Teachers' perceptions and practices of cultural content in elt classrooms
Künye
Sunbat, Naime Ölçücü.(2021).Teachers' perceptions and practices of cultural content in elt classrooms.Özet
In the developing world, international interaction has increased with the effects of globalization. In this environment where different cultures are fused, in addition to foreign language teaching, the idea of teaching cultures has also gained importance. The purpose of the study was to investigate teachers' perceptions towards cultural content integrated into the foreign language learning process. For this purpose, an online survey was applied to a total of 120 teachers from four universities in Turkey. This survey was applied to understand teachers' perceptions about objectives of culture teaching, language teaching and frequency of culture teaching activities practiced in English classes. Questionnaires and semi-structured interviews are used to collect data. Descriptive statistics were used to analyze the quantitative data, while content-analysis was used to interpret the interviews. The semi-structured interview was conducted to better understand the relationship between teachers' perceptions and practices. According to the descriptive statistics results, it was seen that while teachers give importance to linguistic competence, they also have a high level of cultural awareness and do culture teaching activities. Also, interview showed that the instructors have positive perception for culture teaching. The instructors perceive the primary objectives of teaching culture as presenting information on the target culture's everyday lives and routines, as well as developing attitudes of openness and tolerance toward other communities and cultures.The most common activities performed in the classrooms are discussing and exhibiting fascinating and engaging features of target language, as well as communicating about their own experiences or familiar topics. Gelişen dünyada küreselleşmenin de etkisiyle uluslararası etkileşim artmıştır. Farklı kültürlerin kaynaştığı bu ortamda yabancı dil öğretiminin yanı sıra kültürlerin öğretilmesi fikri de önem kazanmıştır. Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin yabancı dil öğrenme sürecine entegre edilmiş kültürel içeriğe yönelik algılarını incelemektir. Bu amaçla Türkiye'deki dört üniversiteden toplam 120 öğretmene çevrimiçi anket uygulanmıştır. Bu anket, öğretmenlerin kültür öğretiminin amaçları, dil öğretimi ve İngilizce derslerinde uygulanan kültür öğretimi etkinliklerinin sıklığı hakkındaki algılarını anlamak için uygulanmıştır. Veri toplamak için anketler ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Nicel verileri analiz etmek için betimsel istatistikler, görüşmeleri yorumlamak için içerik analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin algıları ve uygulamaları arasındaki ilişkiyi daha iyi anlamak için yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Nitel istatistik sonuçlarına göre öğretmenlerin dil yeterliliğine önem verirken aynı zamanda kültürel farkındalık düzeylerinin de yüksek olduğu ve kültür öğretim etkinlikleri yaptıkları görülmüştür. Ayrıca görüşme, öğretim elemanlarının kültür öğretimine yönelik olumlu bir algıya sahip olduğunu göstermiştir. Eğitmenler, kültürü öğretmenin temel amaçlarını, hedef kültürün günlük yaşamları ve rutinleri hakkında bilgi sunmanın yanı sıra diğer topluluklara ve kültürlere karşı açıklık ve hoşgörü tutumları geliştirmek olarak açıklamışlardır. Sınıflarda gerçekleştirilen en yaygın etkinlikler, hedef dilin büyüleyici ve ilgi çekici özelliklerini tartışmak, sergilemek ve kendi deneyimleri veya tanıdık konular hakkında iletişim kurmaktır.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]