The use of video materials in efl learners' reading comprehension
Künye
Ekinci, Emre.(2020).The use of video materials in efl learners' reading comprehension .Özet
The main aim of this study is to investigate the use of video materials in the
reading comprehension of EFL learners. Also, this study aims at finding out the
perceptions of EFL learners about using video materials to improve their reading
comprehension. The participants of this study were 41 pre-intermediate level EFL
students who have been studying in a private university in Turkey. These students were
divided into two separate groups, which formed the experimental and the control group.
The number of participants in the experimental group was 20, the number of
participants in the control group was 21. While the experimental group had video
integrated reading activities in the lesson, the controlled group continued with the usual
flow of their lessons. Three different data collection tools were used in the study. The
tools were achievement tests, minute papers and a semi-structured interview.
Throughout the study, both qualitative and quantitative methods of analysis were
applied. With the help of using SPSS statistical package software, the pre- and post-test
findings were examined. The results of the semi-structured interviews and minute
papers of the participants were collected by using the procedure of content analysis. The
results of the pre and post achievement tests revealed that video materials had a
significant contribution to the reading comprehension of the students. Moreover, the
results also presented that the implementation of video related activities to the reading
lessons contributed to the students’ positive perceptions about the reading lessons. Bu çalışmanın temel amacı, okuma derslerinde video materyallerinin yabancı dil
olarak İngilizce öğrenimi alan öğrencilerin okuduğunu anlama konusundaki kullanımını
araştırmaktır. Ayrıca, bu çalışma, yabancı dil olarak İngilizce öğrenimi alan öğrencilerin
okuduğunu anlamalarını geliştirmek için video materyallerini kullanma konusundaki
algılarını bulmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın katılımcıları, Türkiye'de özel bir
üniversitede öğrenim gören 41 orta seviye EFL öğrencisidir. Bu öğrenciler deneysel ve
kontrol grubunu oluşturan iki ayrı gruba ayrıldı. Deney grubundaki katılımcı sayısı 20
iken, kontrol grubundaki katılımcı sayısı 21 idi. Deney grubu derste video
materyalleriyle bütünleştirilmiş okuma etkinliklerini alırken, kontrol grubu derslerine
olağan akışıyla devam etti. Çalışmada üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Araçlar
başarı testleri, tutanaklar ve yarı yapılandırılmış bir görüşmeydi. Çalışma boyunca hem
nitel hem de nicel analiz yöntemleri uygulanmıştır. SPSS istatistikleri kullanılarak test
öncesi ve sonrası bulgular incelenmiştir. Katılımcıların yarı yapılandırılmış görüşmeleri
ve tutanak sonuçları içerik analizi prosedürü kullanılarak toplanmıştır. Çalışmaya göre,
yapılan ön test ve son test sonuçları video materyallerinin öğrencilerin okuduğunu
anlama konusunda önemli katkılar sağladığı görülmüştür. Ayrıca, video ile ilgili
etkinliklerin okuma derslerinde uygulanmasının öğrencilere okuma dersleri hakkında
olumlu algılamalar sağladığını ortaya koymuştur.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]