dc.contributor.author | Kuşçu, Cemre Nur | |
dc.date.accessioned | 2021-08-10T12:44:28Z | |
dc.date.available | 2021-08-10T12:44:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.date.submitted | 2021-01-25 | |
dc.identifier.citation | Kuşçu, Cemre Nur.(2021).eachers' perceptions and practices in integration of information and communication technology with english language teaching: A case study in a Turkish preparatory school. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12507/1585 | |
dc.description.abstract | The world, which is constantly developing through technology, reflects all innovations upon education field especially language teaching and shapes 21st century's learner profile. EFL instructors bridge over these two variables as initiators and guides regarding the coherence between language acquisition and Information and Communication Technology (ICT) as a dynamic tool. To create a modern teaching environment, language instructors need to acquire awareness about their own perceptions in order to make use of ICT aids and networks, and these perceptions lead them to appropriate practices for their own contexts. The main aims of this case study are to gain insight language teachers' perceptions about integration of ICT into English language lessons and to find out their practices. Within the scope of this research, this case study involves 15 EFL instructors by using purposive sampling. The transitioning to online education because of the pandemic (Covid-19) enabled all participants utilise and experience ICT materials and settings. The data were gathered through a semi-structured interview and pre and post questionnaires based on ICT training process. All procedure was introduced to participants through online meetings in advance and then, training sessions were conducted after the pre-questionnaire. After the training and instructors' practices in their online classrooms, post questionnaire and the semi-structured interview were implemented. Moreover, the qualitative data of the interviews were analysed through content analysis in parallel with the questionnaires' outcomes. The quantitative data were analysed via non-parametric tests of Statistical Package of Social Sciences (SPSS) and compared with each other in order to obtain differences. The results were concluded holistically considering ICT trainings, pre and post questionnaires and the interviews in a post method point of view. | en_US |
dc.description.abstract | Teknolojiyle sürekli gelişen dünya, başta dil öğretimi olmak üzere tüm yenilikleri eğitim alanına yansıtmakta ve 21. yüzyılın öğrenci profilini şekillendirmektedir. İngilizce'yi yabancı dil olarak öğreten öğretim görevlilerinin, öncüler olarak bu iki değişken üzerinde köprüler kurarlar ve dinamik bir araç olarak dil edinimi ile Bilgi ve İletişim Teknolojisi (BİT) arasındaki tutarlılığa ilişkin kılavuzlar sunar. Dil eğitmenleri modern bir öğretim ortamı oluşturup, BİT araçlarından ve ağlarından yararlanmak için algıları hakkında farkındalık edinmeleri gerekir. Bu algılar onları kendi bağlamları için uygun olan uygulamalara yönlendirmektedir. Bu vaka çalışmasının temel amaçları, dil öğretmenlerinin BİT'in İngilizce derslerine entegrasyonu hakkındaki algılarını anlamak ve uygulamalarını ortaya çıkarmaktır. Bu araştırma kapsamında bu vaka incelemesi, amaca yönelik örneklemeyi kullanarak 15 İngilizce'yi yabancı dil olarak öğreten öğretim görevlisini kapsamaktadır. Pandemi (Covid-19) nedeniyle çevrimiçi eğitime geçiş tüm katılımcıların BİT materyallerini ve ortamını kullanmalarını ve deneyimlemelerini sağladı. Veriler, BİT eğitim sürecine dayalı olarak yarı yapılandırılmış bir görüşme ve ön ve son anketler yoluyla toplanmıştır. Tüm prosedür, katılımcılara önceden çevrimiçi toplantılarla tanıtılmış ve ön anketin ardından eğitim oturumları gerçekleştirilmiştir. Eğitim ve eğitmenlerin çevrimiçi sınıflarındaki uygulamalarından sonra, son anket ve yarı yapılandırılmış görüşme uygulandı. Ayrıca görüşmelerin nitel verileri, anketlerin sonuçlarına paralel olarak içerik analizi yoluyla incelenmiştir. Nicel veriler, Sosyal Bilimler İstatistik Paketi (SPSS) parametrik olmayan testleri ile analiz edilmiştir. Sonuçlar; BİT eğitimleri, ön ve son anketler ve yapılan görüşmeler yöntem sonrası bakış açısıyla değerlendirilip bütünsel olarak sonuçlandırılmıştır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | ICT | en_US |
dc.subject | 21st century skills | en_US |
dc.subject | Language teaching | en_US |
dc.subject | Teacher perceptions | en_US |
dc.subject | 21. Yüzyıl becerileri | en_US |
dc.subject | Dil öğretimi | en_US |
dc.subject | Öğretmen algıları | en_US |
dc.title | Teachers' perceptions and practices in integration of information and communication technology with english language teaching: A case study in a Turkish preparatory schoo | en_US |
dc.title.alternative | Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri ile yabancı dil öğretiminin entegrasyonuna ilişkin algıları ve uygulamaları: Bir Türkçe hazırlık okulunda vaka çalışması | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |