Akkuzu, İnci2025-10-312025-10-312025Akkuzu, İ. (2025). Echoes across borders: a study on the interplay between international posture and personality traits among translation and interpreting students . (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ University Institute of Social Sciences Department of English Language Education, Mersin.https://hdl.handle.net/20.500.12507/3465This study investigates the relationship between international posture and personality traits among undergraduate students enrolled in a translation and interpreting program at a university located in the Mediterranean region of Türkiye. The sample consisted of 147 students from Çağ University who participated by completing an online survey, which included the International Posture Scale (Yashima, 2009) and the Big Five Inventory-2 (Soto, C. J., & John, O. P., 2017). Additionally, a demographic information form was used to analyze the influence of contextual variables. The findings revealed that personality traits such as openness to experience and extraversion are significant positive predictors of international posture. Hierarchical regression analyses also indicated that while certain demographic factors (e.g., school year, parental education) have limited predictive power, personality traits offer a stronger explanatory framework for understanding students’ global orientations. These results underline the importance of fostering personality development and intercultural awareness in translator training programs. However, the study is limited by its reliance on self-report instruments and its focus on a specific student population. Future research could adopt longitudinal or mixed-method designs to explore how international posture evolves over time in response to educational interventions. The study highlights the need for integrating global communication competencies into language and translation education to cultivate internationally minded professionals.Bu araştırma, Türkiye’de bir vakıf üniversitesinde İngilizce Mütercim ve Tercümanlık Bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin uluslararası duruş düzeyleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın örneklemini Çağ Üniversitesi'nden çevrimiçi anket yoluyla katılım sağlayan toplam 147 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama sürecinde, Uluslararası Duruş Ölçeği (Yashima, 2009), Beş Faktör Kişilik Envanteri-2 (Soto, C. J., & John, O. P., 2017) ve demografik bilgi formu kullanılmıştır. Bulgular, deneyime açıklık ve dışadönüklük gibi bazı kişilik özelliklerinin uluslararası duruşun anlamlı yordayıcıları olduğunu ortaya koymuştur. Hiyerarşik regresyon analizleri, bazı demografik değişkenlerin (örneğin sınıf düzeyi, ebeveyn eğitim düzeyi) sınırlı düzeyde açıklayıcılığa sahip olduğunu, buna karşın kişilik özelliklerinin öğrencilerin küresel yönelimlerini anlamada daha güçlü bir açıklama sunduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular, çeviri eğitimi programlarında kişilik gelişimi ve kültürlerarası farkındalığın desteklenmesinin önemini vurgulamaktadır. Bununla birlikte, çalışmanın yalnızca öz-bildirim ölçeklerine dayanması ve belirli bir öğrenci grubu ile sınırlı olması genellenebilirliği kısıtlamaktadır. Gelecekte yapılacak çalışmaların, uluslararası duruşun zaman içindeki değişimini ve eğitsel müdahalelerin etkisini incelemek amacıyla boylamsal ya da karma yöntem desenleriyle yürütülmesi önerilmektedir. Bu araştırma, dil ve çeviri eğitimine küresel iletişim becerilerini entegre etmenin, uluslararası bakış açısına sahip profesyoneller yetiştirmek açısından gerekliliğine dikkat çekmektedir.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessInternational posturepersonality traitstranslation studiesglobal citizenshipEnglish language educationUluslararası duruşkişilik özellikleriçeviribilimküresel vatandaşlıkingiliz dili eğitimEchoes across borders: a study on the interplay between international posture and personality traits among translation and interpreting studentsMaster Thesis