dc.contributor.author | Dilek, Ekru | |
dc.date.accessioned | 2021-12-28T06:24:26Z | |
dc.date.available | 2021-12-28T06:24:26Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.date.submitted | 2021-09-15 | |
dc.identifier.citation | Dilek, Ekru.(2021).The relationship between EFL teachers' professional identity and professional autonomy. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12507/1641 | |
dc.description.abstract | Changing perceptions in language teaching have affected the role of teachers and students. While learners become the center of the teaching and learning process, the duty of teachers, as guides and mentors, has turned into fostering their learners' command of language and learning. Thus, developing professional perceptions of teachers on their professional identity and professional autonomy have captured attention. In this regard, this study aimed to investigate whether there is a meaningful relationship between EFL teachers' professional identity (TPI) and their professional autonomy (TPA). Additionally, this study aimed to find out the level of EFL teachers' professional identity and their professional autonomy. The aim of this study was also to find out whether EFL teachers' professional identity and their professional autonomy results differ by gender, the school in which they work, level of their education and their work experience. 250 EFL secondary and high school teachers who work at both state and private schools were selected as participants by convenience sampling. In this study, a survey-based research method was used, and data were collected through a Demographic Information Form, Professional Identity Questionnaire and Teachers' Professional Autonomy Questionnaire. Quantitive data were analyzed by SPSS 23.0. The results of the study indicated that EFL teachers have a very high level of TPI and a high level of TPA. In addition, TPI and TPA differ by gender, the school in which EFL teachers work and their work experience. The results also revealed that EFL teachers' TPI and TPA do not differ by their education level. Furthermore, there is a statistically significant, positive and moderate relationship between EFL teachers' professional identity and professional autonomy. | en_US |
dc.description.abstract | Dil öğretimi algısındaki değişimler, öğretmenin ve öğrencinin rolünü etkilemiştir. Öğrenciler öğretim ve öğrenme sürecinin merkezinde yer alırken, rehber ve mentor olarak öğretmenlerin görevi, öğrencilerin dil ve öğrenme konusundaki hakimiyetlerini teşvik etmeye dönüşmüştür. Böylece, öğretmenlerin mesleki kimliklerine ve mesleki özerkliklerine ilişkin mesleki algılarının geliştirilmesi dikkat çekmiştir. Bu bakımdan, bu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kimliği ve mesleki özerkliği arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını incelemeyi amaçlamıştır. Buna ek olarak, bu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kimlik ve mesleki özerklik seviyelerini ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Bu çalışmanın amacı aynı zamanda İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kimlik ve mesleki özerklik sonuçlarının cinsiyete, çalıştıkları okula, eğitim düzeylerine ve iş deneyimlerine göre farklılık gösterip göstermediğini bulmaktır. Özel ve devlet okullarında çalışan, İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten 250 lise ve ortaokul öğretmeni, kolaylı örneklem yoluyla katılımcı olarak seçilmiştir. Bu çalışmada, anket tabanlı araştırma yöntemi kullanılmıştır ve veriler Demografik Bilgi Formu, Mesleki Kimlik Anketi, ve Öğretmenlerin Mesleki Özerklik Anketi ile toplanmıştır. Nicel veri SPSS 23.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin çok yüksek seviyede mesleki kimlik ve yüksek seviyede mesleki özerklik sergiledikleri belirlenmiştir. Buna ek olarak, öğretmenlerin mesleki kimliğinin ve mesleki özerkliğinin cinsiyete, çalıştıkları okula ve iş tecrübelerine göre farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Sonuçlar ayrıca öğretmenlerin mesleki kimliklerinin ve mesleki özerkliklerinin eğitim düzeyine göre farklılık göstermediğini ortaya koydu. Ayrıca, İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kimlikleri ile mesleki özerklikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişkili olduğu belirlenmiştir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | EFL teachers’ professional identity | en_US |
dc.subject | EFL teachers’ professional autonomy | en_US |
dc.subject | Professional development | en_US |
dc.subject | Teacher education | en_US |
dc.title | The relationship between EFL teachers' professional identity and professional autonomy | en_US |
dc.title.alternative | İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kimliği ve mesleki özerkliği arasındaki ilişki | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |