The problems encountered by students and teachers in Turkish EFL context
Künye
Kaya, Muhammed Harun.(2020).The problems encountered by students and teachers in Turkish EFL context.Özet
As the aim of the study, it was targeted to contribute to the English Teaching
literature through analyzing secondary school English language teachers’ and students’
opinions about the problems of teaching and learning English with reference to the most
common problems encountered in this field in Turkish context. The study also examines
the demographic factors, which might affect teachers’ and students’ opinions.
For this purpose, two different questionnaires were administered to randomly
selected 170 students and 32 teachers who teach these students at Ağrı Naci Gökçe
Anatolian High School and Ağrı Doğa College so as to measure the difficulties they
face in English education and training. In order to the determine socio-demographic
factors and their effects on the opinions of students and teachers about the concerned
problems, descriptive and correlational statistics were computed.
The results of the study primarily revealed that the challenges faced by students
are mostly related to educational methods and students’ attitudes towards English
lessons; thus it is seen that in Turkey, education methods and students’ attitudes towards
English lesson are the most effective issues that lead students to face various problems
in English education. In addition to these problems, materials used in the classroom and
lack of possibilities to do in-class practices were also found to play an important role in
students’ related perceptions. However, when evaluated from the perspectives of
teachers, it was concluded that they perceive students as the most important factor in the
problems seen in English language teaching. Bu çalışma ile ortaöğretim öğrencilerin ve İngilizce öğretmenlerinin İngilizce
öğretme ve öğrenmelerinde en yaygın olarak karşılaştıkları problemler hakkındaki
görüşlerini analiz ederek İngilizce öğretimi literatürüne katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Çalışma ayrıca öğretmenler ve öğrencilerin görüşlerini etkileyebilecek demografik
faktörleri de incelemektedir.
Bu kapsamda, Ağrı Naci Gökçe Anadolu Lisesi ve Ağrı Doğa Koleji'nde
rastgele seçilmiş 170 öğrenciye ve bu öğrencilere eğitim veren 32 öğretmene İngilizce
eğitim ve öğretiminde karşılaştıkları zorlukları ölçmek için iki farklı anket
uygulanmıştır. Sosyo-demografik veriler ile bunların öğrenci ve öğretmenlerin ilgili
sorunlara ilişkin görüşleri üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve
korelasyon istatistikleri hesaplanmıştır.
Çalışmanın sonuçları öncelikle öğrencilerin karşılaştığı zorlukların çoğunlukla
eğitim yöntemleri ve öğrencilerin İngilizce derslerine karşı tutumları ile ilgili olduğunu
ortaya koymuştur; bu nedenle, Türkiye'de eğitim yöntemleri ve öğrencilerin İngilizce
dersine yönelik tutumlarının, öğrencilerin İngilizce eğitiminde çeşitli sorunlarla
karşılaşmasına neden olan en etkili konular olduğu görülmektedir. Bu sorunlara ek
olarak, sınıfta kullanılan materyallerin yetersizliği ve sınıf içi uygulama yapma
imkanlarının bulunmaması da öğrencilerin İngilizce eğitimine yönelik problem
algılarında önemli rol oynamaktadır. Ancak öğretmenlerin bakış açısından
değerlendirildiğinde ise, İngilizce öğretiminde görülen problemlerde en önemli faktör
olarak öğrencileri gördükleri sonucuna varılmıştır.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]