Yazar "Altaş, Betül" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe A case study of multimodal presentation of selected stage play literature in A multimedia environment(ELSEVIER SCIENCE BV, 2014) Altaş, Betül; Laborda, JC.; Ozdamli, F.; Maasoglu, Y.The intention of this study is to document the response of a selected group of students to the audio-visual presentation of a literary work in a multimedia environment. The study attempts to identify the key elements of students' learning experience such as acquisition of knowledge gained through the study of stage play literature by audio-visual text and observation. The main results of the study substantiated the view that students are able to transfer knowledge reinforced through multiple context learning in audio and visual media.Öğe Bir Yabancı Dil Sınıfında Öğrencilerin Farklı Seslere Nasıl Saygı Gösterdiklerinin Araştırılması(2021) Altaş, BetülDifferences in learners’ cultural, religious, linguistic, and social backgrounds are seen as a problem in today’s centralized and hierarchical world system (Apple, 2018). As a consequence of the conservative restoration in the social system, nationalism and ethnocentrism have become pervasive ideologies in social and academic platforms. Thus, respecting different voices in social and academic life is a significant issue in the educational field. However, there is no consensus regarding how learners could respect others’ opinions, ideas, and feelings according to ontological and philosophical accounts of human existence. Based on Bakhtin’s philosophy of language, a mutually responsive understanding is the epitome of dialogue (Lachmann, 2004). Dialogue forms mutual relations between individuals and provides a shared responsibility, which requires being ready to answer to other persons (Gardiner, 1996). In this regard, Bakhtin’s dialogue and responsibility address responsiveness to the other’s word (Lachmann, 2004). Building this type of ethical relationship with other people through dialogue consists of a loving, not a disinterested point of view (Bakhtin, 1990). Therefore, otherness is no longer associated with the foreign or alien, because differences are perceived as a generative opportunity. This case study aims to investigate how learners respect alien voices in a foreign language classroom. Drawing from Bakhtin’s philosophy of dialogue, classroom dialogues, written responses, and personal reflections were conducted with 17 beginner level students at the Preparatory school of a Turkish university. Data results obtained from students demonstrated that learners could respond to others and be open to different perceptions, opinions, and views without stereotyping and judging in language learning and teaching.Öğe Creating a dialogic space in an efl classroom environment(Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Altaş, Betül; Şahinkarakaş, ŞehnazBu çalışma, Mikhail Bakhtin'in diyalog kuramını, dil öğrenimi ve öğretiminde yabancı dili İngilizce olan bir dil sınıfı bağlamı içersinde gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır. Bu alanda akademik araştırma yapan bilim insanları, ikinci dil ve yabancı dil öğrenimi ile doğrudan bağlantılı olan Bakhtin'in dil öğrenme ve öğretimindeki anlam yaratmaya yönelik diyalog yaklaşımından faydalanmaya çalışmaktalar. Buna rağmen, Bakhtin'nin diyalog kavramının kuramsal altyapısının temelini oluşturan diyalog alanı oluşturulduğunda, bir dil sınıfı ortamı içindeki bu alanın doğasının ne olduğunu anlamak için ayrıntılı bir sorgulama yoktur. Yarı-temelli gömülü kuramı yaklaşımını kullanan bu çalışma, Bakhtin'in diyalog felsefisinin, kavramsallaştırılmış bir kuram, kavramsal bir çerçeve ve anlaşılır öğretme ve öğrenme çıktıları ile beraber gelen açık sorgulama teknikleri kanıtı ile ölçüt oluşturmaya gidebilecek kadar sınırlarının ötesine taşınabileceğini göstermektedir. Bunu yapmak için iki araştırma aşaması gerçekleştirildi. Güvenli bir bölge olarak tanımladığım diyalogsal bir alan oluşturmak için, çalışmanın ilk aşamasında 25 orta seviye öncesindeki öğrenci ile bir pilot çalışma yapıldı. Literatürdeki bulgular ışığında, öncelikle yabancı dili İngilizce olan bir bağlam içersindeki bir dil sınıfında, diyaloga dayalı bir alanın nasıl oluşturulacağına dair kavramsal bir çerçeve oluşturdum. Yabancı dili İngilizce olan bağlam içersindeki bir dil sınıfında, diyaloga dayalı bir alanının nasıl oluşturulacağını araştırmak için yaptığım pilot çalışmanın sonrasında, yabancı dili İngilizce olan bir ortam için dört tane özelliğin mevcut olduğunu buldum. Pilot çalışma yoluyla sorgulanmış olan bu dört temel özelliği inşa ettim. Veri analizinden ortaya çıkan dört ana kategori olan bu özellikler: Hiyerarşik konumlarım askıya alınması, Farklı seslere (fikir ve söylem olarak) saygı gösterilmesi, Diyalogsal benlik kavramının varlığı ve İdeoloji ve gücün fark edilmesi olarak kabul edilir. Bu pilot çalışma, öğrencilerin diyalog yoluyla, anlam ve gerçekliği nasıl sorgulayabildiklerini ve yarattıklarını belirlemeyi amaçlamıştır. Bu çalışmanın başından beri nitel veriler kuramın temelini oluşturmaktadır ve verilerin analizi inşa ettiğim kavramları meydana getirmektedir. Bu pilot çalışmada veriler, sınıf diyalogları, yazılı cevaplar, kişisel yansıtmalar yoluyla toplanmıştır. Ana çalışma olarak kabul edilen çalışmanın ikinci kısmında, bu temel özelliklerin her biri dil sınıfında yaratılan diyalogsal alanın doğasını ortaya çıkarmak için ilerletildi ve uygulandı. Yarı-temelli gömülü kuramı yaklaşımı kullanıldı. Öğretmen-öğrenci ve öğrenci-öğrenci arasındaki diyalogların niteliği ve doğası, kültürel, ideolojik ve bağlamsal değerleri açısından incelenmiştir. Veriler, başlangıç seviyesi olan 17 öğrenci ile sınıf diyalogları, yazılı cevaplar ve kişisel yansıtmalar yoluyla toplanmıştır. Çalışmanın birinci ve ikinci aşamalarında sınıf diyalogları, diyaloğa dayalı bir alanda katılımcıların anlam ve gerçekliği bilinçli olarak nasıl inşa ettiklerini araştırmak için kullanıldı. Yazılı cevaplar, katılımcıların, okuma metinleri üzerine olan sınıf diyaloglarının tematik içeriğine verdiği tepkileri ortaya çıkarmak için kullanılmıştır. Sınıf diyaloglarına verilen cevaplar, var olan bağlam içersindeki kültürel ve yapısal değerleri araştırmayı ve incelemeyi amaçladı. Ayrıca kişisel yansıtmalar, katılımcılarının kişisel deneyim ve gözlemlerinin, düşüncelerini ve yeni fikirlerini kabul etmelerini nasıl şekillendirdiğini incemeleyi amaçlamıştır. Ana çalışmadan elde edilen veri sonuçları ortaya koymaktadır ki, yabancı dil olarak İngilizce kullanılan bir sınıf içersinde kurulan diyalogsal alanın doğası; dilin, kültürün, benliğin ve güç konularının diyalogsal anlayış ve kavrayışına açıklık getirmiştir. Yarı-temelli gömülü kuramı yaklaşımını uygulayan bu çalışma, Bakhtin'nin diyalog teorisinin, söylemsel ve kültürlerarası uygulamalardaki dil, kültür ve benlik ve ayrıca da güç ilişkileri arasındaki ilişkilere bir yaklaşım geliştirmemi sağlamıştır. Veri sonuçları ayrıca, yabancı ve ikinci dil olarak İngilizce kullanılan sınıflarda, diyaloga özgü sözün kültürler arası anlayış, iletişim ve yetkinliği derinleştirdiğini ortaya koymuştur.Öğe Implications of Critical Language Studies for Language Studies and Foreign Language Education(2024) Altaş, BetülCurrent issues such as global warming, climate change, human rights and social equality, and educational quality are all most debated issues in diverse discourses including education. Educators have the responsibility to enable their learners to critically think and question these debated issues for a sustainable world and must be equipped with the critical terminology and concepts to critique them in their classrooms. This critique requires an interdisciplinary approach to the hidden linguistic agenda in today’s global system. As a review study, this study offers the philosophical foundations of critical language studies with its roots in Critical Theory. This review casts light on what it means to be critical about language in the implication of language education, and why critical language studies are a requisite in educational settings and diverse discourses. Reviewing literature, key critical concepts and terms, and the significance of their implications for language education are provided in this study. Thus, this study may respond to the needs of scholars and individuals whose interests include language studies, and of foreign language learners, foreign language curriculum designers, and foreign language teachers and educators who seek alternative ways to transform their teaching and learning through critical use of language.Öğe Knowledge construction In multimedia learning at both cognitive and affective level(ELSEVIER SCIENCE BV, 2015) Altaş, Betül; Uzunboylu, HThe purpose of the study is to measure the students' reaction to the audio-visual presentation of stage plays on cognitive and affective level concerning facts and emotions. Post-tests including 3 brief essay questions on plot, character and theme were given to the students to measure the content or literary knowledge they gained in a multimedia environment. Data results of this study revealed that themes and plots in the stage plays improved their interpretive and analytical skills, transfer of problem solving ability and emotional side of ESL/EFL students in a holistic way. The main results of the study showed that students were able to build a coherent representation of knowledge at both the cognitive and affective levels boosted in multimedia environment.Öğe Relationship Between English as a Foreign Language Learners’ Use of Reading Strategies and Their Perceptions of Critical Reading Self-Efficacy(2024) Dikici, Ali; Altaş, BetülThe aim of this study is to determine whether English as a foreign language learners’ use of reading strategies and their perceptions of critical reading self-efficacy are meaningfully correlated. Additionally, the study aims to examine whether these learners’ use of reading strategies and their perceptions of critical reading selfefficacy are different in terms of gender, department, and how often they read English texts. A convenience sampling was utilized to select participants who were 255 English as a foreign language learners at foreign language schools in two state universities. “Demographic Information Form,” “Reading Strategy Use Scale,” and “Critical Reading Self-Efficacy Perception Scale” were the data collection instruments for this quantitative survey-based research. Results demonsrate that a significant correlation is seen between participants’ use of reading strategies and their perceptions of critical reading self-efficacy. Additionally, the difference is not significant between their perceptions of critical reading self-efficacy in terms of gender; however, total scores of their reading strategies use are significantly different in terms of gender. Total scores of their use of reading strategy and perceptions of critical reading self-efficacy are significantly different in terms of how often they read English texts. However, total scores of participants’ perceptions of critical reading self-efficacy and use of reading strategy are not different in terms of their department.Öğe Seçilmiş edebi sahne oyununun çoğul öğrenme ortamında,çoklu çözümlü yöntem ile sunumu vaka çalışması(Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013) Altaş, Betül; Humıston, Kim RaymondThe aim of this study is to document the response of a selected group of students to the audio-visual presentation of literary works in a multimedia environment. The study attempts to identify the key elements of students' learning experience such as acquisition of literary knowledge gained through the study of stage play literature by audio-visual text format and observation. Furthermore, the study aims to reveal the balance between cognitive and affective learning concerning facts and emotions. Data were collected through interviews with Pre-intermediate level students. Interview results were compared to document the students' feelings and ideas on learning experiences in a multimedia environment. The audio-visual presentation of stage play literature was combined with discussion of themes, plot and character development in which the students were asked to summarize and reflect on their experience. Furthermore, students were also given post-tests comprising 3 brief essay questions in which they were asked specific questions about the thematic content of the works. The main results of the study revealed that students improved their learning experience in target language through the audio-visual materials, as they were able to transfer knowledge reinforced through context learning in audio and visual media.Öğe TÜRK AKADEMİSYENLERİN TÜRKİYE'DE YÜKSEKÖĞRETİMDE MEDYA OKURYAZARLIĞI DEĞERLENDİRMESİNE İLİŞKİN ALGILARI(2022) Altaş, Betül; Ünal, SevdaThis descriptive study investigates Turkish academicians' perceptions of the media literacy outcomes, assessment, and challenges of media literacy education, and their recommendations to overcome these challenges in higher education. Data were collected from 41 Turkish academicians working at Turkish universities from seven geographic regions. Data were collected via the \"Media Literacy Assessment Questionnaire\" which was developed by Schilder (2014). Participants were academicians with subject-area specialisation in English Language Teaching, Computer Education and Instructional Technology in the education faculty, and academicians with subject-area specialisation in the departments of communication faculty as these academicians were interested in media and technology and media literacy education. Results of the study reveal that formative assessment was a prominent assessment method; however, most assessment methods that the academicians used were also identified as time-consuming or complex to develop. Results also show that academicians were unsure about how to interpret students' responses to assess their media literacy and identified teachers' insufficient training as a challenge in assessing outcomes. Based on the data results obtained from this study, specifying learning outcomes beforehand shouldn't be accomplished by the force of administration, but should be determined by the consensus among all parties in the field. Results also reveal that critical literacy and pedagogy should be taken into account in media literacy education so that learners can become critically autonomous citizens in this globalised world.












