Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÖzeltürkay, Eda Yaşa
dc.contributor.authorBozyiğit, Sezen
dc.contributor.authorGülmez, Murat
dc.date.accessioned2019-11-07T09:45:54Z
dc.date.available2019-11-07T09:45:54Z
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.citationOzelturkay, E , Bozyiğit, S , Gülmez, M . (2018). Analyzing College Students’ Ethics Perceptions: A Pilot Study at A Foundation University in Turkey. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 22 (2) , 229-243.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12507/1162
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze the perspectives of students towards business ethics. A survey focusing on business ethics and the ethical perceptions has been conducted at a foundation university in Turkey. Turkish students and their perceptions on 20 specific ethical behaviors and the relationships with demographic and basic variables were detailed. Ethical crisis usually occurs directly related to disciplines such as law, finance and management etc. Therefore, this study is surveyed to summer school students across 6 departments in Mersin region (n=275 & N=796). The relationship between students’ demographics and other related factors (such as age, gender, year in school, tobacco use, social media account usage, taking any business ethics course or lectures, time spent studying and being employed or trained before or current) were examined but no differences were found. After implementing a factor analysis on the retrieved data, 20 items were reduced to 13 items and classified under three factors entitled with business ethics, personal ethics and materiality ethics. The results show that students’ departments with business ethics factor and the study period of students with personal and materiality ethics factor have significant differences.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin iş etiği ve etik konusundaki görüşlerini belirlemektir. Bir vakıf üniversitenin öğrencilerinden eksiksiz ve geçerli olarak toplanan 275 adet anket formu ile ilgili analizler yapılmıştır. Faktör analizi ile 20 ifadelik ölçek üç boyutlu bir yapıda 13 ifadeye indirgenmiştir. Belirlenen üç faktör iş etiği, kişisel etik ve materyalist etik olarak önceki çalışmalara dayalı olarak isimlendirilmiştir. Genel olarak sonuçlar incelendiğinde, öğrencilerin öğrenim gördükleri bölümler ile iş etiği faktörü, öğrenim gördükleri yıl ile kişisel etik ve materyalistik etik ile anlamlı farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca toplanan veriler ile öğrencilerin bazı demografik özellikleri (yaş, cinsiyet) ile tanımlayıcı özellikleri (kaçıncı sınıf öürencisi oldukları, tütün kullanımı, soyal medya kullanımı, etik ile ilgili aldıkları dersler v.b) arasındaki ilişkiler de incelenmiş olup, bunlar arasında anlamlı ilişkilerin çıkmadığı görülmüştür.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subject: Business Ethicsen_US
dc.subjectStudentsen_US
dc.subjectEthical perceptionsen_US
dc.subjectDemographicsen_US
dc.subjectİş Etiğien_US
dc.subjectÜniversite Öğrencilerien_US
dc.subjectEtik Algısıen_US
dc.subjectDemografik özellikler ve Türkiyeen_US
dc.titleAnalyzing college students’ ethics perceptions: a pilot study at a foundation university in turkeyen_US
dc.title.alternativeÜniversite Öğrencilerinin İş Etiği Algısı: Bir Vakıf Üniversitesi Örneğien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalÇukurova Üniversitesi İİBF Dergisien_US
dc.contributor.departmentİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesien_US
dc.contributor.authorIDOrcid: 0000-0001-9248-1371en_US
dc.contributor.authorIDOrcid: 0000-0002-0951-3588en_US
dc.contributor.authorIDOrcid: 0000-0003-2584-785Xen_US
dc.identifier.volume22en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage229en_US
dc.identifier.endpage243en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster