language Learning Scale" (SEFLLS), developed by Zaimoğlu (2018) was used. This study was conducted at the School of Foreign Languages of a Turkish university. The sample of this study consists of 746 university English language preparatory students. The results revealed that participants had relatively higher competency in social relations and decision-making competences compared to self-regulation. The results also revealed that participants' parents' knowledge of foreign language affected teheir SEFLL competences.en_US
dc.description.abstractSon yirmi yılda, eğitimde sosyal ve duygusal öğrenmeye ilgide önemli bir artış olmuştur (Humphrey, 2013; Durlak, Domitrovich, Weissberg ve Gullotta, 2015). Sosyal duygusal öğrenme ilgi çeken küresel bir eğitim hareketidir ve duyguları tespit etme ve kontrol etme, problemleri verimli bir şekilde çözme ve başkalarıyla olumlu ilişkiler kurma yeteneği olarak tanımlanır (CASEL, 2003). Bu çalışmanın temel hedeflerinden biri, üniversite İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin "Sosyal Duygusal Yabancı Dil Öğrenme" yeterliliklerini araştırmaktır. Bu çalışma aynı zamanda öğrencilerin sosyal ve duygusal yabancı dil öğrenme becerilerinin cinsiyet, yaş, mezun oldukları okul, büyüdükleri yer, ebeveynlerinin eğitim durumu ve yabancı dil bilgisi ve son olarak gelir durumu gibi demografik özelliklerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını araştırmayı amaçlamaktadır. Katılımcıların sosyal ve duygusal yabancı dil öğrenme yeterliliklerinin araştırılması için Zaimoğlu (2018) tarafından geliştirilen "Sosyal Duygusal Yabancı Dil Öğrenme Ölçeği" kullanılmıştır. Bu çalışma bir Türk üniversitesinin Yabancı Diller Yüksekokulunda yapılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini 746 üniversite İngilizce hazırlık öğrencisi oluşturmaktadır. Sonuçlar üniversite öğrencilerinin Sosyal İlişkiler becerileri ve Karar Verme becerilerinin Öz düzenleme becerilerine göre nispeten daha yüksek olduğunu göstermektedir. Sonuçlar ayrıca katılımcıların ebeveynlerinin yabancı dil bilgilerinin katılımcıların sosyal ve duygusal yabancı dil öğrenme becerileri üzerinde bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSocial and Emotional Competence (SEC)en_US
dc.subjectSocial and Emotional Learning (SEL)en_US
dc.subjectSocial and Emotional Foreign Language Learning (SEFLL)en_US
dc.subjectSocial and Emotional Foreign Language Learning Scale (SEFLLS)en_US
dc.titleExamination of students' social emotional language learning competences at a university contexten_US
dc.title.alternativeSosyal duygusal dil öğrenme yeterliklerinin üniversite bağlamında incelenmesien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster