Spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerde bilinçli farkındalık ve öz şefkatin incelenmesi
Künye
Tingaz, Emre Ozan.(2020).Spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerde bilinçli farkındalık ve öz şefkatin incelenmesi.Özet
Bu çalışmanın amacı, spor bilimleri fakültesindeki sporcu öğrencilerde bilinçli
farkındalık ve öz şefkat ilişkisini incelemektir. Bununla birlikte, mevcut katılımcılarda
bilinçli farkındalık ve öz şefkatin cinsiyet, edinilen en yüksek sportif derece ve bireysel
ya da takım sporcusu olma durumlarına göre anlamlı şekilde değişip değişmediğini
araştırmaktır. Araştırmanın katılımcılarını Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri
Fakültesindeki sporcu öğrenciler oluşturmaktadır. 2019-2020 bahar yarıyılında Gazi
Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören toplamda 256 sporcu öğrenci
kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle belirlenmiş ve araştırmaya dahil edilmiştir.
Katılımcılar, psikiyatrik ilaç kullanmayan ve psikolojik destek almayan kişilerden
oluşmaktadır. Sporcu öğrenciler 18-32 yaş aralığında ve yaş ortalamaları 21.74’tür
(SS=4.04). Sporcuların 91’i kadın 146’sı ise erkektir. Araştırmada, kişisel bilgi formu ile
birlikte sporcularda bilinçli farkındalığı ölçmek için Sporcu Bilinçli Farkındalık Ölçeği,
öz şefkati ölçmek için ise Öz Şefkat Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen
veriler SPSS 23.00 ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak, bilinçli farkındalık toplam puanı
ve farkındalık alt boyut puanı kadın sporcularda anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur.
Bireysel ve takım sporcularında bilinçli farkındalığın alt boyutu olan farkındalık toplam
puanı anlamlı şekilde kadın sporcularda daha yüksektir. Bilinçli farkındalığın alt boyutu
yeniden odaklanma puan ortalaması bireysel sporcularda takım sporcularına göre anlamlı
şekilde daha yüksektir. Türkiye derecesi elde etmiş sporcular herhangi bir derece elde
vii
edememiş sporculara göre bilinçli farkındalığın yargılamama alt boyutundan anlamlı
şekilde daha yüksek puan almışlardır. Genel örneklemde, bireysel ve takım sporcularında
bilinçli farkındalık, farkındalık ve yeniden odaklanma ile öz şefkat arasında pozitif yönde
anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. The present study aims to examine the relationship between mindfulness and selfcompassion in student-athletes at the faculty of sports sciences. It is also aimed to
examine whether the mindfulness and self-compassion levels of the participants differ
based on the variables of gender, best athletic record achieved, and the status of being an
individual athlete or a team-sport athlete. The participants of the present study consist of
student-athletes studying at Gazi University Faculty of Sports Sciences. A total of 256
student-athletes studying at Gazi University Faculty of Sports Sciences in the spring
semester of the 2019-2020 academic year were selected convenience sampling and
included in the study. The participants consist of individuals who do not take psychiatric
medicine or receive psychological support. The student-athletes are within the age range
of 18-32 with an age average of 21.74 (SD=4.04). 91 of the participants are female while
146 are male. In addition to a personal information form, the Mindfulness Inventory for
Sport was used to measure the mindfulness levels of the participants while the SelfCompassion Scale was used to measure their self-compassion levels. The data obtained
in the study were analyzed using SPSS 23.00. In these analyses, the female athletes had
a significantly higher average in overall mindfulness and the awareness sub-scale
compared to the male athletes. It was also found that the individual athletes had a
significantly higher score average in the refocusing sub-dimension of mindfulness
compared to the team-sport athletes. The athletes who set Turkish records had a
significantly higher score average in the non-judgment sub-dimension of mindfulness
compared to the athletes without any records. In the overall sample, it was found that
ix
there was a positive and significant relationship between self-compassion and
mindfulness, awareness and refocusing in individual and team-sport athletes.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]