An investigation into the roles of anxiety and uncertainty in language classes
Künye
Beyce, Ali Nail.(2020).An investigation into the roles of anxiety and uncertainty in language classes.Özet
It is obviously seen that positive and negative emotions play a significant role on
learners’ language learning process. Adverse feelings as widely known have negative
effects on many areas in our world and it might be said to be the same for language
learning. Among all of the emotions on language learning, anxiety and uncertainty,
which exist in any language, are encountered innumerable anxious and uncertain
situations while learning a language by foreign language learners. Anxiety and
uncertainty are considered important and they influence foreign language learning.
Taking into account this phenomenon, this study was performed to investigate
uncertainty and anxiety experiences of the learners and the relationship between these
two constructs in the language classroom.
This study was conducted among 122 secondary school language learners at
Tarsus SEV Middle School in Tarsus, Turkey. It examined the relationship between
learners’ language anxiety and uncertainty in the language learning environment. To
achieve these aims, mixed method was used as a research method. Within this
framework, quantitative and qualitative data collection techniques were used. Two data
collection instruments and open-ended questions were employed: Foreign Language
Classroom Anxiety Scale designed by Horwitz (1986) and Uncertainty Questionnaire
by Dağtaş (2018). The results of the study were obtained with descriptive and
correlational analysis methods.
The results of the study revealed that the learners’ anxiety and uncertainty are at
a moderate level. There was a significant relationship between students’ anxiety and
uncertainty levels. Therefore, the more anxiety increased, the more uncertainty level
increased and vice versa. Additionally, according to the data gathered from the open-
vi
ended questions, students mentioned that there were some causes and effects of foreign
language anxiety and uncertainty on the language learning process. They also indicated
that the relationship between these feelings is undeniable in some ways. The findings of
this study are discussed within the compass of relevant studies existing in the literature. Pozitif ve negatif duyguların dil öğreniminde önemli bir rol oynadığı açıkça görülmektedir. İstemsiz duyguların dünyamızda birçok alanda olduğu gibi dil öğreniminde de olumsuz etkileri vardır. Bu duyguların içerisinde, bütün dillerde var olan kaygı ve belirsizlik durumlarıyla öğrenim esnasında pek çok kez karşılaşılır. Kaygı ve belirsizliğin önemli olduğu düşünülür ve bu olay dil öğrenimini etkiler. Bu çalışma, görüngüyü göz önüne alarak dil öğrenenlerin karşılaştığı belirsizlik ve kaygı durumlarını ve dil sınıfında bu iki kurgunun arasındaki ilişkiyi bulmak için uygulanmıştır. Bu çalışma, Tarsus SEV Ortaokulu'nda okuyan 122 ortaokul öğrencisine uygulanmıştır. Dil öğrenme ortamında öğrencilerin kaygı ve belirsizlik durumları arasındaki ilişkiyi bulmak hedeflenmiştir. Bu hedefleri başarmak amacıyla karma yöntem araştırma metodu olarak uygulanmıştır. Bu çerçevede, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır. İki veri toplama aracı ve açık uçlu sorular uygulanmıştır. Bunlar Hortwitz tarafından dizayn edilen Yabancı Dil Sınıfı Kaygı Ölçeği ve Dağtaş tarafından dizayn edilen Belirsizlik Ölçekleri'dir. Araştırmanın sonuçları betimsel, ve korelasyonal analiz metodlarca elde edilmiştir. Araştırma sonuçları, öğrencilerin kaygı ve belirsizlik durumlarının orta seviyede olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin kaygı ve belirsizlik seviyeleri arasında önemli bir ilişki vardır. Dolayısıyla kaygı arttıkça belirsizlik de artmaktadır. Ek olarak açık uçlu sorulardan edinilen bilgilere göre, öğrenciler yabancı dil öğrenimi sürecinde kaygı ve belirsizliğin sebep sonuç ilişkilerinin olduğuna değinmişlerdir. Aynı zamanda, bu iki ilişki arasındaki ilişkinin birçok yönden inkar edilemez olduğunu belirtmişlerdir. Bu çalışmanın bulguları literatürde yer alan diğer çalışmalar dahilinde tartışılmıştır.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Exploring foreign language learners' uncertainty experiences and uncertainty management
Dağtaş, Aysun (Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018)İnsanlar hayatın her alanında belirsizlikler yaşıyorlar. Bu nedenle araştırmacılar belirsizlik kavramını psikoloji ve iletişim alanlarında, karar verme, sağlık, iş, örgütsel çevre ve ilişkiler konuları gibi çeşitli bağlamlarda ... -
EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN UNCERTAINTY AND WILLINGNESS TO COMMUNICATE IN THE EFL CONTEXT
ERCAN, Kübra (ÇAĞ ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, JUNE 2022)As the notion of teaching English as foreign language shifted from grammar-based to communication-based instruction, WTC started being viewed as essential component of language learning and process of communication serving ... -
The experience of uncertainty in foreign language learning within dynamic systems framework
Yurdaışık, Aysun (2019)People experience uncertainty in every aspect of life and researchers have investigated the concept in domains of psychology and communication in various contexts such as decision-making, health contexts, business, ...