dc.contributor.author | Can, Emin | |
dc.date.accessioned | 2021-12-28T06:23:43Z | |
dc.date.available | 2021-12-28T06:23:43Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.date.submitted | 2021-09-17 | |
dc.identifier.citation | Can, Emin.(2021).The relationship between university efl teachers' teaching for social justice beliefs and their multicultural teaching competencies. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12507/1636 | |
dc.description.abstract | The objective of this study is to investigate university EFL teachers' teaching for social justice beliefs, their multicultural teaching competence and possible relationship between these two phenomena. It is also aimed to make possible connections between demographic information of participants and the aforementioned subjects. In line with the study's objective, the participants consist of 102 university EFL teachers working at the universities chosen from Southeastern and Mediterranean regions of Turkey. The study data was gathered by three instruments: a demographic questionnaire, Learning to Teach for Social Justice-Beliefs (LTSJB) scale and Multicultural Teaching Competency scale (MTCS). Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program was used to analyze the data collected by the online participation. Statistical tests such as descriptive statistics, analysis of variance (ANOVA), independent sample t-test and Pearson's Correlation test were used to analyze the data. The results indicated that even though participants' multicultural teaching competencies seems to be on a high level, their beliefs on teaching for social justice remained lower than the compared literature studies. In addition, some of the demographic factors were found to make significant difference affecting participants both teaching for social justice beliefs and their multicultural teaching competencies. Finally, the study found out that there is a positive low correlation between teachers' teaching for social justice beliefs and their multicultural teaching competencies. In other words, it is found out that when teachers' commitment to teaching for social justice levels increase, their multicultural teaching competence levels increase accordingly. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, üniversitedeki İngilizce öğretmenlerinin sosyal adalet öğretimine yönelik inançlarını, çok kültürlü öğretim yeterliliklerini ve bu iki olgu arasındaki olası ilişkiyi araştırmaktır. Ayrıca katılımcıların demografik bilgileri ile yukarıda belirtilen konular arasında olası bağlantıların kurulması amaçlanmaktadır. Araştırmanın amacına uygun olarak katılımcılar, Türkiye'nin Güneydoğu ve Akdeniz bölgelerinden seçilen üniversitelerde görev yapan 102 üniversite İngilizce öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri üç araçla elde edilmiştir: demografik anket, LTSJB ölçeği ve MTCS ölçeği. Online katılımdan elde edilen verilerin analizi SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, frekans, t-testi, varyans analizi (ANOVA) ve Pearson Korelasyon testi gibi istatistiksel testler kullanıldı. Araştırmanın sonuçları, katılımcıların çokkültürlü öğretim yeterlikleri yüksek düzeyde gösterse de, sosyal adalet için öğretime bağlılık inançlarının, karşılaştırılan literatür çalışmalarına göre daha düşük kaldığını göstermiştir. Ayrıca, bazı demografik faktörlerin hem sosyal adalet inançlarına yönelik öğretim yapan katılımcıları hem de çok kültürlü öğretim yeterliklerini etkileyen önemli bir fark yarattığı tespit edilmiştir. Son olarak, araştırma, öğretmenlerin sosyal adalet için öğretme inançları ile çokkültürlü öğretim yeterlikleri arasında düşük bir pozitif ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Diğer bir deyişle, öğretmenlerin sosyal adalete yönelik öğretime bağlılık düzeyleri arttıkça çokkültürlü öğretim yeterlik düzeylerinin de buna bağlı olarak arttığı tespit edilmiştir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | EFL teachers’ teaching for social justice beliefs | en_US |
dc.subject | Multicultural teaching competence | en_US |
dc.subject | Critical teaching in ELT | en_US |
dc.title | The relationship between university efl teachers' teaching for social justice beliefs and their multicultural teaching competencies | en_US |
dc.title.alternative | Üniversite İngilizce öğretmenlerinin sosyal adalet için öğretim inançları ile çok kültürlü öğretim yeterlilikleri arasındaki ilişki | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |