Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAydıntürk, Adnan
dc.date.accessioned2020-09-04T14:58:05Z
dc.date.available2020-09-04T14:58:05Z
dc.date.issued2020en_US
dc.date.submitted2020-04-09
dc.identifier.citationAydıntürk, Adnan.(2020).The influence of translation on vocabulary learning of English preparatory students.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12507/1381
dc.description.abstractIt has been a questionable matter since few decades that use of translation lost its effect in English language classrooms. Therefore, this study will research the contribution of translation to vocabulary learning in EFL, its position as a vocabulary learning strategy, and the significance of translation from the aspects of English language learners. The population of the study consists of 42 students, each of whom was selected among the preparatory classrooms of the department of English Language and Literature in Bingöl University. In the study, "pre-tests, post-tests, delayed post-tests", "vocabulary size tests" and questionnaires were applied as surveying instruments for assessing the role of translation in the vocabulary learning process. SPSS program was employed to analyse the data acquired from the study. According to the results of the study, it is understood that there is a significant relationship between use of translation and vocabulary learning, which is a fundamental part of foreign language learning, especially of reading comprehension.en_US
dc.description.abstractSon yıllarda tercümenin İngilizce dil sınıflarında etkisini kaybetmesi münakaşalı bir mevzu haline gelmiştir. Bu sebeple bu çalışmada tercümenin İngilizce dil öğreniminde kelime öğrenimine katkısı, tercümenin kelime öğrenme yöntemi olarak kullanılması ve İngilizce öğrenenlerin tercümenin önemi hakkındaki düşünceleri araştırılacaktır. Çalışmanın evreni Bingöl Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü hazırlık sınıflarından seçilen 42 öğrenciyi kapsamaktadır. Tercümenin kelime öğrenme sürecindeki etkisini değerlendirmek amacıyla bu çalışmada ön testler, son testler, ertelenmiş son testler, kelime ölçüm testleri ve anket uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen bilgiler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda yabancı dil öğreniminin, özellikle anlama becerisinin, önemli bir kısmı olan kelime öğrenimi ile tercüme arasında önemli bir ilişki olduğu görülmüştür.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTranslation, vocabulary learningen_US
dc.subjectVocabulary learning strategyen_US
dc.subjectReading comprehensionen_US
dc.subjectEnglish language learningen_US
dc.subjectTercümeen_US
dc.subjectKelime öğrenimien_US
dc.subjectKelime öğrenme yöntemien_US
dc.subjectİngilizce dil öğrenimien_US
dc.titleThe influence of translation on vocabulary learning of English preparatory studentsen_US
dc.title.alternativeÇevirinin İngilizce hazırlık öğrencilerinin kelime öğrenimi üzerine etkisien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster