Analyzing college students’ ethics perceptions: a pilot study at a foundation university in turkey
Künye
Ozelturkay, E , Bozyiğit, S , Gülmez, M . (2018). Analyzing College Students’ Ethics Perceptions: A Pilot Study at A Foundation University in Turkey. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 22 (2) , 229-243.Özet
The purpose of this study is to analyze the perspectives of students towards business ethics. A survey focusing on business ethics
and the ethical perceptions has been conducted at a foundation university in Turkey. Turkish students and their perceptions on
20 specific ethical behaviors and the relationships with demographic and basic variables were detailed. Ethical crisis usually
occurs directly related to disciplines such as law, finance and management etc. Therefore, this study is surveyed to summer
school students across 6 departments in Mersin region (n=275 & N=796). The relationship between students’ demographics and
other related factors (such as age, gender, year in school, tobacco use, social media account usage, taking any business ethics
course or lectures, time spent studying and being employed or trained before or current) were examined but no differences were
found. After implementing a factor analysis on the retrieved data, 20 items were reduced to 13 items and classified under three
factors entitled with business ethics, personal ethics and materiality ethics. The results show that students’ departments with
business ethics factor and the study period of students with personal and materiality ethics factor have significant differences. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin iş etiği ve etik konusundaki görüşlerini belirlemektir. Bir vakıf üniversitenin
öğrencilerinden eksiksiz ve geçerli olarak toplanan 275 adet anket formu ile ilgili analizler yapılmıştır. Faktör analizi ile 20 ifadelik
ölçek üç boyutlu bir yapıda 13 ifadeye indirgenmiştir. Belirlenen üç faktör iş etiği, kişisel etik ve materyalist etik olarak önceki
çalışmalara dayalı olarak isimlendirilmiştir. Genel olarak sonuçlar incelendiğinde, öğrencilerin öğrenim gördükleri bölümler ile iş
etiği faktörü, öğrenim gördükleri yıl ile kişisel etik ve materyalistik etik ile anlamlı farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır.
Ayrıca toplanan veriler ile öğrencilerin bazı demografik özellikleri (yaş, cinsiyet) ile tanımlayıcı özellikleri (kaçıncı sınıf öürencisi
oldukları, tütün kullanımı, soyal medya kullanımı, etik ile ilgili aldıkları dersler v.b) arasındaki ilişkiler de incelenmiş olup, bunlar
arasında anlamlı ilişkilerin çıkmadığı görülmüştür.