An investigation into the basic principles of course books used in teaching Turkish as a foreign language
Künye
Tepe, Emine.(2020).An investigation into the basic principles of course books used in teaching Turkish as a foreign language .Özet
The use of qualified teaching materials related to the target language, different sources, and auditory elements enhances learning process while learning a foreign language. Along with the process of teaching Turkish as a foreign language (TFL), which has gained considerable momentum for some decades, various course materials by different institutions have been developed so that they could be used efficiently. Course books used teaching foreign languages are a key component for both teachers and learners since provide a framework to realize aims and objectives of any course; hence, they are the dominant element out of any materials used in education. Every book has specific features and it is critical to know how to use it in practice. Common European Framework of References for Languages (CEFR), which is the main element of the international standard for foreign language education, is the framework that guides the criteria of the process. Course books used in teaching Turkish as a foreign language are also designed based on CEFR. When designing course books, it is important to design functional and educational units according to specific principles. These principles are very important in the selection of TFL books for permanent teaching. Therefore, firstly, literature review was conducted in the context of principles in foreign language teaching and the theoretical framework of the study was established. Data was collected from the course books of "Yedi İklim Türkçe" by Yunus Emre Institute (YEE) and "Yabancılar için Türkçe" by Gazi University (GU). This study was conducted to analyse the basic principles in the foreign language teaching course books according to some required objectives accentuated in the CEFR. The books were selected and examined according to the principles. No existence of such research is assumed to contribute to literature. Hedef dille, farklı kaynaklar ve işitsel unsurlarla ilgili nitelikli materyallerin kullanılması, yabancı bir dili öğrenirken öğrenme sürecini geliştirir. On yıllar boyunca önemli bir ivme kazanmış yabancı dil olarak Türkçe öğretim (TYD) sürecinin yanı sıra, etkin bir şekilde kullanılabilmeleri için farklı kurumlar tarafından çeşitli ders materyalleri geliştirilmiştir. Yabancı dil öğretimi için kullanılan ders kitapları, her dersin amaç ve hedeflerini gerçekleştirmek için bir çerçeve sağladığından, hem öğretmenler hem de öğrenciler için kilit unsurdur; dolayısıyla eğitimde kullanılan herhangi bir materyalin baskın unsurudur. Her kitabın kendine özgü özellikleri vardır ve pratikte nasıl kullanılacağını bilmek önemlidir. Yabancı dil eğitimi için uluslararası standardın ana unsuru olan Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Metni, sürecin kriterlerini yönlendiren çerçevedir. Türkçe'nin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitapları da Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Metni temel alınarak tasarlanmıştır. Ders kitapları tasarlanırken fonksiyonel ve eğitimsel birimlerin belirli ilkelere göre tasarlanması önemlidir. Bu ilkeler, kalıcı öğretim için TYD kitaplarının seçiminde çok önemlidir. Bu nedenle öncelikle yabancı dil öğretimindeki ilkeler bağlamında alan taraması yapılmış ve çalışmanın teorik çerçevesi oluşturulmuştur. Veriler Yunus Emre Enstitüsü (YEE) tarafından hazırlanmış "Yedi İklim Türkçe" ve Gazi Üniversitesi (GU) tarafından hazırlanmış "Yabancılar için Türkçe" ders kitaplarından toplanmıştır. Bu çalışma, yabancı dil öğretimi ders kitaplarındaki temel ilkeleri Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Metninde vurgulanan bazı gerekli amaçlara göre analiz etmek için yapılmıştır. Kitaplar ilkelere göre seçilmiş ve incelenmiştir. Bu alanda çalışma yapılmamış olmasının alana büyük bir katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]