Bildiri Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Shared Emergent Norms Amidst Pandemic(2021) Koç, Ayşe ŞenayAlthough we have bodies adapted to the 21st century, our brains still function to protect us against all kinds of threats, as they did millions of years ago. Pandemic perception includes the intuitive judgments, beliefs, and attitudes of individuals and societies that experienced the disaster. In addition to the danger faced, psychological, social and cultural components and their mutual interactions can create a great deal of uncertainty. The Spanish Flu, with a deep imprint in our collective memory, affected about a third of the world's population. Although our species tends to have control over events, the Covid-19 pandemic, which we are living 100 years later, broke our routines once again and reminded humanity of its weakness against nature. Individual isolation and social distances continue to make people more vulnerable. At the beginning of the epidemic, we experienced a global panic, but after many social events we have experienced with lockdowns and quarantines in about 2 years, we are experiencing a different situation today. The fearful reaction we initially gave to this natural threat gave way to an attempt to answer the question of how we can live a safe life with the virus, as we began to learn about the virus and with the availability of vaccines. Because pandemics are potentially devastating, they often create spaces for debate and conflict. Therefore, beyond just being a public health issue, they require a response through multidisciplinary studies. We cannot just accept the coronavirus pandemic as a biological invasion. People's social conditions are the major determinants of their susceptibility to disease, and they are politically shaped. In this global platform in which all humanity is under threat regardless of the rich or poor, trust in political power and institutions is tested and the problems experienced in accessing treatment continue to hurt people's sense of justice. The perception that the epidemic is not managed well and that the data regarding the epidemic are being concealed increases the tendency of the public towards scientific explanations rather than populist discourses in some countries. Since the states implemented decisions on their own in panic and distrust, they could not cooperate towards a solution that could save all humanity. The coronavirus has changed our daily routines and priorities in both individual and social contexts. We noticed the weaknesses of our health, economy and education systems. All these experiences will produce some cognitive and behavioural consequences over time. Every crisis generates new norms. It is considered that the coronavirus pandemic will also produce new psycho-social values and psycho-political norms in the coming years.Öğe Yabancı Dil Öğretiminde İlgiyi Artırmak İçin Dördüncü Sınıf Öğrencileriyle Yapılan Bir Eylem Araştırması(2020) Şahinkarakaş, Şehnaz; Koç, Ayşe Şenayİngilizce, küreselleşen dünyada evrensel iletişim kodu haline gelmiştir ve uluslar her açıdan bu dili öğretmek ve kullanmak zorunda kalmıştır. Bu gereksinimin üstesinden gelmede birçok zorluk yaşanmaktadır. Öğrencilerin öğrenme sürecinde etkin bir şekilde harekete geçirilmeleri gerekir. Araştırmalar motive olmuş, ders boyunca ilgisini sürdürebilen öğrencilerin, öğrendiklerini diğerlerinden daha iyi gösterdiklerini ortaya koymuştur (1), (2). Öğrencilerin motivasyonu göz ardı edilmemelidir ve bu görev öğreticilerin payına düşmektedir. Yabancı dil öğreticilerinin müfredatta belirlenenleri öğretmenin yanı sıra öğrencileri de motive etmek gibi önemli bir görevleri vardır, çünkü tüm öğrenciler kendi psikolojik bagajları ile öğreticinin karşısına gelirler.Öğe İşyerinde Bağlanma, Duygusal Örgütsel Bağlılık ve Yazılı Olmayan Anlaşmalar(2021) Koç, Ayşe Şenay; Uğuz, Şükrüİş ilişkisi bağlamında her iki tarafın da sorumlulukları, yükümlülükleri ve beklentileri vardır. Ancak bu hususların tümünün resmi iş sözleşmelerinde belirtilmesi olası görünmemektedir. Resmi sözleşmelerdeki bu boşluğu doldurmak üzere alanyazına “psikolojik sözleşmeler” kavramı kazandırılmıştır. Alanyazında pek çok tanımı bulunmakla birlikte; çalışan ile işverenin tutum ve davranışlarını şekillendiren bu sözleşmelerle ilgili olarak algılar, beklentiler, inançlar, vaatler ve yükümlülükler gibi terimlere yoğunlaşıldığı görülmektedir (1). Öte yandan organizasyonel sonuçlar bağlamında, çalışanların bağlılığı, üzerinde durulması gereken diğer önemli bir konudur. Organizasyona bağlı olmaktan mutlu olan, onun amaç ve değerlerini benimseyen, onunla bütünleşen çalışanların organizasyona en yüksek faydayı sağlayacağına dair pek çok çalışmaya rastlamak mümkündür (2). Aynı zamanda, “bireyin organizasyona karşı geliştirdiği duygusal bağlanma biçimini açığa çıkaran organizasyonel bir boyuttur” ve bu bakış açısı da Bowlby’ın bağlanma biçimiyle ilgili ileri sürdüğü “insanoğlunun diğerlerine karşı güçlü sevgi bağları kurma eğilimi” tanımlamasıyla tutarlılık göstermektedir (3). Bu araştırmanın amacı çalışanların işyerindeki (yetişkin) bağlanma biçimleri, psikolojik sözleşme algıları ve duygusal örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir.Öğe Unıversıty educatıon: counselıng psychologıst and educatıonal psychologıst ıdentıty ın turkey(ELSEVIER SCIENCE BV, 2012) Gödelek, Kamuran; Kayar, Ozan; Bekirogullari, Z.The aim of this presentation is to question how much and how far are the Faculties of Arts and Sciences and Educational Sciences in Turkey, which are the main faculties for educating people for future scientists and teachers, able to give this aforesaid critical-rational scientific approach to their graduates. A case in hand is the Department of Psychology in the Faculty of Arts and Sciences and the Department Of Counseling and Guidance in the Faculty of Educational Sciences. Both counseling psychology and educational psychology are different areas of specialization in psychology, and definitely need to be graduate programs as it is practiced in the USA and in Europe. An undergraduate degree in counseling and guidance is not enough for the graduate of that program to be either a counseling psychologist or educational psychologist. The identity crisis and overlaps between these fields can only be prevented by converting the current undergraduate level counseling and guidance departments into graduate programs within the faculty of education and prepare joint graduate programs with psychology departments in the Arts and Sciences faculties. (C) 2012 Published by Elsevier Ltd. Selection and/or peer-review under responsibility of Dr. Zafer Bekirogullari of Cognitive - Counselling, Research & Conference Services C-crcs.