Role of portfolio technique in young learners' writing skills and their attitudes towards portfolio
Özet
In this study we implemented portfolio technique to see the role of this technique on the development of young learners' second language writing skills and to discovered students' attitudes towards portfolio. In this respect, this study aimed to search the improvements of the writing skill of the fifth grade students in a private school by using portfolio technique in Process Approach. The study also attempted to explore students' attitudes of the change they underwent as a result of the implementation. The study was conducted on 26 participants from 5th grade students studying in a private primary school in the academic year of 2013-2014. Data were obtained from a set of attitude questionnaire, portfolio questionnaires (section A and B) and teacher's field notes. The data obtained in this study were both quantitative and qualitative in nature. In this study qualitative data was obtained through the open-ended questions in the attitude questionnaire, portfolio questionnaire, section B, and field notes. By the help of field notes, the researcher was able to express her ideas about the students clearly on the paper. The quantitative data was primarily obtained through portfolio questionnaire, section A because the students marked the strength of their agreement of the usefulness of the items on a 5-point scale. In order to achieve the aim of the study, the students' beliefs about writing in L2 were elicited at the beginning of the implementation and at the end of the implementation. To see the role of portfolio technique we applied autonomy enhancing activities and through the data collection tools we made a tremendous effort in order to focus on the improvement in students' writing skills and their attitudes towards portfolio. The results of this study aimed to reveal that portfolio technique in process approach helps students to develop their writing skill in a foreign language. Furthermore, the findings of the study may have important implications for the use of portfolio to enhance writing skill in L2 and develop students' attitudes towards portfolio technique in middle school. Bu çalışmada dosyalama tekniği uygulamasının öğrencilerin yabancı dilde yazma becerileri ve onların dosyalama tekniğine karşı olan tutumları üzerindeki etkisini görmek için dosyalama tekniği çalışmasını yürüttük. Bu çalışmada amaç özel okulda ilköğretim öğrencilerinin dosyalama tekniğini kullanarak yazma becerilerinin gelişim sürecini araştırmaktır. Çalışma aynı zamanda öğrencilerin uygulama sonucunda geçirdikleri değişikliklerle ilgili tutumlarını araştırmaya çalışıyor. Bu çalışma özel bir okulun ilköğretiminde 2013-2014 akademik yılında 5. sınıfa kayıtlı 26 öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Data; tutum anketi, dosyalama tekniğini değerlendirme anketleri ve öğretmen notlarından elde edildi. Bu çalışmada elde edilen datalar hem niteliksel hem nicelikseldir. Niceliksel data açık uçlu sorular aracılığıyla tutum anketinden, portfolyo tekniğini değerlendirme anketi B bölümünden ve öğretmen notlarından elde edilmiştir. Öğretmen notları sayesinde araştırmacı öğrenciler hakkında ki düşüncesini açıkça kağıt üzerinde ifade etmiştir. Bu çalışmada niteliksel data dosyalama tekniği kısım A aracılığıyla elde edildi çünkü öğrenciler beş puanlık bir ölçekte seçeneklerin kullanışlılık gücüne göre fikirlerini belirttiler. Çalışmanın amacına ulaşmak için öğrencilerin çalışma öncesi yabancı dilde yazma becerileri hakkkındaki düşünceleri ve çalışma sonrası düşünceleri ortaya çıkarıldı. Dosyalama tekniğinin rolünü görmek için özerkliği arttırıcı faaliyetler uyguladık ve data toplama araçları vasıtasıyla öğrencilerin yabancı dilde yazma becerileri ve onların dosyalamaya karşı olan tutumlarındaki gelişimi üzerinde yoğunlaşmaya çalıştık. Bu çalışmanın sonuçları dosyalama tekniğinin öğrencilerin yabancı dilde yazma becerilerine yardımcı olduğunu ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın sonuçları aynı zamanda ortaokulda İngilizce yazma derslerinde dosyalama tekniğinin yabancı dilde yazma becerilerini arttırdığı ve öğrencilerin dosyalama tekniğine karşı olan tutumlarını geliştirdiği yönünde önemli anlamlar ortaya çıkardı.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]