İleri ürün kalite planlaması (apqp) süreçlerinde verimlilik ve sürdürülebilirlik faaliyetlerinin kalite fonksiyon göçerimi (QFD) perspektifinde modellenmesi
Künye
Kekik, Merve.(2020).İleri ürün kalite planlaması (apqp) süreçlerinde verimlilik ve sürdürülebilirlik faaliyetlerinin kalite fonksiyon göçerimi (QFD) perspektifinde modellenmesi.Özet
1980‘lerin başında otomotiv sektörü ile gündeme gelen İleri Ürün Kalite
Planlaması şirketlerin müşterilerini çok iyi anlamaları, onların talep ve beklentilerini,
yeni ürün devreye alma sürecinde sistematik analiz etmelerine olanak sağlamıştır.
2000‘li yıllara gelindiğinde ise sadece otomotiv sektörü ile sınırlı değil, çelik imalat ve
rüzgar türbini sektörlerinde de sürece hakim olmuştur. Hangi sektör olursa olsun
müşteri memnuniyetinin sağlanması, ani müşteri isteklerinin planlanması ve
gerçekleştirilmesi noktasını olanaklı kılan yapısal bir metotdur.
Bu çalışmada, rüzgar türbini firmalarının cıvata, somun, pul tedarikçisi
konumunda faaliyet gösteren bir firmada numune üretimi sırasında üretimin devreye
alınmasını planlayan İleri Ürün Kalite Planlaması aşamasında müşterinin istek ve
gerekliliklerinin belirlenmesi, dokümante edilmesi ve bu beklentiler ışığında prosesin
modellemesi yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda müşteri istek ve beklentilerinin açık
ve anlaşılır bir şekilde ortaya konmasında Kalite Fonksiyon Göçerimi (QFD)
yönteminden yararlanılmıştır. Böylece, müşteri isteklerinin kritik seviyede olanları
karakteristike edilmiş, bu karakteristiklere öncelik verilerek müşteri memnuniyeti ve
kaliteli ürün sunumu sağlanması amaçlanmıştır.
Bu bağlamda işletmede ileri ürün kalite planlaması sürecinin akışının girdileri
prosesi ve çıktılarını oluşturan süreç ele alınmıştır. Sürecin sonucunda verimlilik ve
sürdürülebilirlik değerlendirilmesinin yapılması için ele alınan firma fonksiyonlarından
―İnsan Kaynakları, Üretim, Müşteri İlişkileri Yönetimi ve Mali İşler‖ bölümlerinden
Eylül 2017 ile Eylül 2019 tarihleri arasında gerçekleşen satış, karlılık, müşteri sayısı,
çalışan iş gücü devir oranı, makine duruşları, üretimde operasyon süreleri, üretimde hata
vii
yüzde değişim oranları alt faktörleri Dinamo ERP programından elde edilmiştir. Bu
veriler Microsoft Excel‘de yorumlanmıştır.
Sonuç olarak, ileri ürün kalite planlaması süreci çalışmaları kapsamında
sürdürülebilirlik faktörünün etkilenme yüzdesi verimlilik faktörünün etkilenme
yüzdesinin yaklaşık 5 katı kadar fazladır. Bu durum firmada ileri ürün kalite planlaması
çalışmaları kapsamında yapılan verimlilik faaliyetlerinin sonucunda sürdürülebilirlik
çalışmalarının da etkilendiğini göstermiştir. Ayrıca firmadaki ilgili süreç yöneticileri ile
yapılan görüşmeler sonucunda süreç çalışmalarında müşteri ile iletişimin önemli
olduğu, çalışanlar tarafından sürece hâkim olunmasının gerekli olduğu ve sürecin tüm
proseslerinin birbiri ile ilişkili olduğu sonuçları ortaya konulmuştur. In the early 1980s, Advanced Product Quality Planning, which came up with the automotive industry, enabled companies to understand their customers very well and to systematically analyze their demands and expectations in the process of commissioning new products. By the 2000s, it was not only limited to the automotive sector, but also in the steel manufacturing and wind turbine sectors. Providing customer satisfaction, regardless of sector, is a structural method that makes it possible to plan and realize sudden customer requests. In this study, in the Advanced Product Quality Planning stage, which plans to commission production in the order of sample production in a company operating as a bolt, nut and gasket supplier of wind turbine companies, determination of customer's wishes and requirements, documentation and modeling of the process in light of these expectations were made. For this purpose, Quality Function Migration (QFD) method was used to present customer wishes and expectations in a clear and understandable manner. Thus, critical level of customer requests are characterised and it is aimed to provide customer satisfaction and quality product presentation by prioritizing these characteristics. In this context, the process that constitutes the inputs process and outputs of the flow of advanced product quality planning process in the enterprise is discussed. As a result of the process, the sub-factors of sales, profitability, number of customers, employee workforce turnover rate, machine postures, production operations periods, production error rate change rates were obtained from the "Human Resources, Production, Customer Relations Management and Financial Affairs" departments from the company functions discussed in order to evaluate efficiency and sustainability. This data is interpreted in Microsoft Excel. Consequently, the percentage of sustainability factor impact in the context of advanced product quality planning process is approximately 5 times the percentage of exposure of the efficiency factor. This has shown that sustainability efforts are also affected as a result of productivity activities carried out within the scope of advanced product quality planning studies in the company. Furthermore, as a result of interviews with the relevant process managers in the company, it was determined that communication with the customer is important in the process studies, that it is necessary to comprehend the process by the employees and that all processes of the process are related to each other.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [189]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Yükseköğretimde kalite uygulamalarının iş tatminine etkisinin karşılaştırmalı bir analizi: Mersin-Sakarya Üniversitesi uygulamaları
Çavlı, Sedat (Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014)Günümüz küresel rekabet ortamında kalite uygulamaları bütün sektörlerde olduğu gibi yükseköğretim sektöründe de önemi hissedilmektedir. Bu kapsamda kalite felsefesini benimseyen Mersin Üniversitesinin ve Sakarya Üniversitesinin ... -
Toplam kalite yönetimini hedefleyen firmalarda 360 derece performans değerlendirmesi ve bir sanayi kuruluşunda uygulanabilirliliği üzerine hazırlık çalışması
Apaydın, Mustafa Hakan (Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)Bu çalışmayla, toplam kalite yönetimi, insan kaynakları ve 360 derece performans değerlendirme kavramları ele alındıktan sonra, modern performans değerlendirme yöntemlerinden olan 360 derece performans yöntemi bütün ... -
Toplam kalite yönetimi çerçevesinde bir sanayi kuruluşunda kariyer yönetimi modeli ve uygulanabilirliği
Berhumoğlu, Hande (Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)Yönetim ve sosyal alandaki sürekli değişim ve gelişim örgütleri ve çalışanları büyük ölçülerde etkilemektedir. Toplam Kalite Yönetim (TKY) felsefesini benimseyen örgütler tüm bu gelişmeleri , değişimleri takip etmek ve ...