Ergin, İbrahim Hakkı2021-03-172021-03-1720202020-10-15Ergin, İbrahim Hakkı.(2020).The effects of computer multimedia life simulation games in english vocabulary learning.https://hdl.handle.net/20.500.12507/1551Contributing to language teaching by using computers is an area that has been developing since the 1960s. Computer-assisted language learning (CALL) research, which started with mainframe computers, continues with computers with superior features currently. These enhancements have not only been limited to hardware but have also made significant progress in terms of software. Today, interactive studies are conducted in many areas with the assistance of interactive technology. Some of these studies are related to simulation games. This study aimed to measure the effects of computer multimedia life simulation games on English vocabulary learning and to reveal the positive and negative effects of using simulation games in a classroom environment. Eighteen participants from the prep classes of Mustafa Kemal University participated in the study and two groups were formed as experiment and control group. This experimental study was carried out in a computer laboratory for four weeks and in the light of the data obtained from the pretests and posttests, it was observed that computer multimedia life simulation games had a significant effect on learning English vocabulary. In addition, journal entries and findings from an Implementation Evaluation Questionnaire have revealed some positive and negative consequences of using simulation games in classroom settings.Bilgisayarları kullanarak dil öğretimine katkıda bulunma çalışmaları 1960’lardan beri gelişmeye devam eden bir alan. Anaçatı bilgisayarlarla başlayan bilgisayar destekli dil öğrenimi araştırmaları bugünlerde üstün özelliklere sahip bilgisayarlarla devam etmektedir. Bu gelişmeler sadece donanımlarla sınırlı kalmamış, yazılımlar bakımından da kayda değer bir ilerleme kat etmiştir. Bu çalışma bilgisayar çoklu ortam hayat simülasyon oyunlarının İngilizce kelime öğrenimindeki etkisini ölçmek ve simülasyon oyunlarını sınıf ortamında kullanmanın olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya çıkarmayı hedeflemiştir. Çalışmaya Mustafa Kemal Üniversitesi hazırlık sınıflarından 18 katılımcı dâhil olmuş, bunlardan deney ve kontrol grubu olmak üzere iki grup oluşturulmuştur. Deneysel olarak yapılan bu çalışma bir bilgisayar laboratuvarında dört hafta boyunca gerçekleştirilmiş ve yapılan öntest ve sontestlerden alınan veriler ışığında, bilgisayar çoklu ortam hayat simülasyon oyunlarının İngilizce kelime öğreniminde anlamlı bir etki oluşturduğu gözlemlenmiştir. Bunlara ilaveten, günlük girişleri ve bir uygulama değerlendirme anketinden elde edilen bulgular, bilgisayar oyunlarının sınıf ortamında kullanılmasının bazı olumlu ve olumsuz sonuçlarını ortaya çıkarmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/openAccessCALLLearning vocabularySimulation gamesComputersLanguage learningKelime öğrenimiSimülasyon oyunlarBilgisayarlarDil öğrenimiThe effects of computer multimedia life simulation games in english vocabulary learningÇoklu ortam bilgisayar hayat simülasyon oyunlarının ingilizce kelime öğrenimindeki etkisiMaster Thesis657534