Yükseköğretim işletme eğitiminde bilgisayar tabanlı simülasyon kullanımı: Capitalism lab uygulaması
Künye
Tutkunca, Taylan.(2020).Yükseköğretim işletme eğitiminde bilgisayar tabanlı simülasyon kullanımı: Capitalism lab uygulaması.Özet
Dijitalleşen bir dünyanın sonucu olarak, güncel teknolojilerin ilerlemesiyle
birlikte işletmeler arasındaki rekabetin de başka boyutlara taşındığı görülmektedir.
Teknolojik açıdan değişimlerin yaşandığı bir dünyada, işletme yönetimine yönelik
eğitimlerde kullanılan araçların, güncellenerek revize edilmesi gerekebilir. Şimdiye
kadar yapılmış birçok bilimsel çalışmada işletme simülasyonlarının, bu amaca yönelik
etkinliği üzerinde durulmuş ve faydalarından bahsedilmiştir. İşletme yönetim
becerilerinin öğrencilere kazandırılmasına yönelik yaygın kullanılan yöntem ve
araçların (geleneksel düz anlatım ve sunum ile yansıtma) günümüzün rekabetçi
koşulları ve teknolojik imkanları dahilinde yetersiz kalabileceği tartışılmaktadır. İşletme
yönetiminde durum analizi ve strateji belirleme, analitik düşünme ve problem çözme ile
işletmenin temel fonksiyonlarının kavranmasına yönelik uygulamalar yaptırılmasının
faydalı olacağı görülmektedir. İşletme simülasyonları ile işletme yönetimine yönelik
uygulamalar yapılabileceği ve bu sayede teorik olarak edinilen bilgilerin simülasyon
aracılığı ile deneyimlenebileceği düşünülmüştür. Bu tarz uygulamalarda kullanıcıların
motive edilmeleri gerektiği, ilk başlarda yüksek seviyede motivasyon sağlansa bile
zamanla bunun kaybolduğu konu ile ilgili araştırmalarda belirtilmiştir. Yapılan bu
çalışmanın temel amacı, işletme eğitimine yönelik kullanılacak işletme
simülasyonunun, öğrencileri motivasyonunu nasıl etkileyeceği, işletme simülasyonu
uygulamasında, motivasyonun, cinsiyete göre farklılık gösterip göstermeyeceği ve
simülasyon kullanımı süresince öğrencilerin hangi deneyimleri yaşayabileceklerinin
değerlendirilmesi ile simülasyon deneyimlerinde, öğrencilerin eğitim aldıkları
bölümlere göre farklılık olup olmadığının belirlenmesi, bu araştırmanın amacını
oluşturmaktadır. Yükseköğretim işletme eğitiminde bilgisayar tabanlı simülasyon
vii
uygulaması, işletme eğitimi açısından ulusal bazda çok sınırlı olarak ele alınmış bir
konudur. Bu açıdan işletme yönetimine yönelik olarak yapılan simülasyon uygulaması
bu alanda önemli katkılar sağlayabilir. Araştırmanın amaçları doğrultusunda, Çağ
Üniversitesi dördüncü sınıfta eğitim gören ve işletme yönetimi ile ilgili dersler alan
toplam 102 öğrenciye, dört grup halinde, iki öğretim üyesi, iki araştırma görevlisi ve bir
araştırmacı ile birlikte toplam beş kişi tarafından, 14 hafta süre ile işletme simülasyonu
uygulaması yapılmıştır. Uygulama sonucunda anket aracılığı ile elde edilen nicel veriler
ve işletme simülasyonuna yönelik raporlardan elde edilen nitel veriler, karma araştırma
yöntemi ve nicel içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan çalışma
sonucunda, işletme eğitiminde kullanılan simülasyon yazılımı ve bu yazılım aracılığı ile
uygulanan stratejilerin öğrencilerin motivasyonuna olumlu etki ettiği, simülasyon
yazılımı ile motivasyonlarını sürdürme konusunda başarı elde edilebildiği, simülasyon
uygulamasında Dikkat (p>0.05; ����������.����������=1.178), Uygunluk (p>0.05; ����������.����������=0.760) ve
Tatmin (p>0.05; ����������.����������=1.737) düzeylerinin cinsiyete göre farklılık göstermediği, fakat
Güven (p<0.05; ����������.����������=3.019) düzeyinde kadın öğrenciler ile erkek öğrenciler arasında
anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada kullanılan değişkenler
arasındaki ilişkinin gücü ve yönünü belirlemek için yapılan çoklu korelasyon
analizinde, Dikkat ile Uygunluk (r=0.900; p<0.01), Uygunluk ile Güven (r=0.822;
p<0.01), Güven ile Tatmin (r=0.827; p<0.01) arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaşanılan deneyimlerin çeşitliliği ile bölümlere göre
ortaya çıkan ortak ve farklı deneyimlerin oluştuğu belirlenmiştir. İşletme yönetimine
yönelik alınan eğitimlerin de simülasyondaki yansımaları incelenmiş, işletmeye yönelik
kavramların simülasyon içerisinde kullanılabildiği sonucu elde edilmiştir. As a result of the digitalizing world, the competition between the companies has
also moved to other dimensions. Technologically, in an ever-changing world, it is
unthinkable that the tools used in the expression of business management skills remain
unchanged. In many scientific studies conducted so far, the benefits of business
simulations for this purpose are mentioned. Today, the tools (traditional lecture and
presentation) used in the transfer of business management skills are thought to be
insufficient. It is seen that situation analysis and strategy determination, analytical
thinking and problem solving and applications to understand the basic functions of
business will be beneficial. It is thought that business simulations can be applied to
business management and thus the theoretical knowledge can be experienced through
simulation. In researches, it is stated that the motivation of the users is important for
such applications. At first it was said that even if a high level of motivation was
achieved, it eventually disappeared. The main purpose of this study is to determine how
the use of computer-based simulation in business management education will affect
students' motivation, to determine the experiences to be experienced in simulation and
to determine the experiential differences between the applied departments. For this
purpose, a total of 102 students studying in the fourth year of the university and taking
courses in business management were given a business simulation application in four
groups, 5 people, for 14 weeks. As a result of the application, quantitative data obtained
through questionnaire and qualitative data obtained from business simulation reports
were analyzed by using mixed research method and quantitative content analysis. As a
result of the study, it has been determined that the use of simulation in business
education is effective in maintaining the motivation of the students. In the simulation
ix
application, Attention (p>0.05; ����������.����������=1.178), Relevance (p>0.05; ����������.����������=0.760) and
Satisfaction (p>0.05; ����������.����������=1.737) levels do not differ by gender, but Confidence
(p<0.05; ����������.����������=3.019), it is concluded that there is a significant difference between
female students and male students. In multiple correlation analysis to determine the
strength and direction of the relationship between the variables used in the research, it
has been concluded that there is a positive relationship between Attention and
Relevance (r=0.900; p<0.01), Relevance and Confidence (r=0.822; p<0.01), Confidence
and Satisfaction (r=0.827; p<0.01). In addition to this, the diversity of experiences and
common and different experiences arising according to the departments were
determined. In this respect, it is observed that the trainings received for business
management are reflected in the simulation. It has been found that the computer-based
simulation used in the application provides a lasting level of satisfaction as a result of
being remarkable, reflecting real world events and providing confidence.
Koleksiyonlar
- Tez koleksiyonu [11]