dc.contributor.author | Demir, Ayşe Nesil | |
dc.date.accessioned | 2020-09-04T14:57:06Z | |
dc.date.available | 2020-09-04T14:57:06Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.date.submitted | 2020-05 | |
dc.identifier.citation | Demir, Ayşe Nesil.(2020).The relationship between foreign language anxiety and decision-making strategies among university students . | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12507/1374 | |
dc.description.abstract | There are growing numbers of English learners today and students must keep up
with 21st century skills as well. Having good decision-making skills plays a significant
role while learning English. Learners should know how to use English in creative ways
so that they can find the means to communicate all of these different types of people in
the world. However, Foreign Language Anxiety is still a distracting component in
language learning. Thus, there is a need to indicate the connection between foreign
language anxiety and decision making. The main aim of the study is to determine the
relationship between foreign language anxiety and decision-making strategies of the
students in relation to gender, high-school background, and the exposure to English. The
study adopted a survey-based research method. First, a demographic inventory was
provided to participants to collect certain personal details for research questions. Then,
two scales, Foreign Language Anxiety and Decision-making Scale were conducted to
students respectively. The quantitative data was examined via SPSS. The results
presented that FLA and Decision-making varies in terms of gender, language background,
high school background and exposure to English levels separately. Furthermore, for
students’ FLA and Decision-making strategies, a considerable negative difference was
found. | en_US |
dc.description.abstract | Günümüzde İngilizce öğrenenlerin sayısı giderek artmaktadır ve öğrencilerin 21.
yüzyıl becerilerine de ayak uydurmaları gerekmektedir. İyi bir karar verme becerisine
sahip olmak İngilizce öğrenirken önemli bir rol oynamaktadır. Öğrenciler, dünyadaki tüm
bu farklı insan türleriyle iletişim kurmanın yollarını bulabilmeleri için İngilizceyi yaratıcı
yollarla nasıl kullanacaklarını bilmelidir. Ancak, Yabancı Dil Kaygısı dil öğrenmede hala
dikkat dağıtıcı bir bileşendir. Bu nedenle, yabancı dil kaygısı ile karar verme arasındaki
bağlantıyı belirtmeye ihtiyaç vardır. Araştırmanın temel amacı öğrencilerin cinsiyet, lise
geçmişi, ve İngilizce'ye maruz kalma konularında yabancı dil kaygısı ile karar verme
stratejileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışma, ankete dayalı bir araştırma yöntemi
benimsemiştir. İlk olarak, katılımcılara araştırma soruları için belirli kişisel bilgileri
toplamak üzere demografik bir envanter sağlanmıştır. Ardından öğrencilere sırasıyla
Yabancı Dil Kaygısı ve Karar Verme Ölçeği olmak üzere iki ölçek uygulanmıştır. Nicel
veriler SPSS ile analiz edildi. Sonuçlar Yabancı Dil Kaygısı ve Karar almanın cinsiyet,
dil geçmişi, lise geçmişi ve İngilizce düzeylerine maruz kalma açısından ayrı ayrı farklılık
gösterdiğini ortaya koymuştur. Ayrıca, öğrencilerin FLA ve Karar verme stratejileri için
önemli bir negatif fark bulunmuştur | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Foreign language anxiety | en_US |
dc.subject | Decision-making strategies | en_US |
dc.subject | Preparatory class students | en_US |
dc.subject | Tertiary level | en_US |
dc.subject | Yabancı dil kaygısı | en_US |
dc.subject | Karar verme stratejileri | en_US |
dc.subject | Hazırlık sınıfı öğrencileri | en_US |
dc.title | The relationship between foreign language anxiety and decision-making strategies among university students | en_US |
dc.title.alternative | Üniversite öğrencilerinin yabancı dil kaygısı ve karar verme stratejileri arasındaki ilişki | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |