dc.contributor.author | Berk, Ozan | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T07:00:22Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T07:00:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.date.submitted | 2020-07-13 | |
dc.identifier.citation | Berk, Ozan.(2020).Investigating students' social and emotional language learning competences at a university context. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12507/1395 | |
dc.description.abstract | In the last quarter-century, the importance of fostering students' social and emotional skills alongside their academic growth has been proven repeatedly by researchers and educators (Durlak et al., 2015). Traditionally, emotions and social skills are not considered important in foreign language teaching, and instead, the academic success of a learner is found more valuable. The main focus of this study is to investigate the SEFLL competences of university English language preparatory class students. This study also aims to explore if there are any significant differences in students' SEFLL competences based upon their demographic characteristics such as their gender, age, income status and their parents' educational background, employment status and prior knowledge of foreign languages. "Social Emotional Foreign Language Learning Scale" (SEFLLS), developed by Zaimoğlu (2018) was used in order to measure participants' SEFLL competences. This study was conducted at the School of Foreign Languages of a Turkish university. The sample of this study consists of 127 university English language preparatory students. The results revealed that participants had relatively higher competency in social relations and decision-making competences compared to self-regulation. Results also revealed that participants' age, parents' employment status and mothers' prior knowledge of foreign languages affected their SEFLL competences. | en_US |
dc.description.abstract | Son çeyrek yüzyılda öğrencilerin akademik gelişimlerinin yanında sosyal ve duygusal becerilerinin geliştirilmesinin önemi araştırmacılar ve eğitimciler tarafından birçok kere kanıtlanmıştır (Durlak vd., 2015). Geleneksel olarak, dil öğretiminde öğrencilerin duygusal ve sosyal becerilerindense akademik başarısı daha önemli bulunmuştur. Bu araştırmanın ana odağı üniversite İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin sosyal duygusal yabancı dil öğrenme becerilerini araştırmaktır. Bu çalışma ayrıca öğrencilerin cinsiyet, yaş, gelir durumu ve ailelerinin eğitim seviyesi, çalışma durumu ve yabancı dil bilgisi gibi demografik karakteristiklerinin öğrencilerin sosyal ve duygusal yabancı dil öğrenme becerilerini etkileyip etkilemediğini araştırmaktadır. Öğrencilerin sosyal ve duygusal dil öğrenme becerilerini ölçmek için Zaimoğlu (2018) tarafından geliştirilen "Sosyal ve Duygusal Yabancı Dil Öğrenme Ölçeği" kullanılmıştır. Bu çalışma bir Türk üniversitesinin Yabancı Diller Yüksekokulunda yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 127 üniversite İngilizce hazırlık öğrencisi oluşturmaktadır. Sonuçlar üniversite öğrencilerinin Sosyal İlişkiler becerileri ve Karar Verme becerilerinin Öz düzenleme becerilerine göre nispeten daha yüksek olduğunu göstermektedir. Sonuçlar ayrıca katılımcıların yaşının, anne ve babasının çalışma durumunun ve annelerinin yabancı dil bilgisinin katılımcıların sosyal ve duygusal yabancı dil öğrenme becerileri üzerinde bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Social and Emotional Competence (SEC) | en_US |
dc.subject | Social and Emotional Learning (SEL) | en_US |
dc.subject | Social and Emotional Foreign Language Learning (SEFLL) | en_US |
dc.subject | Social and Emotional Foreign Language Learning Scale (SEFLLS) | en_US |
dc.subject | Sosyal ve Duygusal Yetkinlikler | en_US |
dc.subject | Sosyal ve Duygusal Öğrenme | en_US |
dc.subject | Sosyal ve Duygusal Yabancı Dil Öğrenme | en_US |
dc.title | Investigating students' social and emotional language learning competences at a university context | en_US |
dc.title.alternative | Öğrencilerin sosyal duygusal dil öğrenme becerilerinin üniversite bağlamında incelenmesi | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |