The effect of intercultural sensitivity on English language achievement of high school learners
Künye
Kazan, Yunus.(2020).The effect of intercultural sensitivity on English language achievement of high school learners.Özet
The present descriptive study aimed to discover the effect of intercultural sensitivity on the learners' English language achievement at a private high school in İstanbul. A mixed-methods research design was used for the study. The female students' number was 68, and the male's students' number was 55. A total of 123 participants participated in the study by using purposeful sampling. The "Intercultural Sensitivity Scale" developed by Chen and Starosta was used to obtain the quantitative data. The obtained data were analyzed by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The results of the study showed that the effect of intercultural sensitivity on EFL learners' achievement at that school is significant. Qualitative data was gathered by an interview consisting of five questions which was conducted with 24 students in total. The participants' intercultural sensitivity in terms of their English language achievement is not significantly different. However, the results showed that as the learners' intercultural sensitivity level increased, so did their proficiency level, which is consistent with the researcher's assumption at the beginning of the study. Besides, the results showed that female and male participants' intercultural sensitivity levels did not vary significantly in terms of gender. The result indicates that female and male participants have similar intercultural sensitivity levels. Additionally, the results revealed that the learners' time spent abroad and experience with different cultures have a significant effect on their English achievement. Bu tanımlayıcı çalışmada, kültürlerarası duyarlılığın İstanbul'da özel bir lisede öğrencilerin İngilizce dil başarısı üzerindeki etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Çalışmada nicel ve nitel veri toplayan karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Kız öğrenci sayısı 68, erkek öğrenci sayısı 55'tir. Araştırmaya amaçlı örnekleme kullanılarak toplam 123 katılımcı katılmıştır. Nicel verilerin elde edilmesi için Chen ve Starosta tarafından geliştirilen "Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen veriler Sosyal Bilimler İstatistik Paketi (SPSS) ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları kültürlerarası duyarlılığın EFL öğrencilerinin o okuldaki başarısı üzerindeki etkisinin önemli olduğunu göstermiştir. Nitel veriler elde etmek için toplam 24 öğrenciyle beş sorudan oluşan bir görüşme yapılmıştır. Katılımcıların İngilizce dil başarıları açısından kültürlerarası duyarlılıkları önemli ölçüde farklı değildir. Ancak sonuçlar, öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık düzeyi arttıkça, yeterlilik düzeylerinin de arttığını ve bu da araştırmanın çalışmadan önceki varsayımı ile tutarlı olduğunu göstermiştir. Ayrıca, sonuçlar kadın ve erkek katılımcıların kültürlerarası duyarlılık düzeylerinin cinsiyet açısından anlamlı farklılık göstermediğini ortaya koymuştur. Sonuçlar, kadın ve erkek katılımcıların benzer kültürlerarası duyarlılık skorlarına sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca, bir başka sonuç, katılımcıların yurtdışında geçirdiği ve farklı kültürleri deneyimlediği sürenin, öğrencilerin İngilizce başarısı üzerinde önemli bir etkisi olduğunu göstermiştir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]