Okul öncesi dönem 4-6 yaş grubu çocuklarda görülebilen ruhsal sorunlar ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Gerçekleştirilen bu araştırmanın amacı ebeveyn tutumlarının 4-6 yaş grubu okul öncesi dönem çocuklarının ebeveyn tutumları ile ruhsal sorunları arasındaki ilişkiye ışık tutmaktır. Araştırmanın gerçekleştirilmesi sürecinde araştırmanın örneklemi olarak Hatay ili İskenderun İlçesinde yer alan devlet okulları seçilmiştir. Bu araştırmanın örneklemini devlet okullarına ait anaokullarda eğitim alan çocuklar oluşturmaktadır. Bu Araştırma problemi Okul öncesi dönemde 4-6 yaş grubu çocuklarda ortaya çıkan ruhsal sorunları ile ebeveyn tutumları arasında ilişki var mıdır? olarak belirlenmiştir. Gerçekleştirilen bu araştırmanın en önemli amacı okul öncesi dönemde yer alan çocukların ebeveyn tutumları ile çocuklarda görülebilen ruhsal sorunlar arasında ilişki olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın modeli korelasyon modeli olarak belirlenmiştir. Araştırma problemine cevap verebilmek için öğretmen ve ebeveynlere üç ölçek uygulanmıştır. Bu ölçekler Ebeveyn Tutum Ölçeği, Conners Öğretmen Değerlendirme Ölçeği ve Conners Ebeveyn Değerlendirme Ölçeğidir. Ebeveyn Tutum Ölçeğine faktör analizi uygulanması sonucu olarak demokratik, izin verici, koruyucu ve otoriter ebeveyn tutumları ortaya çıkmıştır. Çocukların ruhsal sorunlarının belirlenmesi amacı ile uygulanan Conners Öğretmen Değerlendirme Ölçeğine yapılan faktör analizi sonrasında bilişsel problemler - dikkatsizlik, hiperaktivite, mükemmeliyetçilik ve karşı gelme alt boyutlarıortaya çıkmaktadır. Çocukların ruhsal sorunlarının belirlenmesi amacı ile uygulanan Conners Ebeveyn Değerlendirme Ölçeğine yapılan faktör analizi sonrasında bilişsel problemler, hiperaktivite, karşı gelme, dikkatsizlik ve sosyal problemler olarak ortaya çıkmıştır. Ebeveyn tutumlarına dayalı olarak hipotezler geliştirilmiştir. Hipotezler araştırmanın alt düzeyleri olan çocukların cinsiyet ve yaş farklılıklarına göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda araştırma içerisinde kullanılmış olan 3 ölçek ve bu ölçeklerin alt boyutları ele alınmaktadır. Bu bağlamda değerlendirildiğinde araştırma içerisinde cinsiyet değişkenine göre farklılık oluştuğu görülmektedir. Aynı zamanda yaş değişkenine göre gerçekleştirilen analizler neticesinde, ebeveyn tutumları ve çocukların ruhsal problemleri arasında yaş değişkenine göre farklılık meydana geldiği saptanmaktadır. Araştırma içerisinde ele alınan ebeveyn tutumları ve çocukların ruhsal problemleri arasındaki ilişkinin ölçülmesi sürecinde Korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Elde edilen bulgular ebeveyn tutumları ile çocukların ruhsal problemleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu yönündedir. Ebeveyn tutumları ile çocuklarda ruhsal sorunlar arasındaki ilişkiye ışık tutması amacı ile hazırlanan bu araştırmanın akademik ve toplumsal olarak fayda sağlaması için çeşitli öneriler geliştirilmiştir. This study is about parental attitudes related to the mental problems of pre-school children in 4-6 age group. During the realization of the research, public schools in the province of Hatay were chosen as the sample of the research. The sample of this research is the students who are educated in the kindergartens belonging to the public schools. The problem of this search is defined that is there a relationship between the psychological problems in the pre-school age group of 4-6 years old children and the parental attitudes? The most important goal of this research is to find out whether the parental attitudes of pre-school children are related to children's mental problems. The model of the study was defined as the correlation model.Three scales were applied to teachers and parents in order to answer the research problem. These scales are Parent Attitude Scale, Conners Teacher Rating Scale and Conners Parent Rating Scale. As a result of applying factor analysis to the Parental Attitude Scale, democratic, permissive, protective and authoritarian parental attitudes appeared. Cognitive problems - inattention, hyperactivity, perfectionism and opposing sub-dimensions are emerging after the factor analysis of the Conners Teacher Assessment Scale with the aim of determining children's mental problems. Cognitive problems, hyperactivity, opposition, carelessness and social problems appeared after the factor analysis of the Conners Parental Assessment Scale with the aim of identifying children's mental problems. Hypotheses have been developed based on parental attitudes. Hypotheses were assessed for gender and age differences among students with lower levels of research. As a result of the research, 3 scales used in the research and sub dimensions of these scales are considered. When assessed in this context, it is seen that there is a difference according to gender variable in the research. At the same time, according to the analyzes performed according to the age variable, it is determined that there is a difference between the parent attitudes and the psychological problems of the children according to the age variable. Correlation analysis was used in the process of measuring the relationship between parental attitudes and mental problems of children. Findings suggest that there is a meaningful relationship between parental attitudes and children's mental problems. Various proposals have been developed for the academic and societal benefit of this research, which is prepared to reveal the effects of parental attitudes on children's mental problems.
Collections
- Tez Koleksiyonu [301]