Okul öncesi çocukların sosyal becerileri ile problem davranışlar ve akran ilişkilerinin sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi
Künye
Saitoğlu, Remziye.(2020).Okul öncesi çocukların sosyal becerileri ile problem davranışlar ve akran ilişkilerinin sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesi.Özet
Okul öncesi dönem, bireylerin gelecek dönemdeki davranışlarının şekillenmesinde önemlidir. Bu nedenle okul öncesi çocuklarda sosyal beceriler, problemli davranışlar ve akran ilişkilerine yönelik tespitlerin yapılması önemlidir. Bu araştırmanın amacı okul öncesi çocukların sosyal becerileri ile problem davranışlar ve akran ilişkileri arasındaki ilişkinin sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde düzenlenmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak anket formu hazırlanmış ve saha araştırması kapsamında uygulanmıştır. Araştırma kapsamında Google Drive Form aracılığıyla 180 öğretmene anket formu mail olarak gönderilmiştir. Öğretmenlerden toplam olarak 385'ianket formu doldurulmuş şekilde geri gelmiştir. Bu doğrultuda 385 anket formu üzerinden görüşmeler yürütülmüştür. Çalışma grubuna "Tanıtıcı Bilgi Formu", "Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (4-6 Yaş)", "Davranış Problemleri Ölçeği: Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği (OÖDSTÖ)" ve "Çocuk Davranışı Ölçeği (ÇDÖ)" verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre çocukların sosyal becerileri ile problemli davranışları arasında negatif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Sosyal davranışlar alt boyutu ile sosyal beceriler arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki mevcutken, akran ilişkilerindeki olumsuz olarak nitelendirilen alt boyutlar ile sosyal beceriler arasında negatif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki söz konusudur. Sosyal davranışlar göstermek alt boyutu ile problemli davranışlar arasında negatif ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki söz konusuyken, akran ilişkilerindeki olumsuz boyutlar ile problemli davranışlar arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü ilişki mevcuttur. Preschool period is important in shaping the behavior of individuals in the future. Therefore, it is important to make determinations about social skills, problematic behaviors and peer relationships in preschool children. The aim of this study is to examine the relationship between the social skills of preschool children, problem behaviors and peer relationships according to socio-demographic variables. The research is organized in relational screening model. In accordance with the purpose of the research, a questionnaire was prepared and applied within the scope of the field research. As part of the research, 180 questionnaires were sent to e-mail via Google Drive Form. A total of 385 questionnaires returned from teachers filled in. Accordingly, interviews were conducted through 385 questionnaire forms. The study group was given an "Introductory Information Form", "Social Skills Assessment Scale (4-6 Years)", "Behavior Problems Scale: Preschool Behavior Problems Screening Scale (BPS)" and "Child Behavior Scale (CBS)". According to the findings, a negative and statistically significant relationship was found between the social skills and problematic behaviors of children. While there is a statistically significant and positive relationship between the social behavior sub-dimension and social skills, there is a negative and statistically significant relationship between the sub-dimensions that are considered negative in peer relations and social skills. While there is a negative and statistically significant relationship between the sub-dimension showing social behaviors and problematic behaviors, there is a statistically significant and positive relationship between the negative dimensions in the peer relations and problematic behaviors.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [303]