Investigating metacognitive awareness level of efl students in using reading strategies
Künye
Bilgin, Yunus.(2020).Investigating metacognitive awareness level of efl students in using reading strategies.Özet
English language is generally called as Lingua Franca, which is learned as a second language or foreign language in most of the world. In our country, students officially begin learning English in the 2nd grade of primary school. From the 2nd grade to the 12th grade, English is taught as foreign language. After their high school education, students, also, continue learning English as a selective or compulsory course during their university education. Upon speaking with other colleagues, the researcher has decided on conducting a study on metacognitive awareness of learners in reading. The participants of the study were 260 randomly chosen preparatory class students a state university locating in the eastern part of Turkey. For the purpose of assessing their metacognitive awareness levels and reading strategies, the participants were applied MARSI scale (Metacognitive Awareness on Reading Strategies Inventory) developed by Mokhtari and Reichard (2002). Additionally, interviews were carried out with 31 randomly selected participants to see their supposedly reading difficulties and some beliefs in English language. One-way ANOVA and Independent Sample T-test were applied to the inventory. There appeared a statistically significant difference in terms of gender on behalf of females. That is, their metacognitive awareness and frequency of use of reading strategies were more than males. However, there was no difference between participants in terms of department. Moreover, it was observed that the students use Global Reading Strategies, which is one of subcategories of the scale, more commonly. Consequently, it was concluded that while gender played a significant role on students' metacognitive reading strategy use, department did not so. Besides, it was found out that students used some strategies more than the other during their reading development processes. İngiliz dili genellikle dünyanın birçok yerinde ikinci veya yabancı bir dil olarak öğrenilen dünya dili olarak adlandırılır. Ülkemizde, öğrenciler resmî olarak İngilizce öğrenmeye ilkokul 2'de başlar. İngilizce, ilkokul 2'den 12. sınıfa kadar yabancı dil olarak öğretilir. Lise eğitimlerinden sonra da öğrenciler İngilizceyi seçmeli veya zorunlu bir ders olarak işlemeye devam ederler. Diğer meslektaşlarıyla gerçekleştirdiği sohbetler üzerine araştırmacı öğrencilerin okumadaki bilişüstü farkındalıkları üzerine çalışma yapmaya karar vermiştir. Çalışmaya dâhil olan katılımcılar Türkiye'nin doğusundaki bir devlet üniversitesinden rastgele seçilmiş 260 tane hazırlık öğrencisiydi. Bilişüstü farkındalık seviyelerini ve okuma stratejilerini ölçmek amacıyla katılımcılara Mokhtari ve Reichard (2002) tarafından geliştirilen MARSI ölçeği (Okuma Stratejilerindeki Bilişüstü Farkındalık Envanteri) uygulanmıştır. Buna ek olarak, 31 tane rastgele seçilmiş katılımcıyla okumadaki muhtemel zorlukları ve İngilizceye yönelik bazı tutumlarını görmek amacıyla röportajlar yapılmıştır. Envantere, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız örneklem testi uygulanmıştır. Burada, cinsiyet bakımından kadınlar lehine anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Yani, bilişüstü farkındalıkları ve okuma stratejisi kullanma sıklıkları erkeklerinkinden fazla çıkmıştır. Ancak, bölümler açısından katılımcılar arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ayrıca, öğrencilerin, envanterin alt bölümlerinden biri olan Küresel Okuma Stratejilerini daha yaygın bir şekilde kullandıkları gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin bilişüstü okuma strateji kullanımları üzerinde bölümün anlamlı bir etkisinin olmadığı, cinsiyetin ise önemli bir rol oynadığı çıkarımında bulunulmuştur. Bunula birlikte, okumalarını geliştirme sürecinde öğrencilerin bazı stratejileri diğerlerinden daha sık kullandıkları ortaya çıkmıştır.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]