Toplam kalite yönetimi çerçevesinde bir sanayi kuruluşunda kariyer yönetimi modeli ve uygulanabilirliği
Özet
Yönetim ve sosyal alandaki sürekli değişim ve gelişim örgütleri ve çalışanları büyük ölçülerde etkilemektedir. Toplam Kalite Yönetim (TKY) felsefesini benimseyen örgütler tüm bu gelişmeleri , değişimleri takip etmek ve kaliteli ürün, hizmet üretmek için ve çalışan performansının sürekli iyileştirilmesi için gereken faaliyetlere önem verirler. Bir kurumun tüm bu faaliyetleri yürütmesi, başarıyı yakalaması ve varlığını sürdürebilmesi için sahip olduğu kaynakların yeterli ve etkin olması gerekmektedir. Bir kurum için bu kaynakların en başında "insan" gelmektedir. TKY felsefesi ile son zamanlarda özellikle kurumsallaşma yolunda orta ve büyük ölçekli işletmelerde faaliyet gösteren insan kaynakları departmanları gittikçe daha önemli görevler üstlenmektedirler. Örgütler çalışanlara yapılan kısa, orta ve uzun vadeli yatırımların İşletmenin üretkenliğine, kaliteli ürün ve hizmet üretme başarısına ve imajına yapacağı etkileri fark etmeye başlamıştır. Bu nedenle işletmeler çalışanların teknik, yönetsel ve sosyal gelişimleri için pek çok program ve faaliyetler uygulamaktadırlar. Bir başka deyişle, günümüzde örgütler çalışanlarını motive etmek, verimliliği arttırmak, sahip oldukları insan kaynağının potansiyelini geliştirmek ve orta ve uzun vadeli şirket hedeflerine ulaşmak için daha fazla sorumluluk almaktadır. Bu yüzden de özellikle son yıllarda kariyer planlama, kariyer geliştirme ve kariyer yönetimi ile ilgili konular yönetim ve insan kaynakları literatüründe gittikçe artan bir önem kazanmaktadır. Kariyerle ilgili kavramlar pek çok araştırmaya konu olmaktadır. Bu çalışmada, kariyer kavramı bireysel ve örgütsel açılardan incelenecektir. Bu nedenle toplam kalite yönetimi çerçevesinde, insan kaynakları süreçlerinden kariyer planlama, kariyer geliştirme ve kariyer yönetimi ile ilgili pek çok konu anlatılmaya çalışılmıştır. Ayrıca, bir sanayi kuruluşunda şirketin temel büyüme, genişleme ve global pazarda rekabet edilebilirliğinin sürdürme şartlarını nasıl karşılayacağına yönelik örnek bir kariyer yönetimi modeli oluşturulmuş ve uygulanabilirliği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışma 2013 yılında Mersin ili Tarsus ilçesinde kauçuk sanayinde görev yapan beyaz yakalı profiline sahip kişiler üzerine uygulanmıştır. Çalışma da mevcut kariyer yönetimi ile yeni tasarlanan kariyer modeline çalışanların bakışı ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışma da anket uygulaması yapılmıştır. Veri elde edilme adına çalışma kapsamına giren kauçuk sanayinde beyaz yaka profili ile görev yapan 97 kişiye anket uygulanmak istenmiştir. Ancak anketin uygulanacağı gün içerisinde toplam 80 beyaz yaka profiline ulaşılmıştır. Örneklem seçilirken hedeflenen kişilere ulaşılması açısından analizin geçerlilik ve güvenirliği vardır. Çalışmada yöntem olarak ki kare testi ya da fisher testi ile normal dağılım gösteren parametrelerde Student t testi ve Tek yönlü varyans analizi, normal dağılım göstermeyen parametrelerde ise Mann Whitney U testi ile Kruscall Wallis testleri kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda mevcut kariyer yönetimi modeli ile uygulanmak istenen kariyer yönetimi modelinde beyaz yaka çalışanların yaş gruplarına göre istatistik olarak anlamlı farklılıklara sahip olduğu anlaşılmıştır. Continuous change and development in the fields of management and social issues have significant effects on organizations and employees. Organizations that adopt the philosophy of Total Quality Management (TQM), place emphasis on following all these changes and developments and activities which are required for bringing out high-quality products or services and improving the employees' performances continuously. In order for an organization to carry out all these activities, be successful and continue its existence, the resources that belong to the organization have to be enough and effective. "Human" is at the top of these resources for an organization. Through the medium of the philosophy of TQM, the Human Resources Departments that are active within medium and big-sized businesses have been undertaking more important roles recently towards the institutionalization. Organizations have started to realize the significance of short, medium and long-term investments on the employees on the productivity of the organization, achievement of bringing out high-quality products and services and the image of the organization. Thus, organizations, today, conduct plenty of programs and activities for their employees' technical, managerial and social developments. In other words, organizations take more responsibilities to motivate their employees, to increase the productivity, to improve the potential of the human resources they have and to meet the medium and long-term targets of the company. Therefore, topics related with career planning, career development and career management have gained more importance especially in recent years in the literature of management and human resources. The concepts about career have been subject to many researches. In this study, the concept of career will be investigated in terms of individual and organizational perspectives. Accordingly, lots of topics related with career planning, career development and career management of human resources processes have been tried to be explained in the framework of total quality management. Moreover, a sample career management model which aimed to meet the conditions for maintaining basic growth, expansion and the competitiveness in the global market has been designed and its applicability has been tested. This study has been conducted with administrative employees who work for a Rubber Industry in Tarsus, a district of Mersin province in 2013. It was aimed in this study to measure the viewpoints of the employees about the current career management and the newly designed career model. A questionnaire was given in the scope of the study. The questionnaire was intended to be given to 97 administrative employees who work in the rubber industry that is within the scope of the study so as to obtain data. However, only 80 administrative employees could be reached on the day on which it was planned to give the questionnaire. The analysis has validity and reliability in terms of reaching the people who were targeted while defining the sample of this study. The methods used in the study were chi-square test or Fisher's test, and Student t test and one-way variance analysis in the parameters which showed normal distribution and Mann Whitney U test and Kruscall Wallis tests in the parameters which did not display normal distribution. The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the administrative employees according to their age groups in the career management model which were intended to be implemented.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [188]