Aksoydan, Merve Sıla2025-07-212025-07-212025Aksoydan, M.S. (2025). Üniversite öğrencilerinde psikolojik dayanıklığın karar verme üzerindeki stresin aracı rolü. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Bölümü Ana Bilim Dalı, Mersin.https://hdl.handle.net/20.500.12507/3424Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılığının, stresle başa çıkma süreçlerinde nasıl bir aracı rol oynadığını incelemektir. Üniversite öğrencileri, akademik, sosyal ve kişisel düzeyde pek çok stres kaynağı ile karşı karşıya kalmaktadır. Bu stres kaynakları, öğrencilerin genel ruh sağlığı ve akademik başarıları üzerinde önemli etkilere yol açabilmektedir. Psikolojik dayanıklılık ise, bireylerin stresle başa çıkabilme kapasitelerini artıran bir özellik olarak öne çıkmaktadır. Bu çalışmada, psikolojik dayanıklılığın, öğrencilerin stres seviyelerini nasıl etkilediği ve stresle başa çıkma becerilerini nasıl güçlendirdiği araştırılmıştır. Araştırma, üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerini ve stresle başa çıkma stratejilerini ölçmek amacıyla anket ve ölçekler kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (CD-RISC) ve Algılanan Stres Ölçeği gibi geçerli ve güvenilir ölçüm araçları uygulanmıştır. Elde edilen veriler, psikolojik dayanıklılık ile stres arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla korelasyon ve regresyon analizleri ile değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılığını artırmaya yönelik müdahalelerin, onların stresle başa çıkma becerilerini geliştirebileceğini ve genel ruh sağlıklarını iyileştirebileceğini göstermektedir. Ayrıca, üniversitelerde psikolojik dayanıklılığı güçlendirmeye yönelik eğitim programlarının ve psikolojik destek hizmetlerinin önemini vurgulamaktadır.The aim of this study is to examine how university students’ psychological resilience plays a mediating role in coping with stress. University students face many sources of stress at academic, social, and personal levels. These stressors can have significant effects on students’ general mental health and academic success. Psychological resilience stands out as a trait that enhances individuals’ capacity to cope with stress. In this study, it was investigated how psychological resilience affects students’ stress levels and strengthens their coping skills. The research was conducted using questionnaires and scales to measure university students’ levels of psychological resilience and their coping strategies for stress. Participants were administered the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) and the Perceived Stress Scale, both of which are valid and reliable measurement tools. The obtained data were evaluated using correlation and regression analyses to examine the relationship between psychological resilience and stress. The results of this study show that interventions aimed at increasing university students’ psychological resilience can improve their coping skills and enhance their overall mental health. Additionally, it emphasizes the importance of educational programs and psychological support services aimed at strengthening psychological resilience in universities.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessPsikolojik dayanıklılıkstresüniversite öğrencileribaşa çıkma stratejileriakademik başarıPsychological resiliencestressuniversity studentscoping strategiesacademic achievementÜniversite öğrencilerinde psikolojik dayanıklığın karar verme üzerindeki stresin aracıThe mediating role of stress in decision making in university students’ psychological resilienceMaster Thesis