Korkutata, Ahmet2025-10-302025-10-302025Korkutata, A. (2025). Lise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısını azaltmada emdr grup uygulamasının etkililiği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Ana Bilim Dalı, Mersin.https://hdl.handle.net/20.500.12507/3459Bu çalışma, lise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısını azaltmada EMDR Grup Uygulamasının etkililiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, Bingöl ilinde bir Anadolu Lisesi'nde öğrenim gören 12. sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiş, yüksek ve çok yüksek sınav kaygısı düzeyine sahip 18 öğrenci (deney grubu: 9, kontrol grubu: 9) üzerinde yürütülmüştür. Deney grubuna, 5 oturumluk Grup EMDR müdahalesi uygulanırken, kontrol grubuna herhangi bir müdahale yapılmamıştır. Çalışmada, Westside Sınav Kaygısı Ölçeği ile ön test, ara test ve son test verileri ile bir ay sonraki takip verileri toplanmıştır. Ara test ve takip ölçümleri keşifsel amaçla değerlendirilmiş; birincil analiz olarak ön–son testlerine odaklanılmıştır. Gruplar arası karşılaştırmalarda (Mann-Whitney U testi) ve bağımlı gruplar karşılaştırmalarında (Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi) elde edilen Z değerleri üzerinden, etki büyüklüğü (toplam örneklem büyüklüğü N olmak üzere) r = Z/√N formülüyle raporlanmıştır. Sonuçlar, Grup EMDR uygulanan öğrencilerde sınav kaygısı puanlarının ön test-son test karşılaştırmasında anlamlı düzeyde azaldığını (etki büyüklüğü: r = 0,64) göstermiştir. EMDR protokolü, Shapiro'nun Adaptif Bilgi İşleme Teorisi temel alınarak tasarlanmıştır. Araştırma, Grup EMDR'nin okul temelli müdahalelerde maliyet-etkin, pratik ve sosyal destek sağlayan bir yöntem olduğunu vurgulamaktadır. Özellikle kaygının bilişsel-duygusal bileşenlerini hedef alması, bu yöntemi sınav kaygısıyla mücadelede öne çıkarmaktadır. Çalışma, Türkiye'de bu alanda yapılan ilk deneysel çalışmalardan biri olması nedeniyle literatüre önemli katkı sunmaktadır.This study aimed to investigate the effectiveness of Group Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) in reducing test anxiety among high school senior students. The research was conducted with 12th-grade students attending an Anatolian High School in Bingöl province, involving 18 students (experimental group: 9, control group: 9) who exhibited high and very high levels of test anxiety. The experimental group received a 5- session Group EMDR intervention, while the control group received no intervention. Pre test, mid-test, and post-test data, along with one-month follow-up data, were collected using the Westside Test Anxiety Scale. Mid-test and follow-up measurements were evaluated for exploratory purposes; the primary analysis focused on pre-post test comparisons. For inter group comparisons (Mann-Whitney U test) and dependent group comparisons (Wilcoxon Signed-Rank Test), effect sizes were reported using the formula r = Z/√N, where Z is the obtained test statistic and N is the total sample size. The results indicated a significant reduction in test anxiety scores from pre-test to post-test in students who received Group EMDR (effect size: r = 0.64). The EMDR protocol was designed based on Shapiro's Adaptive Information Processing Theory. This research highlights Group EMDR as a cost-effective, practical, and socially supportive method for school-based interventions. Its particular focus on targeting the cognitive-emotional components of anxiety makes this method prominent in combating test anxiety. Being one of the first experimental studies in this field in Turkey, this study makes a significant contribution to the literature.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessSınav KaygısıEMDR Grup UygulamasıLise ÖğrencileriPsikolojik MüdahaleKaygı AzaltmaTest AnxietyEMDR Group InterventionHigh School StudentsPsychological InterventionAnxiety ReductionLise son sınıf öğrencilerinde sınav kaygısını azaltmada emdr grup uygulamasının etkililiğiThe effectiveness of emdr group application in reducing exam anxiety in senior high school studentsMaster Thesis