Üstün zekâlı tanısı için başvuran ebeveynlerde mükemmeliyetçilik ve kaygı düzeyinin incelenmesi
Künye
Akca, Engin.(2020).Üstün zekâlı tanısı için başvuran ebeveynlerde mükemmeliyetçilik ve kaygı düzeyinin incelenmesi.Özet
Bu çalışma Diyarbakır ilinde bilim ve sanat merkezi öğrenci seçim sürecine katılan
öğrenci ebeveynlerinin sınav kaygıları ile mükemmeliyetçi tutumları arasındaki ilişkiyi
ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Araştırma evreni, zekâ testine alınarak tanılama
sürecine katılan olan 1.033 öğrencinin ebeveynlerinden oluşmaktadır. Araştırma
evrenini oluşturan anne ve babaların sayısı toplamda 2.066 kişidir. İnceleme esnasında
kartopu örneklem yöntemi kullanılmıştır. 301 kişiden müteşekkil katılımcılardan 160’ı
çocuğun annesi 141’i ise çocuğun babasıdır. Veri toplama aracı olarak ise kişisel
bilgi/anket formundan istifade edilmiş; ebeveyn sınav kaygısı ve APS
mükemmeliyetçilik ölçeği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda uyumsuz
mükemmeliyetçi tutuma sahip ebeveynlerin sınav kaygılarının en yüksek seviyede,
uyumlu mükemmeliyetçi tutuma sahip ebeveynlerin ise sınav kaygılarının en düşük
seviyede olduğu tespit edilmiştir. Uyumlu mükemmeliyetçi tutuma sahip ebeveynlerin
çocuklarından beklentileri daha gerçekçi iken, diğer ebeveynlerin çocuklarını “üstün
zekâlı” olarak niteleme eğiliminde olduğu belirlenmiştir. Mükemmeliyetçi kişilik
özelliğinin ebeveyn sınav kaygısı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu sonucuna
ulaşılmıştır This study examines the relationship between examiner anxiety and perfectionist
attitudes of student’s parents participating in science and art center student selection
process in Diyarbakır province. The research area consists of the parents of 1.033
students who are taking the intelligence test and participating in the diagnostic process.
The total number of parents who make up the research area is 2.066 people. Snowball
sampling method was used to determine the sample of the study. Of the 301
participants, 160 are the mother of the child and 141 are the father of the child. Personal
Information/Questionnaire Form, Parental Exam Anxiety Scale and APS Perfectionism
Scale have been used as data collection tools. The analysis found that parents with
incompatible perfectionist attitudes had the highest level of exam concerns, while
parents with compatible perfectionist attitudes had the lowest level of exam concerns.
While the expectations of parents with harmonious perfectionist attitude were more
realistic, it was noticed that other parents tented to call their children as ‘super
intelligent’. Concluded that perfectionist personality trait had a significant effect on
parental exam anxiety.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]