Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYeniçıkan, Sude
dc.date.accessioned2020-10-06T07:00:45Z
dc.date.available2020-10-06T07:00:45Z
dc.date.issued2020en_US
dc.date.submitted2020-06-15
dc.identifier.citationYeniçıkan, Sude.(2020).The relationship between self-regulation strategies and academic achievement at a university context .en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12507/1398
dc.description.abstractThis research was conducted to find out the relationship between university students' self-regulation strategies and their academic achievement. This research also attempts to explore whether there is a significant difference in students' self-regulation strategies and their academic achievements in terms of gender, high-school background and department. Also, research aims to find out university students' perception of SRFLLS (Self-Regulation Foreign Language Learning Scale. The data in the research were gathered from 274 preparatory school students at Cag University, Mersin. In this mixed method research, Self-Regulation Foreign Language Learning Scale and semi-structured interview questions were used to collect data. Descriptive, inferential, and correlational statistics were used to analyze the relevant data. The results of the study have unearthed that university students' academic achievements differ according to their use of self-regulation strategies. This suggests that the more use of self-regulation strategies the more students become academically successful. Also, it was found that female students use more self-regulation strategies and are more successful in their language learning process. It was also found out that students in Law and Psychology departments are also more academically successful.en_US
dc.description.abstractBu araştırma, üniversite öğrencilerinin öz düzenleme stratejileri ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemek için yürütülmüştür. Bu çalışma aynı zamanda öğrencilerin öz düzenleme stratejilerinde ve akademik başarılarında cinsiyet, lise geçmişi ve bölüm açısından önemli bir fark olup olmadığını araştırmaya çalışmaktadır. Ayrıca araştırma, üniversite öğrencilerinin SRFLLS (Öz-Düzenleme Yabancı Dil Öğrenme Ölçeği) algılarını öğrenmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada veriler Mersin Cag Üniversitesi'nde 274 hazırlık okulu öğrencisinden toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Öz-Düzenleme Yabancı Dil Öğrenme Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmış, ilgili verilerin analizinde betimsel, çıkarımsal ve korelasyonel istatistikler kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları, üniversite öğrencilerinin akademik başarılarının öz düzenleme stratejilerini kullanmalarına göre farklılık gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Bu, özdenetim stratejileri öğrenciler tarafından ne kadar çok kullanılırsa, akademik açıdan daha başarılı hale geldiklerini göstermektedir. Ayrıca kız öğrencilerin daha fazla öz düzenleme stratejisi kullandıkları ve dil öğrenme süreçlerinde daha başarılı oldukları bulunmuştur. Hukuk ve Psikoloji bölümlerindeki öğrencilerin de akademik olarak daha başarılı oldukları tespit edilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSelf-regulationen_US
dc.subjectAcademic achievementen_US
dc.subjectSelf-regulation strategiesen_US
dc.subjectÖz-düzenlemeen_US
dc.subjectÖz-düzenlemeli öğrenmeen_US
dc.subjectÖz-düzenleme stratejilerien_US
dc.titleThe relationship between self-regulation strategies and academic achievement at a university contexten_US
dc.title.alternativeÜniversite ortamında öz-düzenleme stratejileri ve akademik başarı arasındaki ilişkien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster