Öğrencilerin sınav kaygısı ile olumsuz üst biliş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bir üniversitenin Fen-Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin Üstbiliş düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Yasal izinler alındıktan sonra; araştırma, evreni 815 öğrenciden oluşan bir üniversitenin, Fen-Edebiyat Fakültesinin lisans öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemi; 370 üniversite öğrencisidir. Yapılan araştırmanın modeli, genel ilişkisel tarama modelidir. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak 10 maddelik "Westside Sınav Kaygısı Envanteri" ve 30 maddelik "Üstbiliş Ölçeği-30" kullanılmıştır. Bu araştırmada "Westside Sınav Kaygısı Envanteri" ve "Üstbiliş Ölçeği-30" kullanılarak elde edilen veriler öncelikle bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Verilerin analizi, betimsel istatistik teknikleri olan Kolmogorov-Smirnov Testi, Yüzde, Bağımsız Gruplar için T Testi, İlişkisiz Örneklemler için Tek Faktörlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı (Korelasyon Katsayısı) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; Üstbilişin "olumlu inançlar" alt ölçeğinin, sınav kaygısı ile pozitif yönde ilişkili bulunmuştur. Ayrıca, bireylerin bilişsel güven puanları arttıkça sınav kaygılarının arttığı bulgusuna ulaşılmıştır. Ek olarak, kontrol edilemezlik ve tehlike alt boyutu puanlarının arttıkça, öğrencilerin sınav kaygılarının arttığı gözlenmiştir. Bir diğer hipotezde, bilişsel farkındalık puanları ile sınav kaygısı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca, düşünceyi kontrol ihtiyacı alt boyutunun artmasıyla sınav kaygısının da arttığı görülmüştür. Son hipotezde, öğrencilerin sınav kaygı düzeyleri ile toplam Üstbiliş puanı arasında anlamlı bir ilişki olduğu, Üstbiliş düzeyi arttıkça sınav kaygısının da arttığı, iki değişken arasında pozitif yönde bir ilişkinin olduğu gözlemlenmiştir. The aim of this research is to examine the relationship between the metacognition levels and the exam anxiety levels of the students of the Faculty of Science and Letters and of an university. In this study, literature review has been done primarily. The researches about metacognition, metacognition models, anxiety, exam anxiety and theories about anxiety disorders have been done. After obtaining the legal permissions; the research has been applied on the undergraduate students of the Faculty of Science and Letters of an university, consisting of 815 students. The sample of the research is 370 university students. The model of the research applied is the general relational screening model. In this study, 10 items form "Westside Exam Anxiety Scale" and 30 items form "Metacognition Scale-30" has been used as data collection tools. In this study, the datas obtained by using "Westside Exam Anxiety Scale" and "Metacognition Scale-30" have been transferred to the computer first. In the analysis of the datas, SPSS program has been used. Analysis of the datas have been carried out using the Kolmogorov-Smirnov Test, Percentage, T Test for Independent Groups, Single Factor Variance Analysis, Pearson Moments Multiplication (Correlation Coefficient), which are descriptive statistical techniques. According to the findings obtained in the research; the "positive beliefs" subscale of metacognition has been found to be positively related to exam anxiety. Also, the finding that as individuals' cognitive confidence scores increased, the exam anxiety increased has been reached. In addition, it is observed that as scores of uncontrollability and danger sub-dimension increased, students' exam anxiety increased. In another hypothesis, there has been no significant relationship between the cognitive awareness scores and exam anxiety. In addition, it has been seen that the exam anxiety increased as the sub-dimension of necessity of the thought control increased. In the last hypothesis, it has been observed that there is a significant relationship between the students' exam anxiety levels and the total metacognition score, and as the metacognition level increased, the exam anxiety increased and there is a positive correlation between the two variables.
Collections
- Tez Koleksiyonu [303]