Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 267
  • Öğe
    XVIII. YÜZYILDA OSMANLI DEVLETİ'NİN KAMU FİNANSMAN MODELLERİNE DAİR: MUKATA'A GELİRLERİNİN KAMU FİNANSMAN HARCAMALARINDA KULLANIMI
    (Çağ Üniversitesi, 2018) Ergenoğlu, Mehtap; Sofracı, Erdem
    Osmanlı devletinin XVII. yüzyıl sonları ile XVIII. yüzyıl boyunca birbirini İzleyen savaşlara girdiği bilinmektedir. Bu dönemde yeni savaş taktiği olarak savunma savaşlarının ön plana çıkması, ordunun büyük bir bölümünü kalelere yöneltmiştir. Bu bağlamda askeri lojistik organizasyonu harcamalarına özellikle de sınır boylarındaki kale muhafızlarının mevâcibi ve diğer masraflarının karşılanmasına büyük önem verilmiştir. Zirâ hudut boylarındaki askerlerin karışıklık çıkarmasını engellemek için bu hususa dikkat edilmiştir. Osmanlı devletinde savaşlar ile malî bunalımlar arasında yakın bir ilişkinin olduğu aşikârdır. Maliyeyi olumsuz yönde etkileyen savaşlar nedeniyle krize giren devlet, bu krizi aşmaya yönelik genişlettiği mukâta’a alanlarından elde ettiği gelirlerle kamu finansman harcamalarını karşılamayı planlamış ve genellikle de üretim ve ticarete dayalı yüksek gelirli mukâta’a alanlarını tercih etmiştir.
  • Öğe
    Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Aşısına Yönelik Tutumunu Etkileyen Unsurların İncelenmesi
    (Çağ Üniversitesi, 2022) Çavmak, Şeyda; Atalay, Emine; Gök, Büşra
    Tüm dünyayı maddi manevi etkisi altına alan Covid-19 pandemisi şüphesiz ki küresel bir felakettir. Bu hastalıkla başa çıkmak ve can kayıplarının önüne geçilmesi için toplum bağışıklığının sağlanması gerekmektedir. Salgın hastalıkları önleme noktasında tıbbi bir tedbir olan aşılar, ilaçlardan farklı olarak hem birey hem de toplum düzeyinde etki göstermektedir. Bu doğrultuda dünyayı etkisi altına alan Covıd-19 salgınının ancak doğru bir aşılama programı ile kontrol altına alınabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, Covid-19 aşısına yönelik üniversite öğrencilerinin geliştirdiği tutum ve tutumu etkileyeceği düşünülen koronavirüs korkusu ile sağlık hizmetleri sistemine çok boyutlu güven konuları irdelemektir. Çünkü aşılama programlarının başarılı olabilmesi, bireylerin aşıya yönelik geliştirdiği düşünce ve tutumlara bağlıdır. Çalışma Türkiye’deki devlet üniversitelerinde eğitimi devam eden öğrencilerin katılımı ile gerçekleşmiştir. Çalışma kapsamında 360 öğrenciye ulaşılmış toplanan veriler SPSS 25 ve SPSS Amos paket programıyla analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda üniversite öğrencilerinin koronavirüs korku/kaygı düzeylerinin düşük olduğu görülmüştür. Öğrencilerin sağlık hizmetlerine orta düzeyde bir güven duydukları saptanmıştır. Çalışmada Covid-19 aşısına yönelik tutumlara bakıldığında; katılımcıların, aşıya karşı olumlu bir tutum geliştirdiği ve aşı konusunda bir farkındalığa sahip olduğu gözlenmiştir. Covid-19 aşısına yönelik tutumlar ölçeği genel puanlarının, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği fakat Covid-19 geçirme durumu, eğitim düzeyi ve medya takip durumuna göre anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Üniversitelerde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Acil Uzaktan Eğitim Dönemindeki Dijitalleşme Durumlarının İncelenmesi
    (Çağ Üniversitesi, 2022) Ağırtaş, Abdullah; Çavuş, Hayati
    Covid-19 salgınının Çin’de ortaya çıkmasından sonra bütün dünyaya yayılarak bir pandemiye dönüşmesinin ardından birçok ülkede acil uzaktan eğitim süreci başlamıştır. Birçok eğitim kademesinde olduğu gibi üniversiteler de acil uzaktan eğitimle eğitimlerine devam etmeye çalışmıştır. Bu çalışmada öğretim elemanlarının Covid-19 dönemindeki dijitalleşme durumları incelenmiştir. Çalışmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Doğu Anadolu’da bir devlet üniversitesinde 2020-2021 yılları arasında görev yapan 201 öğretim elemanın dijitalleşme durumları, Covid-19 pandemi döneminde yapılan acil uzaktan eğitim bağlamında incelenmiştir. Alınan bilgiler öğretim elemanlarının bazı demografik özelliklerine göre incelenmiştir. Ayrıca yapılan çalışma sonucunda öğretim elemanlarının genel dijitalleşme düzeylerinin ortalamanın üstünde olduğu tespit edilmiştir. Öğretim elemanlarının yaşa, görev yapılan birime, unvana, mezuniyet derecesine göre dijitalleşme düzeyinde farklılık elde edilmiştir. Acil uzaktan eğitim süreciyle ilgili sorulan soruların cevaplarına göre öğretim elemanlarının dijitalleşme düzeylerinde farklılaşmalar olduğu görülmüş ve raporlanmıştır. Acil uzaktan eğitim sürecine olumlu bakan öğretim elemanlarının dijitalleşme düzeylerinin anlamlı bir şekilde yüksek olduğu çalışmada elde edilen ilginç bir bulgu olarak göze çarpmıştır.
  • Öğe
    YAPISAL EŞİTLİK MODELLEMESİ KAPSAMINDA FORMATİF VE REFLEKTİF ÖLÇÜM
    (Çağ Üniversitesi, 2016) Aksay, Bilge; Ay, Ünal
    değerlendirme amacıyla ileri istatistiki teknikler kullanılmakla birlikte, gözlenen değer ve gizil değişkenler arasındaki ilişkinin yönü çoğu zaman göz ardı edilmektedir. Varsayımsal olarak gözlenen değerlerin, gizil değişkenin yansıması olduğu; bir başka anlatımla reflektif bir ilişkinin varlığı kabul edilmektedir. Ancak ölçek ve ölçek maddeleri arasındaki ilişki her zaman reflektif özellik taşımamaktadır. Ölçek ifadelerinin gizil değişkeni belirlediği ve gizil değişkenin etkilerini değil, nedenlerini gösterdiği durumlarda formatif ölçüm kullanılmalıdır. Bu inceleme, yönetim ve organizasyon alanında yapılan araştırmalardaki yapısal eşitlik modellemesi içinde gizil değişken ile reflektif ve formatif ölçüme ilişkin kuramsal altyapıyı tartışmaktadır. Çalışmada alanyazın üzerinden yapısal eşitlik modellemesi kapsamında kullanılan formatif ve reflektif ölçekler hakkında araştırmacılara bazı karar kriterleri sunulmakta ve yanlış ölçek seçiminin sonuçları hakkında bilgi verilmektedir
  • Öğe
    Ulaştırma-Depolama Sektörünün Oran Analizi: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Sektör Bilançoları Üzerine Bir Araştırma
    (Çağ Üniversitesi, 2021) Kurtlar, Murat
    Lojistik hizmetlerini satın alan firmalar açısından maliyet, hız ve zaman etkenleri dikkate alındığında lojistik işletmelerinin önemi büyüktür. Dolayısıyla lojistik işletmeleri doğru ürünün, doğru zamanda ve hızda ulaştırılmasını ve firmalara ait ürünlerin stoklaması, ambalajlanması, etiketlenmesi, istiflenmesi ve depolanan ürünlere ilişkin bilgi iletilmesi gibi faaliyetlerden oluşan iki ana faaliyetin yerine getirilmesini sağlamaktadırlar. Bu faaliyetler ile hizmeti satın alan firmalara avantajlar (maliyet, zaman vb.) sağlamaktadır. Bu kapsamda 2014-2016 yılları arasında Türkiye’de ulaştırma-depolama sektörlerinin finansal performanslarının tespit edilmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası sektör bilançolarından elde edilen veriler oran analizi yöntemi kullanılarak analize tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda, büyük ölçekli işletmelerin orta ve küçük ölçekli işletmelere göre likidite ve finansal yapısının daha güçlü olduğu ve varlıklarını daha verimli kullandığı ancak incelenen yıllarda bir önceki yıla göre net karlarının azaldığı tespit edilmiştir. Ayrıca orta ölçekli işletmelerin incelenen yılları net zararla kapattığı, küçük ölçekli işletmelerin ise net karının bir önceki yıla göre azaldığı ve son yılı da net zararla kapattığı tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Use of Rose in Turkish Ornamentation Art
    (Çağ Üniversitesi, 2016) Karafakı, Filiz Çetinkaya; Çetinkaya, Çiğdem
    From past to present, in every period, human is interested in glory and and aromatic plants and flowers. Whereas, previously, they had watched these beauties in nature, they transferred them into their houses and gardens with sedentism. The bond established with plants and flowers is undoubtedly different in rose and human relation. The rose coming from Middle Asia 70 million in advance to present, has an important role in different religions and civilizations due to its odour, beauty and healing property. Among other religions, rose has a privileged place in Islam. Understanding from many of art works, Islam wraps to rose with spiritual senses and it accepts rose as a present of paradise. Rose also has a significance for civilizations in past. It is more often preferred to use as a word and appearance in paintings, poetry and songs. In similar, rose motifs are came across on wall ornamentations in many civilizations. In the Ottoman period, rose has a distinctive value; it is entreated with Ottoman Imperials, especially with Sultan Fatih, in so many historical story and miniature
  • Öğe
    Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı Üzerine Bir Araştırma
    (Çağ Üniversitesi, 2019) Güler, Ebru Özgür; Veysikarani, Dilek; Keskin, Didem
    Günümüzde kendine has kavramlar ve sembollerle yeni bir iletişim tarzı sunan internet, hayatımızı birçok konuda etkilemektedir. İnternet kullanımı denilince çoğu kişinin aklına sosyal medya ağları gelmektedir. Yeni iletişim biçimlerini ifade eden sosyal medya, paylaşıma ve etkileşime dayanan bir ortamda internetin yaygınlaşması sayesinde bireyler tarafından gün içerisinde yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Bireylerin interneti aktif ve yoğun olarak kullanmalarının bir sonucu olarak ise sosyal medya bağımlılığı problemi karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda, çalışmanın temel amacı, sosyal medya bağımlılığına ilişkin alt boyutların üniversite öğrencileri üzerinde incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu, tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş, 2018 - 2019 Güz döneminde Çukurova Üniversitesi’nde öğrenim gören lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Katılımcılara uygulanan anket formunda, geçerlik ve güvenilirliği sınanmış, “Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” ne ilişkin yargı cümleleri ve öğrencilere ait bazı kişisel bilgiler yer almaktadır. Uygulanan faktör analizi sonucunda toplamda altı faktör elde edilmiş, en fazla açıklama gücüne sahip olan faktör “sosyal hayatı engelleme” faktörü olarak belirlenmiştir.  
  • Öğe
    Üniversite Öğrencilerinin Kalite Algıları İle Memnuniyet ve Tavsiye Etme Düzeyleri Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma
    (Çağ Üniversitesi, 2013) Topsakal, Yunus; İplik, Fatma Nur
    gözlemlenmektedir. Bu artışla beraber yükseköğretim kurumları arasında rekabet artmaya başlamıştır. Rekabette önde olmak için üniversiteler kalitelerini çeşitli yollarla arttırmaya başlamıştır. Bu araştırmada turizm öğrencilerinin hizmet kalitesi algıları, memnuniyetleri ve tavsiye etme niyetleri ölçülmüştür. Ayrıca memnuniyet ve tavsiyenin kalite ile ilişkisinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç için ülkemizdeki önde gelen bir üniversitenin Turizm Fakültesi seçilmiş ve son sınıf öğrencilerine literatür taraması sonucu elde edilen anket formu uygulanmıştır. Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre öğrencilerin memnuniyeti ve tavsiye etme niyeti ile algılanan kalite arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır. Ayrıca öğrencilerin kalitenin ‘idari personel’, ‘uluslararasılaşma’ ve ‘memnuniyet’ boyutlarına ilişkin algıları cinsiyete göre farklılık göstermektedir
  • Öğe
    Understanding Foreign Language Teachers' Professional Identities Through the Use of Metaphors
    (Çağ Üniversitesi, 2022) Zaimoğlu, Senem
    This study has been conducted to gain insight about the way how language teachers see themselves as professionals and how they compose their identities. To deepen understanding how language teachers enact their professional identities, 32 English language teachers at the preparatory school of a university were asked to describe their professional identities as English teachers through the metaphor they chose. Both quantitative and qualitative methods of analysis were used in this study. In the qualitative method, the data were collected by an interview form with two parts with the help of observational notes and analyzed by using content analysis. In content analysis, the metaphorical expressions were structured into seven thematic categories such as Teacher as Guide, Teacher as Knowledge Provider, Teacher as Authority, Teacher as Nurturer, Teacher as Entertainer, Teacher as Craftsperson and Teacher as Captive. In the quantitative method, language teachers' metaphors were investigated to understand the relationship between teachers' conceptions of their professional identity and their gender. According to results, it was revealed that there was no difference in the teachers’ perceptions of their professional identities across genders. The findings of this study are believed to shed a light on language teacher education programs.
  • Öğe
    Ulaştırma Altyapısı - Ekonomik Büyüme İlişkisi: Panel Veri Analizi
    (Çağ Üniversitesi, 2011) Saatçioğlu, Cem; Karaca, Orhan
    Bu çalışmada ulaştırma altyapısı ile ekonomik büyüme arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışmada, 51 ülkenin 1990–2009 dönemine ilişkin beşer yıllık ortalama verileri kullanılarak panel veri analizi yapılmıştır. Çalışmada ulaşılan bulgulara göre, ulaştırma altyapısının ekonomik büyüme üzerinde, teoride öngörüldüğü gibi, pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi vardır. Bu etki gelişmekte olan ülkelerde daha güçlüdür. Bu da ulaştırma altyapısının ekonomik büyüme ve kalkınma süreci açısından gelişmekte olan ülkelerde önemli bir rol oynadığını göstermektedir
  • Öğe
    Yazılı Reklamda Aldatma Algısı Üzerine Bir Ön Çalışma
    (Çağ Üniversitesi, 2010) Gödelek, Ertuğrul
    Reklam harcamaları ve yatırımlarındaki yukarıya doğru ve istikrarlı artış, reklamcılığın giderek artan önemine işaret etmektedir. Tüketici “aldatma algısı” ile ilgili uygun veri olmadığı için, bu araştırmada belli bir değişkeni derinlemesine incelemek yerine, çok sayıda değişkeni ele almak hedeflenmiştir. 50 si kadın ve 50 si erkek olmak üzere Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler (psikoloji, sosyoloji, felsefe, ekonomi, işletme) bölümlerinden 100 öğrenciyle çalışılmıştır. Aldatma algısı üzerine etkisi olabilecek çok sayıda değişken arasında konuyla ilgisi olduğu düşünülen bazı değişkenler araştırmada ele alınmıştır. Beklendiği üzere, aldatma algısı üzerine etkisi olduğu düşünüldüğü için seçilmiş olan bu az sayıda değişkenin gerçekten de aldatma algısı üzerine etkisi olduğu bulunmuştur
  • Öğe
    Türkiye'deki Özel ve Kamu Sermayeli Mevduat Bankalarında Alınan Ücret ve Komisyonların Aktif Karlılığına Etkisi
    (Çağ Üniversitesi, 2023) Atış, Caner; Kurtlar, Murat
    Mevduat bankaları, temel olarak müşterilerden mevduat kabul eden ve bu mevduatları çeşitli finansal araçlarla kazançlı bir şekilde değerlendirmeyi amaçlayan finansal kurumlardır. Mevduat bankaları, ekonomik büyümenin ve finansal istikrarın sağlanmasında önemli bir rol oynamaktadırlar. Bu çalışmada özellikle faiz dışı gelirlerin banka aktif karlılığına etkisini ortaya koyabilmek amacıyla bir takım faktörler bağımsız değişken olarak kullanılarak aktif karlılığına etkileri analiz edilmiştir. Türkiye’de faaliyet gösteren özel ve kamu mevduat bankalarının 2010-2022 yıllarını kapsayan döneme ait verileri kullanılarak çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Aktif karlılığı ile likidite, riske maruz kalma, alınan ücret ve komisyonların toplam gelire oranı ve kullandırılan kredilerin toplam varlıklara oranı arasında anlamlı ve negatif ilişki; enflasyon, alınan ücret ve komisyonların faiz dışı giderlere oranı ve net faiz marjı arasında anlamlı ve pozitif ilişki tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Türkiye'de Pazarlama Alanında Yazılan Doktora Tezlerinin İncelenmesi
    (Çağ Üniversitesi, 2019) Gülmez, Murat; Yalçıntaş, Deniz; Kurtulgan, Ayşegül; Özbay, Meltem
    Teknoloji ile pazarlama anlayışının gelişmesi ve tüketici isteklerinin en uygun şekilde karşılanmasının gerekliliği, pazarlama faaliyetlerine verilen önemi arttırmış, dolayısıyla tüm bunları kapsayacak bir pazarlama araştırması yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Böylelikle pazarlama araştırmaları hem yöneticiler hem de akademisyenlere kullanabilecekleri araçları sunmaktadır. Bu çalışmada, Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) veri tabanında yayınlanan ilk erişime açık tez yılı olan 1981 ve günümüz 2018 yılları arasında, pazarlama alanında yayımlanan erişime açık doktora tezleri, çeşitli parametreler kapsamında değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmede esas olarak pazarlama literatüründe ele alınan konu başlıklarının yıllara göre dağılımını ortaya koymak amaçlanmıştır. Ayrıca, alana en çok katkı sağlayan üniversite türleri, tezlerin araştırma metodları, veri türleri de ele alınarak bu bağlamda 227 doktora tezi içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Analiz sonucu elde edilen bulgular frekans ve yüzdesel olarak belirtilmiştir. 
  • Öğe
    Türkiye'de Genel Kolluk Teşkilatlarına Yönelik Olarak Uygulanan Bütçe Politikalarının Hizmet Etkinliğine Yansıması: Jandarma Örneği
    (Çağ Üniversitesi, 2021) Yiğit, Yüksel; Aslan, Alper
    Bu çalışmada, Jandarma Genel Komutanlığının 2009-2018 yılları arasındaki narkotik ve psikotrop madde yakalamaları, asayiş olay ve kriminal olay verileri ile Jandarma Teşkilatının bu yıllar içindeki nihai bütçesi baz alınarak ekonometrik analizler yapılmakta ve bütçe ile Jandarma Teşkilatı performansı arasında neden-sonuç ilişkisi incelenmektedir. “Panel ARDL Analizi” sonucunda, Jandarma Genel Komutanlığı nihai bütçesi %1 artırıldığında uzun dönemde narkotik ve psikotrop madde yakalamalarında %2,05, kısa dönemde ise %1,65 artış olduğu, uzun dönemde asayiş olaylarına müdahalesinde %0,45 artış olduğu görülmüş, fakat kısa dönemde söz konusu değişkenler arasında benzer bir korelasyon görülmemiştir. 2009-2018 yılları arasındaki bütçe artışının Jandarma Genel Komutanlığının hizmet etkinliğine ve başarısına katkı sağladığı değerlendirilmektedir. Sonuç olarak, Jandarma Genel Komutanlığının başarısında bütçe artışının yanı sıra modern teçhizat kullanımı, kritik kadrolara personel alımında liyakat esasının gözetilmesi hususları ile bu doğrultuda uygulanan hükümet politikaları ve İçişleri Bakanlığının özel gayretleri belirleyici olmuştur.
  • Öğe
    TÜRKİYE'DE SICAK PARANIN EKONOMİ POLİTİĞİ
    (Çağ Üniversitesi, 2007) Özbilen, Şevki
    In this paper, we aim at analyzing financial and economic problems that stem from the 24th January decrees as regards the Turkish economy. With the decrees of 24 th January put into force in 1980, Turkish economy was liberalized, and in 1989 by cabinet decree number 32 all audit and controls on financial transactions were removed, starting the process of deregulation. The incerasing rate of inflation and government policies heavily exploiting domestic and foreign credits resulted in a flow of hot money into the Turkish market. Hot Money does not lead to employment or investment. Rather, it aims to “make money out of money”. In the Turkish market, hot money provides its investors with interest-exchange rate arbitrage, while it has increased the balance of payment. In this context, trough agreements with IMF, Turkish economy has become increasingly volatile and financial fragility has considerably increased
  • Öğe
    TÜRKİYE'DE SOSYAL GÜVENLİK HARCAMALARININ ANALİZİ
    (Çağ Üniversitesi, 2005) Sofracı, İ Erdem
    Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de sosyal güvenlik sisteminin ana unsurlarını tartışarak, sosyal güvenlik sistemini oluşturan temel kuruluşların finansal durumlarını ortaya koyabilmek ve bu noktadan hareketle sosyal güvenlik harcamalarının toplam kamu harcamaları içerisindeki konumuna işaret etmektir. Bu anlamda ilk aşamada sosyal güvenlik hizmetlerinin genel durumuna değindikten sonra, sosyal güvenlik sistemini oluşturan temel kuruluşların finansman yapıları gelir gider dengesi açısından değerlendirilmekte ve durum tespiti yapılmaya çalışılmaktadır. Daha sonraki aşamada, sosyal güvenlik sistemi içerisinde tartışma yaratan konuların başında gelen prim oranları ve emeklilik yaşı kısaca ele alınmaktadır. Son aşamada ise, sosyal güvenlik harcamalarının toplam kamu harcamaları içerisindeki payı itibariyle gelişimi analiz edilmeye çalışılmaktadır. Konunun güncelliği açısından, tartışılan reform önerilerinin tam anlamıyla detaylandırılması bu çalışmanın kapsamını aşmaktadır. Bu anlamda, çalışmada durum tespiti yanında temel sorunlara işaret etmek asıl amaç olmaktadır
  • Öğe
    TÜRKİYE'DE PERAKENDE SEKTÖRÜ
    (Çağ Üniversitesi, 2006) Öztürk, İlknur
    Bu çalışmada; Türkiye’deki perakende sektörünün nasıl bir süreçten geçerek bugünkü duruma geldiği incelenmiştir. Günümüzde; üreticilerin temsilcisi, tüketicilerin de garantörü konumunda olan perakende sektörü, hem hızlı gelişme gösteren sektörlerden hem de gelişmiş ülkelerin en dinamik faktörlerinden birini oluşturmaktadır. Aynı zamanda, bütün dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de sektörün verimlilik ve operasyon karlılığı nedeniyle satın almaların ve birleşmelerin kaçınılmaz olacağıdır
  • Öğe
    Türkiye'de Örtük Liderlik Kuramı: İçeriği ve Yapısı
    (Çağ Üniversitesi, 2010) Tabak, Akif; Kızıloğlu, Ali; Polat, Mustafa
    Örtük liderlik kuramı, insanların çocukluklarından itibaren birçok farklı girdinin etkisiyle zihinlerinde şekillendirdiği ve içselleştirdiği lider modelini ifade etmektedir. İnsanlar genelikle zihnindeki modele uygun kişileri lider olarak kabul etme eğilimindedirler. Bu bağlamda araştırmada Türk insanının içselleştirdiği lider modelinin ne olduğuna ilişkin ilk ipuçlarının ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Çalışma iki aşamalı yürütülmüş, ilk aşamada değişik statü ve meslek grubuna dâhil olan 117 kişinin fikirlerinden yola çıkılarak Türk tipi örtük lidere ilişkin bir nitelik havuzu oluşturulmuştur. Ardından bu niteliklerden en çok ifade edilenler bir araya getirilmiş ve 88 maddeden oluşan örtük liderlik anketi geliştirilmiş ve farklı il ve statülerden 384 kişiye uygulanmıştır. Yapılan keşfedici faktör analizi neticesinde, benzerlik içeren ve anlamsız bulunan 58 madde ölçekten çıkarılmış, kalan 30 madde ile tekrar keşfedici faktör analizi yapılmıştır. Sonuç olarak Türkiye’de örtük liderliği açıklayan 6 faktörlü bir yapı elde edilmiştir
  • Öğe
    Türkiye'de Pazarlama Tez Haritası: 2018-2023 Yılları Arasındaki Doktora Çalışmalarının Analizi
    (Çağ Üniversitesi, 2024) Gülmez, Murat; Zorlular, Beste; Öztürkel, Mustafa
    Bu araştırma, 2018-2023 yılları arasında Türkiye'de yazılan pazarlama doktora tezlerini detaylı bir şekilde inceleyerek, pazarlama alanındaki güncel eğilimleri ve dikkat çeken konuları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yapılan kapsamlı literatür taraması, pazarlamanın günümüz iş dünyasında stratejik bir öneme sahip olduğunu ve teknolojik ilerlemelerin, pazarlama stratejilerini sürekli olarak dönüştürdüğünü vurgulamaktadır. Bu çalışma, 256 doktora tezi üzerinden gerçekleştirilen derinlemesine bir analizle elde edilen bulguları sunmaktadır. Araştırmanın sonuçları, çoğu tezin devlet üniversitelerinde gerçekleştirildiğini, Türkçe'nin en yaygın kullanılan dil olduğunu ve en fazla tezin 2023 yılında üretildiğini göstermektedir. Tezlerin genellikle Sosyal Bilimler Enstitüsü'ne bağlı olduğu ve çoğunlukla nicel araştırma yöntemleriyle hazırlandığı belirlenmiştir. Dijital pazarlama, ilişkisel pazarlama, tüketici davranışları, marka ve müşteri memnuniyeti gibi konular, ele alınan tezlerde öne çıkan başlıca temalardır. Bu çalışma, Türkiye'deki pazarlama alanındaki doktora tezlerinin içeriğini ve metodolojisini detaylı bir şekilde analiz ederek, pazarlama biliminin evrimine ışık tutmayı ve gelecekteki araştırmacılara, akademisyenlere ve iş dünyasına ilham verici bir bakış sunmayı amaçlamaktadır.
  • Öğe
    Türkiye'de Politik Kuznets Eğrisi Hipotezinin Test Edilmesi: ARDL Sınır Testi Analizinden Kanıtlar
    (Çağ Üniversitesi, 2021) Acaravcı, Ali; Halisçelik, Ergül
    Bu çalışma, Türkiye’de Politik Kuznets Eğrisi Hipotezini geçerliliğini 1987-2017 dönemi için gecikmesi dağıtılmış otoregresif (ARDL) modeli ile araştırmaktadır. Ampirik sonuçlara göre hem kısa hem de uzun dönem için: i) Kişi başı reel gelir, gelir eşitsizliği üzerinde azaltıcı etkiye sahiptir. ii) Demokrasi ve gelir eşitsizliği arasında U-biçimli bir ilişki varlığı, Politik Kuznets Eğrisi Hipotezini geçerli olmadığını göstermektedir: Düşük seviyedeki demokrasideki iyileşmeler de gelir eşitsizliği üzerinde azaltıcı etkiye ve yüksek seviyedeki demokrasideki iyileşmeler ise olumsuz etkiye sahiptir. iii) Tüketici fiyatları endeksindeki artışlar ise gelir eşitsizliği üzerinde güçlü bir olumsuz etkiye sahiptir.